Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr.) Expresionismus, kubismus, abstrakce • Wilhelm Worringer, Abstraktion und Einfühlung, 1908 (disertace, Abstrakce a vcítění, česky 2001) • Vasily Kandinsky, Über das Geistige in der Kunst, 1912, (O duchovnosti v umění, česky 1998) • Almanach Der blaue Reiter. Ed. Franz Marc – Vasily Kandinsky. 1912 • Guillaume Apollinaire, Peintres cubistes, 1913 • Týž, Méditations ethétiques, 1913, L´antitradition futuriste, 1914 • Paul Klee, Schöpferische Konfession, 1920 • Týž, Pädagogisches Skizzenbuch, 1925 (Pedagogický náčrtník, česky 1999) • Piet Mondrian, Lidem budoucnosti. Studie k neo-plasticismu (česky 2002) Franz Marc Tygr, 1912 Rozkládáme dnes neporu-šenou, stále klamající přírodu a znovu ji sceluje-me podle naší vůle. Pronikáme hmotou a není daleko den, kdy pronik-neme vířící masou jako vzduchem. (…) Všechny objevy znamenají duchov-ní proměnu a posunutí hranice poznání. (F. Marc, Briefe… vyd. 1920) Pablo Picasso Portrét D. H. Kahn- weilera, 1910 Noví malíři hledají ideální krásu, která by nebyla už jen hrdým výrazem lidské-ho rodu, ale výrazem celého světa, tou měrou, jak zlidštěl ve světle. (G. Apollinaire, Kubističtí malíři, 1913) Pozn.: snímek 9-11 – příklady ana-lytického, syntetického a orfic-kého kubismu neboli orfismu Pablo Picasso Mandolína a kytara, 1924 Robert Delaunay Kruhové tvary, cca 1910 Piet Mondrian, Kompozice, cca 1930 Za proměnlivými přírodními formami je neměnná čistá realita. Je tedy třeba přírodní formy redukovat až na čisté neměnné poměry. (P. Mondrian, Lidem budoucnosti) Piet Mondrian Broadway Boogie-Woogie, 1942-43 Clement Greenberg (1909-1994) americký výtvarný kritik Phyllis Herfield, Greenberg, 1984 Clyfford Still, 1949 Jackson Pollock, 1950 Kenneth Noland Mosazný zvuk, 1962 …modernistické umělecké dílo se v zásadě musí vyhnout závislosti na jakékoli formě zkušenosti, která by nebyla vymezena povahou svého média. To mezi jiným znamená, že se musí vzdát iluzivnosti a jakéhokoli explicitního vztahu ke světu. (Clement Greenberg, Nové sochařství, 1958) Dan Flavin, Light Work, cca 1961 pozn.: příklad minimalistického díla, které vybočovalo z Greenbergovy koncepce Barnett Newman, Kdo se bojí červené, žluté a modré? IV, 1969-1970 Newmanův obraz se nesnaží ukázat, že trvání překračuje vědomí, sám o sobě chce být událostí, probíhajícím okamžikem… Newmanův obraz je andělem. Nic nezvěstuje, je sám o sobě zvěstováním. (J.-F. Lyotard) Raoul Hausmann, ABCD, 1923-1924 Andy Warhol, Souper Dress, 1960 pozn.: dada a neodada Umění a teorie (A. C. Danto, Osvícení obyčejného) Konceptuální umění Srov. Idea v umění dle Panofského a Gombricha (viz jeho článek v Uč. materiálech) Joseph Kosuth: Arts As Idea Nothing, 1968 Joseph Kosuth Four Colours Four Words, 1966 Sol Le Witt Lines, Colours and their Combinations, 1969-70 Serial Project 1 (A, B, C, D) 1966 Sol Le Witt Four-Sided Pyramid, 1997 Joseph Beuys, Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci, performance, Düsseldorf, 26. 11. 1965 Genealogie umění modernismu pozn.: nebezpečí schematizace a přecenění tzv. uměleckého vývoje A. H. Barr, Cubism and Abstract Art, katalog výstavy, 1936 George Maciunas, Expanded Arts Diagram (detail), 1966 Téma 2, Proměny paradigmatu, dodatek Modernismus a postmodernismus Matthew Barney, De Lama Lamina, 2004, video Norman Rockwell Znalec, 1962 pozn.: Konfrontace zpodobeného díla amerického abstraktního expresionismu a realistic-ké malby N. Rockwella René Magritte, Madame Récamier de David, 1950 pozn.: příklad černého humoru, kterým by nepohrdli ani postmoderní umělci Antonín Střížek Metafyzické zátiší, 1998 pozn.: postmoderní malba odvolávající se na známé vzory z raného 20. st. Jean Clair, Úvahy o stavu výtvarného umění. Kritika modernity. 1983 (český překlad 2006) Clair, Úvahy, s. 33: „…velký umělec není ten, kdo otrocky poslouchá diktát času, ale ten, komu je naopak naprosto jedno, co je, co bylo a co bude.“ Tamtéž, s. 56: „Ve dvacátých letech došlo k jakému-si spolčení protestantské etiky kapitalismu a nera-dostné morálky komunismu s cílem vyhladit z po-vrchu země onu zastaralou a morálně pohoršující anomálii, jíž je umění.“ Robert Rauschenberg, Preview, 1974 Jan Merta, Janova oběť, 1991-98 pozn.: „tradice v novém“, návrat k iluzivnosti malby