Téma 3: Existuje vizuální jazyk? Příklad nonverbální vizuální komunikace: podobné gesto v různých významech Obrazové písmo (kreslené symboly) Bohumil Markalous, Co je umění. Praha 1938. Ecce homo, konec 15. stol., detail z Alsaských retáblů v Musée d´Unterlinden v Colmaru obscénní gesta Židů (dle J.-C. Schmitta) Způsoby modlitby Hubert z Romans, humilitationes (inclinationes) (dle J.-C. Schmitta) Prostrace v tibetském buddhismu a v křesťanství Petrus Cantor (cca 1200) De oratione et partibus eius Tizian, Papež Pavel III. s vnuky Allesandrem a Ottaviem Farnese, 1546 pozn.: využití gest ve skupi-novém portrétu, proměna statického žánru ve výrazový Aby Warburg (1866-1929) Mnemosyné, obrazový atlas evropské kolektivní paměti, 1929 Warburgův obrazový atlas, list 31, nizozemská malba v prostředí italských objednavatelů Warburgův obrazový atlas, list 40, formule dionýského patosu Gestický a kosmický symbolismus Ferdinand Hodler, Jaro, 1907-10 František Bílek, Vzývání, 1919 Aspekty současné nonverbální komunikace 1 Replacing speech • Pointing with feet, legs, hands, head or whole body • Gestures with fingers, hands and arms. • Tilting of head • Movement of any combination of the 90 muscles in the face. http://changingminds.org/explanations/behaviors/body_language/using_non-verbal.htm Aspekty současné nonverbální komunikace 2 Modifying speech • Positioning of body relative to other people and things • Shape of whole body • Movement of limbs, head and fingers • Micro-movement of muscles • Skin color and texture • Voice pitch • Texture of voice tone • Speed of speaking • Sweating • Bodily smells (eg. pheromones) Téma 4: Zobrazení a percepce René Magritte, Falešné zrcadlo, 1928 4a/ Konstrukce obrazového prostoru Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do prostoru dvojrozměrného (do rovné plochy) podle určitých pravidel zaručujících, že budou zacho-vány informace o promítnutém prostoru; ideálně by měla perspektivní projekce umožnit mentální rekonstrukci promítnutých objemů a jejich uspořá-dání v prostoru.“ (Jacques Aumont, Obraz. Praha 2003, s. 214) Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1425-1428 Florencie, Santa Maria Novella Andrea del Castagno, Poslední večeře, 1449-1457, Florencie, Cenacolo di Santa Apolonia Piero della Francesca (škola) Pohled na ideální město, cca 1460 Pablo Picasso, Ateliér, 1934 Perspektiva jako symbolická forma Studie o zobrazení místa a prostoru • Ernst Cassirer, Filosofie symbolických forem, 1923-1929 • Erwin Panofsky, Perspektiva jako symbolická forma, 1927 • Historikové umění Pierre Francastel, Hubert Damisch, Mario Praz • Komentář k předcházejícím vyobrazením: P. Francastel, Malířství a společnost (Brno 2003) Atmosférická perspektiva Joachim Patinir, Krajina se sv. Jeronýmem, cca 1520 Anamorfóza Hans Holbein ml., Vyslanci, 1519 Perspektiva a moc Zrcadlová galerie zámku ve Versailles, cca 1669-85 Perspektivní iluze M. C. Escher: Vodopád, 1961, Schodiště, cca 1960 4b/ Optické iluze Optické iluze: Eye Center, University of Illinois • http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.uic.edu/com/eye/LearningAboutVision/EyeSite/OpticalIllustions/Images/duckbun.gif&imgrefurl=http://www.uic.edu/com/eye/LearningAboutVision/EyeSite/OpticalIllustions/DuckRabbit.shtml&h=207&w=308&sz=51&hl=cs&start=1&tbnid=sKsRb77VNM8o3M:&tbnh=79&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Dduck%2Brabbit%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dcs%26sa%3DG Giuseppe Arcimboldo Zelenina v míse / Zelinář, cca 1590 Salvador Dalí, Trh s otroky se zjevením neviditelné Voltairovy busty, 1940 M. C. Escher, Ruce, 1948 Saul Steinberg, Nekonečná kresba, cca 1960