Téma 7: „Vznešené a nízké“ ve vizuální kultuře „Vznešené“ (sublime, das Erhabene) • to, co je velké, majestátní, co přesahuje všechny hranice • vyjádření nekonečna smyslovými prostředky • emocionální odezva: úžas, nadšení, úcta • Teoretické koncepty: Immanuel Kant, Edmund Burke, Friedrich Schiller „Vznešené“ u I. Kanta a F. Th. Vischera • Vznešené: otřásající, dojímající, protiklad vůči krásnému • Vznešenost přírody: hvězdná oblaka, východ slunce, moře • matematická vznešenost prostoru (moře, poušť) / dynamická vznešenost síly (bouře, vichřice), jež může působit ničivě i plodně • Vischer: vznešenost smyslová (příroda), rozumová (smýšlení, vůle), rozumová v tragickém konfliktu (dějiny) C. D. Friedrich, Mnich na břehu moře, 1809 Koncept vznešeného u J. F. Lyotarda „Cílem Newmanova obrazu není ukázat, že trvání přesahuje vědomí, nýbrž chce být samo událostí. ... Newmanův obraz je anděl. Nic nezvěstuje, je zvěstováním samým.“ „Newmanův obraz nesměřuje k tomu ukázat, že trvání přesahuje vědomí, nýbrž sám chce být událostí (occurence). Okamžik pociťujeme jen okamžik.“ „Má-li Newmann nějaký syžet, pak je jím „okamžité“. Děje se to zde a nyní. To, co se děje (quid), přichází až poté. Začátek je, že to je (quod); svět, to, co je.“ Nesrovnatelnost vznešeného jako vkladu moderního malířství se uskutečňuje, jak to bylo téměř současně formulováno ve spisech Maurice Merleau-Pontyho, Jacquese Derridy a Gillese Deleuzeho, jako experimentální reflexe tím, že viditelné (slyšitelné, ukazatelné) vděčí za to, že je viditelné zásadní neviditelnosti nebo nepřítomnosti. Barnett Newman Dyonisius 1949 Téma 7a: „Vznešené“ Posvátný prostor a podoby numinózního Otto Wagner, kostel sv. Leopolda v psychiatrické léčebně Am Steinhof ve Vídni, 1904-1907 Fritz von Uhde, Nechte maličkých přijíti ke mně, 1884 Desiderius Peter Lenz, Pieta, 1894 Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Vznešenost: Pyramidy a sfinga v Gíze Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: klasická čínská malba z období dynastií Tang a Sung (krajinářství a obrazy svatých) Shen Chou, Hora Lu, cca 1500 Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: gotika „Nám, lidem Západu, se jeví nejposvátnějším umění gotiky, a to předně svou vznosností.“ Katedrála v Salisbury Mircea Eliade Posvátné a profánní (česky 1994) „Sakrální architektura tedy pouze přejímá a rozvíjí kosmologickou symboliku, která je přítomna již ve struktuře primitivních obydlí.“ Interiér chrámu Hagia Sofia v Cařihradu Téma 7b: Avantgarda a kýč Název studie Clementa Greenberga (1939) „Akademismus avantgard“: Jindřich Chalupecký J. Chalupecký, Svět, ve kterém žijeme (1940) Umění: „objevuje skutečnost… ten svět, ve kterém žijeme, a nás, kteří žijeme. Neboť nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každo-denní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti…Nebude-li toho moderní umění schopno, bude zbytečné.“ Pozn.: Základní teoretický text Skupiny 42. Skupina 42 František Hudeček, Noční chodec,1941 Kamil Lhoták, Krajina s balónem a továrnou,1939 Téma 7c: Pop art a periferní oblasti výtvarné kultury První dílo pop artu: Richard Hamilton, Just What Is It That Makes Today´s Homes so Different, so Appealing? koláž, 1956 Britský pop art David Hockney Portrét Nicka Wildera, 1966 Pop art v USA Robert Rauschenberg, 1970 Roy Liechtenstein, 1963 Andy Warhol Mick Jagger, 1975 Marilyn, 1967 Herbert J. Gans, studie Levittowners, 1967 Robert Venturi, Brent-Johnson House, cca 1966 Robert Venturi dům a ateliér Coxe-Hayden Block Island, 1980 Architektura, která zahrne celou realitu lidské ekologie • Programová stať Silent-White-Majority Architecture (Architektura mlčící bílé většiny), in: R. Venturi, D. Scott Brown, S. Izenour, Learning from Las Vegas, 1972 Motto: Stavět „pro lidi, jací skutečně jsou“, tj. stavět pro střední vrstvy lidí z předměstí (nikoli pro horní střední vrstvu s naoktrojovaným modelem bydlení), stavět s respektem pro přirozený svět tradic, konvencí, a ne pro intelektuálně vykonstruovaný svět, stavět pro svět, v němž panuje estetická a hodnotová různo-rodost (včetně kýče) a ne estetická monokultura. Anonymní architektura chatařů Veronika Zapletalová, cyklus Chatařství, 2000-2002 Roger Scruton Dnešní snahy o estetično, in: Estetické porozumění, 1998 • Postmodernismus v umění – „preventivní kýč“ • „Nejhorší věc je dopustit se kýče mimoděk; daleko lepší je vytvářet kýč záměrně, protože potom už to není vůbec kýč, ale jakási rafinovaná parodie.“ • „motivem při (…) tvorbě byla fobie z kýče a výsledkem preventivní kýč – kýč nestoudně se vysmívající sám sobě.“ Josef Čapek Nejskromnější umění, 1920 • zaměřuje se na periferní oblasti výtvarné kultury chápané jako nízké či pokleslé sféry tvorby: malba vývěsních štítů, ilustrace levných dobrodružných knížek, staré fotografie aj. • nejen teoretický koncept, ale také inspirace pro autorovu vlastní tvorbu • Alena Pomajzlová k výstavě Nejskromnější umění (MG Brno, 2004): Orientace na uměleckou „periferii“ - neškolenou tvorbu, zejména na primitivní kultury, dětský výtvarný projev, tvorbu duševně nemocných - souvisela nejen s hledáním autenticity projevu, kořenů tvorby, „ztraceného středu“, ale i se širší otázkou vnímání a chápání umění, jeho podstaty. Také s Čapkem se dostáváme na neprobádaný a podceňovaný okraj, který však dokáže navodit novou citlivost pro vnímání odlišných forem umělecké tvorby než té, s níž je možné se setkat v galeriích a muzeích. Josef Čapek: Nejskromnější umění