Antropologie vizuální kultury Rekapitulace témat - zkušební otázky 1) Vizuální kultura – základní definice /prezentace VK 01/ a) rozdíl mezi pojmy výtvarné umění a vizuální kultura b) co je teorie a antropologie vizuální kultury c) rozšiřování předmětu dějin umění v 19. a 20. století d) formy reflexe vizuální kultury e) komentáře k vyobrazením: slide 6-12 2) Vizuální kultura – proměny paradigmatu /prezentace VK 02/ a) pojem paradigma (T. S. Kuhn, Struktura vědeckých revolucí) b) tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena c) tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa d) vztah umění a skutečnosti dle A. Schopenhauera, F. Nietscheho a K. Fiedlera e) vizuální reprezentace skutečnosti u W. Benjamina a G. Anderse f) Arthur C. Danto: svět umění jako „svět interpretovaných věcí“. g) ideje výtvarného umění: postimpresionismus a symbolismus komentáře k výrokům a vyobrazením: slide 18-21 h) proměny statutu umění kolem roku 1900 – vlastní interpretace Vídeňské secese 3) Vizuální kultura – proměny paradigmatu, dokončení /prezentace VK 03/ a) ideje výtvarného umění: expresionismus, kubismus, abstrakce, minimalismus, dada a neodada, konceptuální umění a performance komentáře k výrokům a vyobrazením: slide 2-7, 12-19 b) modernistické umělecké dílo dle C. Greenberga komentáře k výrokům a vyobrazením: slide 8-11 c) genealogie umění modernismu – komentář, slide 20-21 d) modernismus a postmodernismus komentáře k výrokům a vyobrazením: slide 22-28 4) "Vizuální jazyk" a nonverbální komunikace /prezentace VK 04, slide 1-13/ a) obrazová písma b) formy nonverbální komunikace c) obřadná gesta v křesťanství a buddhismu, výsměšná gesta d) využití gest v malířství a sochařství – komentář, slide 7, 11 e) Warburgův obrazový atlas Mnemosyné 5) Zobrazení a percepce /prezentace VK 04, slide 14-30/ a) definice perspektivy, uplatnění euklidovské perspektivy ve výtvarném umění, atmosférická perspektiva, anamorfóza komentáře k vyobrazením: slide 17-20, 22-24 b) perspektiva jako symbolická forma c) optické iluze komentáře k vyobrazením: slide 25-30 6) Nauka o barvách /prezentace VK 05/ a) empirické dělení barev (odstín, sytost, světlost), barevná koule Ph. O. Rungeho komentáře k vyobrazením: slide 5, 12 b) nauka o barvách od antiky po 19. století c) Umění barvy J. Ittena, barevné kontrasty komentáře k vyobrazením: slide 19-28 d) analogie kolorismu a hudby komentáře k vyobrazením: slide 29-30 7) Teorie fotografického obrazu /prezentace VK 06/ a) co je fotografie, počátky fotografie, rozlišení daguerrotypie / negativ-positiv b) princip camery obscury c) fotogenie a „rozhodující okamžik“ d) fotografie soutěží s malířstvím komentáře k vyobrazením: slide 7-9, 12 e) rozlišení: fotografie jako reprodukce světa / fotogenické kresby komentáře k vyobrazením: slide 10-11 f) fotožurnalismus g) teorie fotografie dle W. Benjamina h) teorie fotografie dle S. Sontagové 8) Tělesnost, pohlaví a rod /prezentace VK 07/ a) vztah médium – obraz – tělo dle Obrazové antropologie H. Beltinga b) současná polemika proti obrazům c) „nahá Pravda“ komentáře k vyobrazením: slide 11-21 d) feministické přístupy k vizuální kultuře 9) Teorie architektury, urbanismu a designu /prezentace VK 08/ a) Vitruvius b) teorie architektury v renesanční Itálii c) otázky stylu v německé teorii architektury 19. století (G. Semper) d) Arts and Crafts a hnutí uměleckého průmyslu e) teorie urbanismu na přelomu 19. a 20. stol. (C. Sitte, O. Wagner, E. Howard) f) architektura a design modernismu (De Stijl, Le Corbusier) g) archit. moderna a avantgarda v Čechách h) problém obytného domu v českých zemích ve 20.-40. letech 20. století i) alternativy modernismu v architektuře 10) „Vznešené a nízké“ ve vizuální kultuře /prezentace VK 09/ a) vznešené jako estetická kategorie b) posvátný prostor a podoby numinózního (R. Otto, M. Eliade) c) avantgarda a kýč (C. Greenberg) d) „akademismus avantgard“ (J. Chalupecký) e) pop art a periferní oblasti výtvarné kultury komentáře k vyobrazením: slide 16-20, 23-24, 27 f) „preventivní kýč“ (R. Scruton)