Futurismus Od tónu ke zvuku, hledání čtvrtého rozměru L. Russolo - Vzp lacomo »ana: nousiistovy ruce, Feruccio Busoni (1866-1927) F. Busoni - Návrh nové estetiky hudby (Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst, 1907) - proti tradici - proti popisné (programní) hudbě, vyrovnání se s R. Wagnerem - aktivní poslouchání - abstraktní vs. konkrétní hudba (navázal P. Schaeffer) - determinace hudby nástroji, potřeba nových nástrojů - cesta od tónu ke zvuku, povaha proroctví - kritika stávajícího harmonického systému Italští futuristé: Filippo Tomasso Marinetti - vůdčí postava Umberto Boccioni - malíř a sochař; autor manifestu z r. 1910 Giacomo Balla - malíř Gino Severini - malíř Carlo Dalmazzo Carrrá - malíř, dekoratér Luigi Russolo - skladatel a malíř Francesco Balilla Pratella - skladatel Antonio SanťElia - architekt RUNORGRAFUI (rnnuA oci ruhobí) A «mums jM w: /T» 4^rinj Fortunato Depero - Rumorgrafia, 1915 Luigi Russolo, Carlo Carra, F. T. Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini (Paříž, 1912) Základní teze futurismu: - antihistorismus - akce, čin - aktualita - pragmatismus - nacionalismus - antifeminismus - bergsonův intuitivismus - rytmus moderního života, pohyb, rychlost, krásu strojů - radost z nebezpečí, odvaha, agresivita - zanícení pro stroje, technickou civilizaci, industriálni krajinu 3-:ilifc í AiddBJi-9'h - P'-^n^.ftf/ŕAAľ Vťft1 d . ■. ^i,,-.. m iHllFiLirPh ■ trt JlHlH Ji«lll|i ■■■ LI !■ I>b.|, TEATRO COSTANZI ——^^— ROMA —^™^^_ = GRANDE SERATA = FUTURISTA 1 INNO ALLA. VITA fi&haüL fD[pekfu její lüJtn'n Bulili^ PratQlIn rif «li dJľO^vurj 4il CwJHi r Junu dh .'4ui*T+ 2. I^w PdvbIb nuauJL il Pidfo Batmf. Ln Fontána mal^U ft i4Wó ri-^íírřrfrj. L'orolcj.jlü &ü 11 ■uloJdb d J. PrfŕtftjrA/ ĽoiQpefcHo 0*notMfrLD J. íiwhí» rWjD« Bid I M&r.:E-i di ŕ*, ľ ŕfjf/driŕj »* T* MARINETTI UA1BIÍKTO BOOcrONl CGNSlGLia AF RDMAIN1 8^^^^^^^^^^^^^^ai_____ FHHll lLira- INGPÍESSO-Lire 1 Wkfci I r □ 0i4m L aa - IN Chbu J. lů rP.u-.-:r L n Wn 1_ -S .-.ĽintíD ^ B [HU 4fctt ruiJW5J Cttu>i P*ii> »n t iJfl ■ Un ?..■ nnii.1 li II T+jLt« íl ifF» 11141 4^>', - Lii C^JiľlJ ľ- ifrri ■ t ■ \L i*-''"W-d..^ Fh I* "'■ u i^Vi-Hľ J. EfttSSS I hM IM ik qi... dl n-F-.. . Pd-.r._. ,j )J ^-■-•-■- Ob» h ■■,_ v, hih . . ,,■ :: j : tŕ ĺ.. C-^n ■*- -«-j- u..-«- V.. ■Héh prtH r* Mn . U + r-™.* Luigi Russolo - manifest Umění hluku (1913, 1916), teze: - rozšiřovat a obohacovat pole zvuku - nutnost konstrukce nových zvukových nástrojů - ne imitovat stávající, ale vytvářet nové zvuky - zvyšování vnímavosti sluchu vůči novým zvukovým podnětům - analytický postoj k hlukům, jejich vnitřní struktuře 1 2 3 4 5 <> Dunění Pískání Šepot Pištění Hluky tvořené Hlasy zvířat ■ ■ i ■■ Hřmění Syčení Mručení Skučení nárazy na kov, a lidi Výbuchy Frkání Šustění dřevo, kámen, Křiky Rachot Pracovní ruch Bzučení kameninu, Výkřiky Šplouchání Bublání Praskot atd. Steny Hukot Hluky tvořené třením Vytí Smích Sípáni Vzlykání 7484 F. T. Marinetti: Syntheses radiophoniques (1939) 5 krátkých radiofonických vizí, zvukových koláží LUEmniE inamí (Drama vzdáleností): 11 sek. vojenského pochodu v Římě 11 sek. tanga v Santosu 11 s. japonské duchovní hudby hrané v Tokiu 11 s. vtipných selských tanců z krajiny u města Varese 11 s. boxerského zápasu v New Yorku 11 s. zvuků ulice v Miláně 11 s. neapolské romance zpívané v hotelu Copacabana v Rio de Janeiru Luigi Russolo a Ugo Piatti mezi „intonarumori" 9 ™ \v í t ^ ^K. ■m Tľ*^' ■ j A li*' * k i I J •k F Dal * RisvegffO d? u/í3 cittä o L