Příliš hlučná samota MP3 přehrávače a konstrukce individuálního prostoru 5 HZKM II. 6. 5. 2008 Historie: a) Hudba determinovaná prostorem (hudba pro konkrétní prostor) b) Prostor determinovaný akustickými nároky hudby (koncertní sály, pavilony EXPO atd.) c) Mobilita - hudba se zbavuje vazby na konkrétní prostor, konstruuje svůj vlastní prostor (hledání prostoru, přirozený svět jako prostor pro hudbu) Okruhy problémů a otázek spojených s mobilitou hudby Lebenswelt (Přirozený svět) jako videoklip? Lebenswelt- pojem Edmunda Husserla (*Prostějov 1859 - +Freiburg i.B. 1938), in Krize evropských věd a transcendentálni filozofie MP3 - Médium pro hudbu nebo hudba pro médium? Otázka interferencí veřejného a soukromého prostoru Jaká hudba je pro toto médium průchozí/neprůchozí a proč? Od média komunikace k médiu izolace - od sociálních institucí po individualizovanou recepci hudby První masově vyráběný Walkman Sony TPS-L2 (1979); Vynálezce přenosného kazetového přehrávače: Andreas Pavel (patent z r. 1977) MP3 přehrávač jako prostředek konstrukce virtuálního osobního prostoru Edward T. Hall - poč. 60. let - termín proxemika (odvozený od výrazu proximity neboli blízkost). Osobní prostor (46 až 120 centimetrů): takovou vzdálenost mezi sebou lidé udržují na večírcích, při podnikových oslavách, společenských událostech a přátelských setkáních. Společenský prostor (1,2 až 3,6 metru): takovou vzdálenost udržujeme mezi sebou a cizími lidmi. Veřejný prostor (více než 3,6 metru): kdykoli se obracíme k větší skupině lidí, zvolíme přibližně tuto vzdálenost, která je pro tuto situaci nepřirozenější. Bibliografie: Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha : Slon, 1995. Bek, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. UP Olomouc, 1993. Lipovetsky, Gilles: Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha Prostor 2003. Meyrowitz, Joshua. Všude a nikde. Praha : Karolinum, 2006. McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura. Brno : Jota, 2000.