SOCIÁLNÍ MÉDIA teorie a praxe Palo Fabuš Sociální média • Michael Wesch – (video) Web 2.0 ... The Machine is Us/ing Us . • Výzkum sociálních médií je v počátcích • Pozadí: výzkum sítí jako takových Výzkum sítí • Stanley Milgram, 1967 - „six degrees" • Mark Granovetter, 1973 - "The Strengh of Weak Ties„ • Albert Lászlo-Barabási, 2003 – „Linked: The New Science of Networks“ • Chris Anderson, 2004 – „The Long Tail“ Síťové efekty ^• Metcalfův zákon ~ n^2 • Externality (ekon.) • Kritická hodnota a strop • Inherentní X síťový efekt • Pozitivní X negativní efekt • Problém sdílených zdrojů Sociální sítě a komunity • Tradiční společnost • Moderní společnost • Současná společnost • Nové formy komunit Co je to komunita? • social interaction, common ties, and physical co-location • OR • social involvement and interaction = socialní systém • Přesun komunitních vztahů do soukromí nebo na veřejnost? Komunity • Fyzická (tradiční) – vázaná na lokalitu • Virtuální – vyvázána z lokality • Anderson, 1983 – „imagined communities“ • Reálné vs. virtuální komunity = iluzorní dichotomie • Hybrid jako ideální komunita • „Propojený individualismus“ Socialní média • Web 2.0 ~ Social Media ~ Sociable Web ~ Me Media ~ Social Network(ing) Sites (SNSs) Historie • 1965 – MIT / Compatible Time-Sharing System • 1969 – spojeny první čtyři uzly v rámci ARPANET • 1971 – Ray Tomlinson - 1. e-mail na internetu • 1977 – 1. mailing list, 'groupware', MUDs • 1978 – BBS, USENET Historie • 1980 – LambdaMOO, BITNET • 1984 – Les Immateriaux, Centres Pompidou, Paříž • 1985 - The Well • 1987 – MORPG Habitat • 1988 – IRC • 1990 – ARPANET -> NSFNET; EFF • 1991 – NSF povoluje komerční užití webu, Gopher, Hakim Bey – T. A. Z. Historie • 1992 – Mosaic • 1993 – 350% nárůst počtu uživatelů webu • 1994 – 350 000% ---------”---------; jde objednat pizza přes web; 1. web. konf. v CERN; Amazon.com; Links from the Underground; The World's First Collaborative Sentence; Classmates.com; Nettime; Pierre Lévy – Collective Intelligence • 1995 – Wiki Wiki Web, ICQ, List.com, HOMR Historie • 1996 – Rhizome.org, Wayback Machine, Manuel Castells - The Rise of the Network Society • 1997 – Slashdot, Garcia & Lovink – Tactical Media • 1998 - The Open Directory Project, Nicolas Bourriaud – Relational Aesthetics, „sociální web“ • 1999 – kuro5hin, Napster, IndyMedia • 2000 – „dotcom crash“ Historie • 2001 – BitTorrent, Wikipedia • 2002 – Friendster, Last.fm, Flickr, Technorati • 2003 – Howard Rheingold – Smart Mobs, Flash mobs, Del.icio.us, LinkedIn, MySpace, Second Life, Skype, Google Adsense, Salam Pax, Albert Lászlo-Barabási – Linked • 2004 – Facebook, Orkut • 2005 – Tim O’Reilly – What is Web 2.0?, YouTube Amatéři • Pojem přesahující oblast médií • V sociálních médiích hrají hlavní roli • Many-to-many komunikace • Nejimplicitnější příklad demokratizace médií Bertolt Brecht The Radio as an Apparatus of Communication, 1926 Nová kulturní role • Producent + Konzument = Prozument • McLuhan & Nevitt – Take Today, 1972 • Alvin Toffler – Third Wave, 1980 • Michel de Certeau – The Practice of Everyday Life, 1980 World Wide Web Tradiční média a „kamenné“ obchody „Chvost“ větší než „předek“ „We sold more books today that didn't sell at all yesterday than we sold today of all the books that did sell yesterday.“ Zaměstnanec Amazon.com „Lidé vědí víc než my.“ (We the Media, 2004) Dan Gillmor Je amatér konkurencí profesionála? Chris Ware X (pro Your American Life) Sociální média • Web 2.0 ~ Social Media ~ Sociable Web ~ Me Media ~ Social Network(ing) Sites (SNSs) Co jsou to „nová média“? (Crosbie, 2006) Sociální média – definice • Sociální web/Social network(ing) site - webová služba - co uživatel to profil - viditelné a schůdné sociální sítě ->splněny jsou všechny podmínky • Sociální média - SNS - User-Generated Content (uživatelů>3) ->splněna je alespoň jedna podmínka Typologie mezilidské komunikace • Intrapersonální • Interpersonální • Skupinová • Meziskupinová sociální média • Institucionální/organizační • Celospolečenská Charakterizace SNSs • Variace odvisí od… zamýšlená funkce design způsoby užití • Velká malá zesíťovanost uživatelů - % of friendless users - komunikace vs. parakomunikace - např. Facebook vs. YouTube • Orientace na silné slabé vazby - např. Last.fm vs. LinkedIn • Kontext: univerzální speciální - např. Facebook vs. MyChurch, Hamsterster SNSs vs. personal webpage • Původně na jednom místě (site) agregované prvky definující identitu jsou skrze SNSs distribuovány na různých místech (fragmentace kom. kanálů) • Statická vs. dynamická funkcionalita • HTML+CSS vs. AJAX (bohatší funkcionalita) • x Marisa J. Olson Marisa's American Idol Audition Training Blog „friending“ • Friend – volná a kulturně závislá kategorie • Změna blízkých vztahů v průběhu modernity • Opakem přítele už není nepřítel, ale známý • Friend jako mikropolitická kategorie • Goffman – taktiky sociální interakce • Resnick – sociotechnický kapitál • „Friends“ ≠ „friends“ Důvody pro „friending“ • Vlastní přátelé • Známí, členové rodiny, kolegové • Je težké říct „ne“ • Popularita počtem přátel • Deklarace obdivu • Sebeprezentace • Cesta k dalším lidem • Odkrytí soukromého profilu • Přístup k anotacím „friending“ • „Friendster is like having a collection of baseball cards of all of your friends.“ Cathy • Collectors, fakesters • „friending“ jako vytváření publika • „friending“ jako ekonomická praxe „friending“ jako kulturní praxe • Étos užití jednotlivých služeb se liší podle kontextu uživatelů • Étos jako struktura reprodukována přistoupením na ní • SNSs především replikují již existující sociální sítě • MySpace –> Last Tag Show, 2007 Pash* http://lostpostservice.net/lts/ Myfrienemies.com, 2007 Angie Waller http://www.myfrienemies.com/ Horní kritická hodnota SNSs • Narůstající počet lidí v nehierarchizované sociální síti může způsobit problémy • Viz. Friendster, Orkut „friending“ jako zrcadlo doby • „Long tail“ sociálních vztahů • Spíš intenzifikace než extenze soc. vztahů • Luhman: Interpersonální interpenetrace • Wittel: „narační“ vs. „informační“ soc. vzt. Kritika Web 2.0 is „factory without walls “ Trebor Scholz • neo-Luddité • Andrew Keen – professional troll :) • Návrat k elitní kultuře 18. století a konec gatekeeperů? Práce ~? zábava • Zábava je práce, práce je zábava • Dobrovolná vs. nedobrovolná participace • Zákazník je zároveň zaměstnancem • Komunita je produkt • Upoutávání pozornosti pro reklamu • Extrémní reifikace a komodifikace • Rozšíření pracovní doby nebo volného času? Web 2.0 • Tim O’Reilly – „What is Web 2.0?“, 2004 • Nová novota, nový entuziazmus • Marketingová ideologie • when they say „community“ they mean „commerce,“ and when they say „aggregation“ they mean „advertising“ • Klein: produkce značek, nikoli produktů User generated discontent • http://antisocialmedia.net • Sociální exkluze • Anonymní šikana • Cyberstalking • Problém soukromí Satira • http://web2.0validator.com/ • http://drx.a-blast.org/~drx/news/round.en.html Irony 2.0 • Pil and Galia Kollectiv: Dialektika subverze a hegemenie rozhozena? • Ztrácí originalita a autorství smysl? • Nelineární reinterpretace kulturních obsahů • „Dramatic look“ Dramatic look Dramatic look Dramatic look Dramatic look Dramatic look Dramatic look Dramatic look Dramatický pohled Dramatic look