1 StStřřediska ekologickediska ekologickéé výchovyvýchovy Michal MedekMichal Medek michal.medekmichal.medek@@lipka.lipka.czcz LipkaLipka ­­ šškolskkolskéé zazařříízenzeníí propro environmentenvironmentáálnlníí vzdvzděělláávváánníí www.lipka.www.lipka.czcz EkologickEkologickáá výchova v pojetvýchova v pojetíí LipkyLipky Lipka přispívá k osvojování ohleduplnějších, méně konzumních a odpovědnějších postojů lidí k přírodě a inspiruje k cílevědomé aktivní péči o životní prostředí. EKOLOGICKÝ VÝUKOVÝ PROGRAMEKOLOGICKÝ VÝUKOVÝ PROGRAM je minimálně dvouhodinový výchovně vzdělávací proces, který zpravidla probíhá mimo školu a je koncipován tak, aby zpestřil učivo základní nebo střední školy o ekologický rozměr. Ekologické výukové programy jsou souhrnným označením programů s obsahem environmentálním ("životněprostřeďovým") ekologickým (s. stricto), přírodovědným a ochranářským. Pro ekologické výukové programy je příznačné využívání prvků souvislostního, problémového a projektového vyučování; estetické, pracovní i dramatické výchovy. Důraz je kladen na odbornou úroveň a aktuálnost poskytovanýc informací, rozvíjení tvořivosti, komunikace a týmové práce, na osvojování ekologického myšlení, aktivizaci k řešení problémů a na obohacování žáků o praktické poznatky získávané kontaktem s přírodninami, aktivním pobytem v terénu atp. EKOPEDAGOGOVO OSMEROEKOPEDAGOGOVO OSMERO metodickmetodickáá doporudoporuččeneníí pro ppro přříípravu a vedenpravu a vedeníí ekologických výukových programekologických výukových programůů (EVP)(EVP) 1) EVP má přesně vymezený cíl s jasným ekologickým rozměrem a důrazem na souvislosti: máme ujasněno, co chceme dětem sdělit, co je naučit, k čemu je získat, o co by měly být po absolvování EVP "chytřejší"; dovedeme zcela konkrétně formulovat "co ekologického" program přináší. Písemná příprava by měla být po důkladném praktickém ověření EVP dopracována do podoby metodického listu tak, aby program mohli vyučovat nejen jeho autoři; užívané učební pomůcky by měly být originální, kvalitní, estetické a pečlivě zhotovené. 2) EVP je vždy odborně správný a aktuální. Snažíme se vzájemně vyvažovat lokální, regionální a globální pohledy na řešený problém. Za žádných okolností nepodáváme chybné, zkreslující či nepřípustně zjednodušující informace. Soulad mezi sdělovanými a skutečnými postoji lektora zvyšuje důvěryhodnost a účinnost jeho působení. 3) Obsah EVP navazuje na osnovy vyučovacích předmětů a podle možností zahrnuje náměty, jak v daném tématu pokračovat ve škole. Zřetelná návaznost EVP na učební osnovy a na vzdělávací standardy je potřebná ke zdůvodnění účasti žáků na programu, ale i pro motivaci pedagoga k návštěvě střediska. Je vhodné ujasnit roli doprovázejícího učitele předem, a to i z hlediska následného využití navštíveného EVP v dalším vyučování. Vytrvale usilujeme o zpětnou vazbu v podobě kritických názorů učitelů na obsah a formu EVP. 2 EKOPEDAGOGOVO OSMEROEKOPEDAGOGOVO OSMERO metodickmetodickáá doporudoporuččeneníí pro ppro přříípravu a vedenpravu a vedeníí ekologických výukových programekologických výukových programůů (EVP)(EVP) 4) Ekopedagogové nezahlcují děti a neohromují celým objemem svých vědomostí, naopak dbají na to, aby pokud možno každý žák měl v průběhu programu příležitost formulovat a vyjádřit svůj názor či nápad. Je velmi důležité, aby se ke slovu opakovaně nedostávali jen nejasertivnější žáci, ale i ti pomalejší a méně pohotoví. Současně pečujeme o prostředí vhodné k rozvíjení schopností naslouchat druhému, průběžně oceňujeme veškerou kladnou aktivitu, ukázněnost a dobrou snahu dětí. 5) V rámci EVP využíváme mj. také aktivizující a interaktivní metody založené na vzájemné spolupráci a komunikaci dětí. Dbáme na vyváženost, pestrost a rovnoměrné zastoupení jednotlivých součástí EVP - vzdělávacích, pohybových, hravých a soutěživých, přemýšlivých i tvořivých, tzn. tvořivých nejen "rukama" (s možností přímého kontaktu s materiálem, vyzkoušení pracovního postupu, výtvarných technik ap.), ale i tvořivých "hlavou" (např. objevování a řešení problémů, vyhodnocování a formulování závěrů, uvědomování si plurality názorů - více možných náhledů a řešení jednoho problému aj.). Z ryze praktických důvodů není vhodné zařazovat stejnou aktivitu do různých programů. Co nejvíce podporujeme týmovou práci a aktivní zapojení všech členů skupiny, vybízíme k řešení problému společnými silami. Osvědčenou metodou souvislostního učení je i tzv. "přidrcávání" neboli jemné navádění k pochopení souvislostí pomocí cílených otázek, příměrů apod. EKOPEDAGOGOVO OSMEROEKOPEDAGOGOVO OSMERO metodickmetodickáá doporudoporuččeneníí pro ppro přříípravu a vedenpravu a vedeníí ekologických výukových programekologických výukových programůů (EVP)(EVP) 6) Při EVP nejraději využíváme originální učební pomůcky. Musí-li se konat program v interiéru, provozujeme ho v co nejpříjemnějším prostředí. Hned od začátku navozujeme atmosféru obousměrné komunikace, sdělíme základní údaje o programu, představíme lektory i středisko (včetně místních zvyklostí z oblasti domácí ekologie), ujasníme pravidla chování a způsobů vzájemné komunikace (svolávací a uklidňovací povely ap.). Co nejhojněji využíváme přímého kontaktu s přírodou, s živými i neživými přírodninami, ukázkami různých vývojových a fenologických stadií, pobytových znamení ap. Hojně zařazujeme práci s přírodními materiály a umožňujeme dětem vyzkoušet jednodušší způsoby jejich zpracování (např. mletí obilí, výroba tvarohu, filcování vlny, spřádání ovčí vlny, práce na jednoduchém textilním stávku, tvoření z keramické hlíny, šustí, slámy, proutí apod.).. 7) Součástí EVP je vždy závěrečné opakování s aktivní účastí dětí, kdy jedno téma opakujeme různými způsoby - soutěží, hrou, besedou, dramatickou etudou, pokusem, přípravou "televizní reportáže" či průběhem "vědecké konference" apod. S návaznými tématy začínáme až po ověření, že předchozí téma bylo dostatečně pochopeno. V případě potřeby ještě stručným závěrečným shrnutím znovu připomeneme probírané souvislosti. Reakce a výsledky dětí při opakování jsou do značné míry vysvědčením úspěšnosti lektorů, mohou také být inspirací doprovázejícímu učiteli. Každou lekci je vhodné zřetelně ukončit. EKOPEDAGOGOVO OSMEROEKOPEDAGOGOVO OSMERO metodickmetodickáá doporudoporuččeneníí pro ppro přříípravu a vedenpravu a vedeníí ekologických výukových programekologických výukových programůů (EVP)(EVP) 8) Každý účastník si z EVP zpravidla odnáší domů vlastnoruční výrobek, vlastnoručně zasazenou rostlinu v kelímku či jiný výtvor. Doprovázejícím učitelům, ale i starším žákům, je vhodné poskytnout např. leták s aktuálními informacemi o stavu životního prostředí v regionu, přehled připravovaných akcí střediska ekologické výchovy pro veřejnost, pozvánky do kroužků, záložky s informacemi souvisejícími s výukovým programem ap. Středisko ekologické výchovy je nezisková organizace (nestátní nebo příspěvková), která poskytuje služby pro školy školská zařízení v oblasti ekologické výchovy a vzdělávání, případně další služby. Zejména se jedná o: výukové programy, semináře, exkurze a kurzy pro pedagogické pracovníky či studenty učitelství. PAVUPAVUČČINAINA SdruSdružženeníí ststřředisek ekologickedisek ekologickéé výchovyvýchovy Podmínky členství (hodin/rok): členství řádné přidružené kurzy pro pedagogy 30 15 a studenty učitelství výukové programy 60 30 celkem nejméně 250 -- - reprezentovala střediska EV - propagovala ekologickou výchovu - zabezpečovala informační servis pro členy Byla založena v roce 1996 aby: 3 ČLENOVÉ SDRUŽENÍ PAVUČINA (k 1.2.2006) KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ 13 SEVER, Horní Maršov 13a SEVER - pracoviště Hradec Králové ÚSTECKÝ KRAJ 13b SEVER - pracoviště Litoměřice Podkrušnohorský zoopark Chomutovxx RRVS Rumburk 31. Občanské sdružení Šťovík, KrupkaPARDUBICKÝ KRAJ14 Ekocentrum PALETA, Pardubice14a Ekocentrum PALETA, pobočka Oucmanice 14b Ekocentrum PALETA, pobočka Chrudim KRAJ VYSOČINA 15 Chaloupky, Kněžice, 15a Chaloupky- pracoviště Ostrůvek, Velké Meziříčí JIHOMORAVSKÝ KRAJ 16 LIPKA - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno, Lipová 20, 16a Lipka - pracoviště Rozmarýnek, Brno 16b Lipka - pracoviště Rychta Krásensko 16c Lipka - pracoviště Lesní škola Jezírko 17 Rezekvítek, Brno 18 CEV Pálava, ČSOP, Mikulov 19 VIS Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou 28 CEV při středisku volného času. Hodonín 35 EkoCentrum Brno ZLÍNSKÝ KRAJ 20 ALCEDO - středisko volného času Vsetín 21 Kosenka, ČSOP, Valašské Klobouky 22 Planorbis Kroměříž, ČSOP 23 Ekocentrum Čtyřlístek OLOMOUCKÝ KRAJ 24 Sluňákov, Horka nad Moravou 25 Dům dětí a mládeže a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Vila Doris Šumperk MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ 26 Vita, Ostrava 26a Vita - pracoviště Třinec 26b Vita - terénní SEV Hrčava 26c Vita - terénní středisko Horní Lomná 26d Vita - terénní středisko Vlkovice 26e Vita - pracoviště Orlová 27 Občanské sdružení Hájenka 38 Eko-info centrum, Ostrava PRAHA 1 Ekocentrum Podhoubí 2 ZČ Hnutí Brontosaurus Botič 36 Země občanské sdružení, Praha 37 Ekodomov, Sdružení TEREZA STŘEDOČESKÝ KRAJ 3 ZO ČSOP Vlašim 4 TOM Javory Černuc 5 Křivoklátsko, o.p.s. IVS Budy 32 SEV KladnoČabárna 39 ZO ČSOP Polabské ekocentrum JIHOČESKÝ KRAJ 6 Dřípatka, Prachatice 7 CEGV Cassiopeia, České Budějovice8 SEV Šípek, ČSOP, Český Krumlov PLZEŇSKÝ KRAJ 9 Ametyst, Plzeň LIBERECKÝ KRAJ 10 Statutární město Liberec 11 Společnost přátel přírody Liberec 12 STREVLIK., Oldřichov v Hájích 33 SEV Český ráj, Turnov Lipka ­ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno - status: příspěvková organizace krajského úřadu (dům dětí) - pobočky: 4 - rozpočet:50% Jihomoravský kraj 2.5%magistrát města Brna 16% příjmy z výukových programů - zaměstnanci: 40 lidí = 26 úvazků Služby: Jednodenní výukové programy Pobytové výukové programy Terénní exkurze Vzdělávání pedagogů VŠ výuka Kroužky a kluby Akce a poradenství pro veřejnost CASE STUDY - Some figures about LIPKA, Brno Age Groups at Lipka's EP school year 1999/2000 6 to 8 33% 9 to 11 45% over 14 7% 12 to 14 15% Jednodenní ekologické výukové programy na Lipce - tématické zaměření (2005) 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 20000 Jezírko Rozmarýnek Lipová Rychta pracoviště účastníkohodiny ostatní regionální tradice, řemesla terénníexkurze přírodovědné environmentalistika Teachers` Training CASE STUDY - Some activities of LIPKA, Brno Clubs Conservation 4 CASE STUDY - LIPKA, Brno Main difference between Lipka and other Czech urban CEEs: - Lipka does not deal with kindergartens except several courses for teachers. - Lipka does not make campaigns for a third party - Lipka pays attention to training of future teachers. - Lipka is devoted to practical conservation work. What are the problems we see in the work of CEEs: - Abundance of audience at educational programs and lack of feedback may lead to little concern about quality and impact of center's activities. - Lack of highly motivated staff may lead to take-it-easy attitudes. For example teachers much more prefer indoor programs, which are also easier to prepare and conduct for a center's staff. Growing number of programs for kindergartens is alarming. - Authorities might use the work of a center as an alibi for they poor policy. - We do very little co-operate with similar facilities and networks abroad. - No research and no training opportunities in the field. PRVNÍ ČESKÉ STŘEDISKO EKOLOGICKÉ VÝCHOVY V PRACHATICÍCH (1972) ,,Školní přírodní rezervace na Vyhlídce" a její zakladatel Aleš Záveský (1977) SOME FIGURES ABOUT CEEs - PAVUČINA MEMBERS Centre Est. EE staff Location Budget USD Form Sever, Horní Maršov 1984 11 rural 100 000 NGO Vita, Ostrava 1991 4* city* 100 000 NGO Chaloupky, Kněžice 1992 9 rural 80 000 NGO Hájenka, Kopřivnice 1998 2 town 15 000 NGO Lipka, Brno 1991 12 city* 120 000 regional authorities Paleta, Pardubice 1993 5 city* 50 000 municipality Toulcův dvůr, Praha 1995 5 city* NA NGO Dřípatka, Prachatice 1991 4 city NA NGO Alcedo, Vsetín 1993 5* city 140 000 municipality Vila Doris, Šumperk 1997 2* city 230 000 municipality Sluňákov, Olomouc 1993 4 city* NA municipality Pálava, Mikulov 1997 2 town NA national park VIS Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou 1995 4 town 50 000 national park Kosenka, Valašské Klobouky 1975 1* town 70 000 NGO Cassiopeia, České Budějovice 1995 4 city* 30 000 NGO Podblanické ekocentrum, Vlašim 1997 2* town 130 000 NGO Šípek, Český Krumlov 1995 1 town NA NGO Zelená školička, Valašské Meziříčí 1997 1 town NA NGO SOJH, Liberec 1996 2?* city* 100 000 NGO Areka, Stibořice 1998 2? rural 12 000 NGO Javory, Černuc 1999 1 rural 6 000 NGO Město Liberec 1999 1* city* NA municipality Planorbis, Kroměříž 1993 1 city NA NGO Živá planeta, Praha 1998 1* city* NA NGO PÁR ČÍSEL O PAVUČINĚ (ŘÁDNÍ ČLENOVÉ 2006) Kdo provozuje střediska ekologické výchovy - členy Pavučiny (2006) ostatní; 1; 2% kraj; 7; 17% město; 8; 19% NNO; 26; 62% Lokalizace středisek ekologické výchovy - členů Pavučiny (2006) venkov; 11; 26%krajské město; 12; 29% okresní město; 10; 24% město; 9; 21% - i státem podporovaná střediska pracují v úzké vazbě na neziskové organizace - městské úřady se podílí na financování středisek provozovaných neziskovými organizacemi i státních 5 SOME FIGURES ABOUT CEEs - PAVUČINA MEMBERS Total Centre Number Participants Duration (hours) Courses Participants Duration (hours) Duration (days) Program days Duration (hours) Sever, Horní Maršov 297 5756 471 55 1403 2008 245 5761 2479 Vita, Ostrava 759 13247 1034 1034 Chaloupky, Kněžice 106 4135 159 22 499 771 110 2487 930 Hájenka, Kopřivnice 328 8866 846 1 14 6 3 42 852 Lipka, Brno 301 6239 784 784 Paleta, Pardubice 513 10695 692 692 Toulcův dvůr, Praha 383 8106 626 2 37 16 4 74 642 Dřípatka, Prachatice 113 1935 382 3 88 60 12 340 442 Alcedo, Vsetín 120 2458 235 11 277 202 28 733 437 Vila Doris, Šumperk 177 4180 409 409 Sluňákov, Olomouc 186 4115 374 374 Pálava, Mikulov 126 2558 315 315 VIS Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou 305 6520 313 313 Kosenka, Valašské Klobouky 49 903 163 7 123 116 15 261 279 Cassiopeia, České Budějovice 108 2230 227 227 Podblanické ekocentrum, Vlašim 155 3130 209 209 Šípek, Český Krumlov 124 2364 200 200 Zelená školička, Valašské Meziříčí 137 1265 149 2 58 43 5 145 192 SOJH, Liberec 40 871 155 3 56 24 6 112 179 Areka, Stibořice 98 1430 160 1 78 11 4 312 171 Javory, Černuc 72 1424 159 159 Město Liberec 10 245 20 1 27 16 2 54 36 Planorbis, Kroměříž 14 557 23 23 Živá planeta, Praha 9 217 19 19 Total 4530 93446 8122 108 2660 3273 434 10321 11395 One-day programs Residential courses SOME FIGURES ABOUT CEEs - PAVUČINA MEMBERS Počet účastníků výukových programů středisek Pavučiny (2004) 152290 3862 0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 140000 160000 180000 počet účastníků pobytové programy jednodenní programy Počet účastnikohodin výukových programů středisek Pavučiny (2004) 266341 74184 0 50000 100000 150000 200000 250000 300000 350000 400000 počet účastníkohodin pobytové programy jednodenní programy Účastníci pobytových VP ve střediscích Pavučiny (2004) MŠ 2% SŠ 22% ZŠ 76% Účastníci jednodenních VP ve střediscích Pavučiny (2004) MŠ 24% SŠ 5% ZŠ 71% ÚDAJE O ČLENSKÝCH STŘEDISCÍCH PAVUČINY 0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 140000 160000 180000 Počet účastníků denních a pobytových výukových programů Pobytové VP 0 0 900 2200 8600 5653 6860 7805 12674 10321 9126 9126 12740 13282 Denní VP 2000 5600 8800 17380 21900 23634 46346 61134 84847 93446 98920 101089 123902 152290 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Co pálí střediska ekologické výchovy: Finance: - nemožnost samofinancování - odliv nadačních zdrojů Profesionalizace: - odborná příprava ekopedagogů Budoucí vývoj z pohledu středisek ekologické výchovy: - poskytování výukových programů národními parky, správami CHKO apod. - zvýšení nároku na kvalitu výukových programů - certifikace středisek - stabilizace zájmu o činnost středisek, zapracování pobytu na středisku do školních vzdělávacích plánů Jihomoravský kraj: - stávající střediska: CEV při SVČ Hodonín Lipka, Brno = 4 pracoviště CEV Pálava, Mikulov VIS Bílé Karpaty,Veselí nad Moravou