Vývojová psychologie a ekologická výchova Michal Medek Drobný vstupní testík 1. Během školní docházky dochází u většiny dětí v oblasti sebehodnocení a. k růstu b. sebehodnocení zůstává na stejné úrovni c. poklesu d. sebehodnocení je individuální 2. Schopnost fotografické paměti (a tedy i názorného vnímání) je nejvíce vyvinuta u a. předškoláků (do 7 let) b. mladších školáků c. starších školáků (od 12 let) 3. Na otázku: ,,Proč jsi veselý" odpoví devítileté dítě: a. ,,Protože se směju." b. ,,Protože jsem udělal(a) dobrou věc." c. ,,Protože si myslím, že jsem udělal(a) dobrou věc." 4. Realismus v pohledu na svět je typický pro a. 5 ­ 7 leté b. 9 ­ 11 leté c. 13 ­ 15 leté 5. Mladší školáci nejradši prozkoumávají svět a. četbou b. pokusy c. dotazy 6. Vznik izosexuálních skupin (holky a kluci) je spojen s a. vytvořením sexuální identity b. rozdílným vývojem intelektuálních schopností u kluků a holek c. rozdílnými zájmy danými různou úrovní fyzických schopností 7. Trojúhelník je dítě schopno nakreslit v a. 3 letech b. 5 letech c. 7 letech 8. Invarianci objemu nepočitatelného (např.: placička z plastelíny má stejný objem jako had z téhož materiálu, pokud byla vyrobena ze stejné kuličky) dítě ovládá v a. 5 letech b. 7 letech c. 9 letech Drobný vstupní testík 1. Během školní docházky dochází u většiny dětí v oblasti sebehodnocení a. k růstu b. sebehodnocení zůstává na stejné úrovni c. poklesu d. sebehodnocení je individuální 2. Schopnost fotografické paměti (a tedy i názorného vnímání) je nejvíce vyvinuta u a. předškoláků (do 7 let) b. mladších školáků c. starších školáků (od 12 let) 3. Na otázku: ,,Proč jsi veselý" odpoví devítileté dítě: a. ,,Protože se směju." b. ,,Protože jsem udělal(a) dobrou věc." c. ,,Protože si myslím, že jsem udělal(a) dobrou věc." 4. Realismus v pohledu na svět je typický pro a. 5 ­ 7 leté b. 9 ­ 11 leté c. 13 ­ 15 leté 5. Mladší školáci nejradši prozkoumávají svět a. četbou b. pokusy c. dotazy 6. Vznik izosexuálních skupin (holky a kluci) je spojen s a. vytvořením sexuální identity b. rozdílným vývojem intelektuálních schopností u kluků a holek c. rozdílnými zájmy danými různou úrovní fyzických schopností 7. Trojúhelník je dítě schopno nakreslit v a. 3 letech b. 5 letech c. 7 letech 8. Invarianci objemu nepočitatelného (např.: placička z plastelíny má stejný objem jako had z téhož materiálu, pokud byla vyrobena ze stejné kuličky) dítě ovládá v a. 5 letech b. 7 letech c. 9 letech Činitelé psychického vývoje genetická informace, MSS, společenská vrstva, kultura Novorozenec, kojenec, batole akcentace vlivu matky = > rodina sebedefinice definice prostředí ubezpečení o dobru světa a o jeho interaktivitě lokomoce = > prostorové a psychické osamo- statnění primární socializace naprostá převaha vlivu MSS základy vztahování se ke světu, ne návyky Předškolní věk období ,,názorného intuitivního myšlení (Piaget) tvorba logického (=manipulovatelného) světa s vymezenou rolí jednotlivce ­ rigidní svět nazírání na svět: centrace, egocentrismus, fenomenismus, prezentismus zpracování informací: magičnost, animismus (antropomorfismus), arteficialismus, absolutismus malé pochopení vztahu podstaty a vnější podoby a nazírání reality z více úhlů (ostříhaná maminka není maminka) Předškolní věk neschopnost systematického zkoumání omezená schopnost generalizace (klasifikace, tvorba analogií, příčinná souvislost) postupné zvyšování kapacity pracovní paměti vlastní pojetí událostí (43% fabulace) socializace: omnipotentní rodič, kamarádi, přizpůsobení instituci autoritou určující pravidla jsou dospělí Školní věk mladší / starší raný / střední / starší (9-11) první společenský rituál => změna sociální pozice prostředí, které potlačuje fabulaci rodiči chápáno jako příprava na budoucnost = provizorium x pro dítě je to realita (jediná možná) prostředí intenzívních zpětných vazeb = individuace (dokončení gender identity) Mladší školní věk poznání (jediné správné) vnějšího světa, ,,závislost na realitě" - netvoří se k ní alternativy, naivní realismus myšlení (i abstraktní operace) jsou fixovány na konkrétní prožitky => zobecnění zkušenosti konkrétní logické myšlení: decentrace, konzervace, reverzibilita obtížná generalizace (a tvorba pravidel) schopnost hierarchické klasifikace Mladší školní věk chápání času a počtu selektivní zpracování informací při řešení problémů; hodnocení informací = selektivní potlačování ,,nedůležitých" sdělení rozvoj metakognice (hodnocení sebe sama a různých poznávacích strategií) zobecňování mluvených symbolů (nevážou se na konkrétní jev) zaměření na úspěch (hodnocení rodiči) => rigidita v pravidlech internalizace morálních pravidel (ocenění) Dospívání tělesná proměna, kult těla nová konstituce osobnosti ­ nezávislá na ,,významných blízkých" sekundární socializace, otevření nových možností sebepojetí a vlastních rolí jistotou je vlastní tělo a pozice v malé / vlastní sociální skupině (ocenění= zakotvení) schopnost soudů o soudech, rozsáhlé formální operace, hypotetické světy rigidita v pravidlech = absolutizace nároků Dospívání velký důraz na důvěru a důvěryhodnost vychovatele (žije co káže?) důraz na vztah k oboru vzdělání ­ učí to, protože se tím živí nebo je to jeho mise? velká citlivost na vlastní osobnost a její zlehčování - ,,autoritami" i vrstevníky opět značně soběstředný postoj (všichni se na mě dívali..)