Psychologie výchovy a vzdělávání Vstupní informace a Přednáška na téma autoregulace Kontakt Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. učo 22918 jmares@fss.muni.cz v předmětu mailu uvádějte kód kurzu ­ tj. PBSNJB11 diskusní fórum předmětu PBSNJB11 konzultační hodiny: středa 14:00-15:30; jindy po předchozí domluvě místnost 2.53, IVDMR FSS MU, Joštova 10, Brno Koncepce kurzu PBSNJB11 Kurs je věnován: vybraným teoretickým a metodologickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, některým širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, vybraným speciálním tématům pedagogické a školní psychologie Psychologie výchovy a vzdělávání Požadavky: Písemný zápočtový test zápočtový týden ­ tj. 14.5. seminární práce ­ do 31.3. 2 normostrany (tj. min. 3600 znaků; max. 3 normostrany) použitá literarura na vybrané téma (viz dále ;) odevzdat do ISu Aktivita v seminářích Seminární práce ­ 1. možnost Vypracování ,,teoretické" seminární práce na vybrané téma Podle zadaných okruhů a svého zájmu si student vytipuje konkrétní téma, o kterém by se eventuálně chtěl dozvědět něco víc i nad rámec doporučené literatury a formou seminární práce prokáže schopnost pracovat pedagogicko-psychologickými teoriemi. Téma by mělo být zvoleno přiměřeně úzké, aby je bylo možné zpracovat v požadovaném rozsahu. Předpokládaná struktura práce: ,,Úvod ­ proč se zajímat o zvolené téma; Hlavní teoretické přístupy k tématu s komentářem; Závěr - využitelnost poznatků v praxi". Modelovou představou může být písemná podoba ,,Popularizační přednášky pro učitele základní školy na dané téma" Seminární práce ­ 2. možnost Vypracování kazuistiky Téma (problém) by mělo být zvoleno přiměřeně úzké, aby je bylo možné zpracovat v požadovaném rozsahu. Primárním cílem kasuistiky je zjistit, zda je její pisatel schopen aplikovat získané pedagogicko-psychologické poznatky na konkrétní výchovně-vzdělávací situaci či problém, který zažil sám jako student, sourozenec, kamarád, či profesionál, nebo o kterém má dostatek informací ze svého okolí, a vyhledat odpovídající teorii a problém interpretovat. Sekundárním cílem je vybudovat soubor (anonymizovaných) kasuistik pro využití při výuce předmětu. Příklady témat: ,,XY a Golem efekt", ,,Dětské naivní teorie mých sourozenců", ,,Můj styl učení" atd. Zápočtový test v rozsahu látky, který je dán v sylabu uvedenými problémovými okruhy. student odpovídá písemně během 45 min. na 8 otázek (většinou volné odpovědi). Správná odpověď je za 2 body, částečně správná za 1 bod. Prosím studenty s SPU či senzorickým handicapem aby o s svých specifických požadavcích na podobu výuky a zkoušky informovali vyučujícího co nejdříve. Případné dotazy k seminárním pracím atd. vyučující rád zodpoví v diskuzním fóru předmětu v ISu. Literatura Doporučená literatura (vč. přednášek a odkazů v ISu) Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X Fontana, D.: Psychologie ve skolní praxi. Prirucka pro ucitele. Praha: Portál, 1997. Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104- 9 Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210- 1070-3 Mareš, J., Gavora, P.: Anglicko-český pedagogický slovník ­ English-Czech Educational Dictionary. Praha, Portál 1999. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha 1998. (...) Odborná periodika Pedagogika; Psychológia a patopsychológia dieťaťa (...) Populární periodika Moderní vyučování; Učitelské noviny (...) Literatura ­ on-line zdroje Ebrary education: http://site.ebrary.com/lib/masaryk/ Elektronické zdroje na MU: http://library.muni.cz/ezdroje/ Blackwell, Cambridge Press Databáze (ERIC, JSTOR) Portály - např.: http://www.ceskaskola.cz; http:// www.studovna.cz atd. Svépomocné skupiny http://www.rodina.cz, http://brno.apla.cz/, atd. ...opravdu úvodem Pedagogická psychologie v tradičním dělení se řadí mezi aplikované psychologické disciplíny, ev. hraniční; lze ji ovšem řadit i mezi základní ;) aplikované disciplíny ped. ps. psychologie pro učitele školní psychologie poradenská psychologie (...) mnoho přesahů (pedagogika, kognitivní vědy, sociologie, politika, filosofie...) dlouhá historie v rámci psychologie (asocianisté, Ebinghaus, ...) v anglosaské terminologii educational psychology, častěji educational sciences činnost psychologů ve školství upravuje školský zákon, metodické vedení zajišťuje IPPP v Praze (www.ippp.cz) profesní sdružení ­ ČMPS (www.cmps.ecn.cz/) a AŠP SR a ČR (www.school- psychology.cz) ... k čemu to má být všechno dobré? srv. tabulka na s. 404 srv. BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha 1998. s. 223 akademické, personalistické, sociální, kognitivně-psychologické, technologické a sociokulturní teorie Pedagogická psychologie v rámci výkladu se budou střídat perspektivy jedinec (žák, učitel - zejména s důrazem na jeho učení a vývoj) sociální skupiny, jejich dynamika a vliv (rodina, školní třída, škola) teorie, metody ev. intervence Psychologie výchovy a vzdělávání Autoregulace učení Terminologie Kdy je člověk ve svém vývoji schopen hodnotit a přemýšlet o svém myšlení a učení? (viz. přehled s. 508) učení se vs. řízení vlastního učení (Kulič, 1992) řízení učení: vnější (více rozpracováno ­ pedagogika, psychologie), vnitřní autoregulace ,,Jsme odpovědní za své vlastní učení, ale je otázkou, jestli všichni mohou být odpovědni za řízení svého učení" (Candy, 1987, Garrison, 1992) Autoregulace autoregulace (sebepojetí, sebehodnocení) zdroje vnější (rodiče, učitelé, kamarádi) vnitřní (vč. tzv. osobnostní autoregulace) autoregulace učení ­ aktivita v procesu učení po stránce činnostní, motivační i metakognitivní; stanovuje si cíle, iniciuje a řídí své úsilí a používá specifických strategií s ohledem na kontext učení (Zimmerman, 1998) Autoregulace - předpoklady potencialita každého žáka výuka musí umožnit získat dovednost ,,jak se učit" vnější řízení má stimulovat autoregulaci v prepubertě rozvoj metakognitivních strategií postupným zdokonalování se žák stává nezávislým na vnějším řízení může postupně lépe zvládat své emoce při učení postupně aktivní přístup k prostředí pro učení rozvoj vázán na rozvoj ,,já" (self) není ryze individuální proces; utváří se ve spolupráci s druhými (párové, skupinové, vrstevnické učení...) je to aktivní proces; nelze ,,předat návod" rozvíjí se více při souladu s vnějším řízením celoživotní proces (vývojové změny a jejich integrace) (Mareš, 1998) Teorie přehled vlivných teorií ­ Čáp, Mareš, s. 508 (...) př. teorie cyklických fází (Zimmerman, 1998) Provádění a volní kontrola Uvažování cíle, strategie Sebereflexe bilancování Autoregulace v praxi - uvažování (Zimmerman, Schunk) Začátečníci cíle chaotické, nespecifické orientace na výkon, výsledek nízké self-efficacy nezájem Pokročilí cíle hirarchické, spcifické i perspektivní orientace na proces učení dostatečně vysoké self- efficacy vnitřní motivace Autoregulace v praxi - provádění a volní kontrola (Zimmerman, Schunk) Začátečníci mají nejasný plán nedůvěřují si, používají sebesnižování kontrolují jen výsledky Pokročilí mají jasný plán věří si kontrolují průběh i výsledky Autoregulace v praxi - sebereflexe (Zimmerman, Schunk) Začátečníci vyhýbají se sebehodnocení příčiny úspěchu a neúspěchu hledají ve svých schopnostech (neovl.) reagují na sebe negativně v měnících se podmínkách zmatení Pokročilí snaží se o sebehodnocení příčiny úspěchu a neúspěchu hledají v použité strategii (ovlivnitelné) reagují na sebe pozitivně dobrá adaptace i měnícím se prostředí Výkon a jeho souvislosti cíle, které si žák stanovuje autoregulace výkon (průběh) motivace ovlivněny i kontextem Vedení k autoregulaci není možný pouhý ,,nácvik"; nutný rozvoj ,,já" zdroje sociální osobnostní situační cílený nácvik: vyučování strategiím, praktické provádění a. strategií, zpětná vazba o účinnosti a. strategie, monitorování sebe samého, sociální opora, sebereflexe Metody Pod vedení učitele verbální instruování předvedení vzoru (nápodoba) supervize reciproční vyučování podpůrné vyučování transakční vyučování S vrstevníky vrstevnické učení kooperativní učení skupinové učení Využití techniky CAL systémy Pod vedením sebe samého sebemonitorovací protokoly žákovský deník domácí příprava samostatná praxe Možnosti při diagnostice autoregulace ­ můžeme sledovat: Kognitivní učební strategie Metakognitivní strategie Strategie vedoucí k poznání sebe samého Motivační strategie nejlepším výzkumným postupem je kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu Záznamový arch (Lan, 1998) Kapitola 1 2 3 4 5(...) Klíčové prvky učiva Celkový čas věnovaný učení z textu Z toho aktivní učební čas Celkový čas věnovaný řešení úloh Z toho aktivní učební čas Celkový čas věnovaný dikusí o učivu Z toho aktivní učební čas Celkový čas věnovaný věnovaný učivu ve škole Z toho aktivní učební čas Celkový učební čas ve všech předchozích formách činnosti Z toho aktivní učební čas Vnímaná výsledná kompetence (práce s daným prvkem učiva ­ 1 bod min.; 10 max.) Celkový čas a aktivní učební čas