Seminář z pedagogické psychologie Učení z textu Učení z obrazového materiálu Úvodem Čtení není záležitost ,,první třídy a dále" Pregramotnost (emergentní gramotnost) (Gavora, Krčmaříková, 1998; Owen, Pumfrey, 1995) Děti ví, čtením se získávají informace Děti ví, že text se skládá z určitých částí (,,písmenka") Děti ví, že se čte zleva doprava a shora dolů Hyperlexie Čtení vs. učení z textu (Průcha; Gavora) Učení z textu Pedagogický text, didaktický text Verbální složka Teoreticky rozpracováno téměř 100 let (Průcha, Gavora, Michovský) viz např. http://www.magtypo.cz/buxus/generate_page.php?page_id=299&buxus_t ypo=0a059f35ad1f64347aba15cf928cef2b Neverbální (obrazová) složka viz dále Práce s textem V předškolním věku verbální a neverbální složka propojeny V průběhu školní docházky se verbální a neverbální složka postupně oddělují Výklad; interakce s učitelem (autentický dialog) Text učebnice (fiktivní dialog) výuka čtení je systematická (gramotnost; funkční gramotnost) Obrazový materiál ­ viz dále Determinanty učení z textu (dle Průcha, 1987) Text Poznatková struktura Jazyková struktura Stimulační charakteristiky Komunikační charakteristiky Regulační charakteristiky Učící se člověk Kognitivní kompetence Jazyková kompetence Motivace a zájmy Komunikační podmínky Autoregulační kompetence Didaktický, pedagogický text Text plnící didaktickou (pedagogickou funkci) Přirozený i symbolický jazyk Verbální či verbálně-obrazové informace Primárně určen pro (samo)vzdělávání (učebnice, cvičebnice, sbírky úloh, pracovní sešity atp.) Konkrétní příklad: učebnice Navíc: Funkce: informační, systemizační, koordinační, transformační, integrační, zpětnovazební... Složky: poznatkové, jazykové, stimulační, komunikační a regulační Vlastnosti: intencionálnost, regulativnost, obtížnost Typy učení z textu jsou ovlivněny: Cíli žáka Podmínkami učení Charakteristikami žáka Charakteristikami textu Způsoby zkoušení a hodnocení výkonu žáka => Pojetí učení z textu (např. Morton): Kvantitativní získávání znalostí Učení nazpaměť Získávání faktů, metod do budoucna Objevování abstraktního smyslu Interpretování naučeného Kognitivní procesy Recepce textu Motivace Poznávací potřeby Sociální potřeby Výkonové potřeby (podoba textu ­ rozsah, vzhled, přehlednost, čtivost...) Percepce textu Porozumění Elaborace, inference, zapamatování Teorie učení z textu (Průcha) Zaměřují se: Poznatková struktura textu nebo kognitivní procesy Strukturně-logické teorie ­ vztahy mezi pojmy Sémantické teorie ­ sémantické jednotky a jejich vztahy Informační teorie textu ­ sémantické, pragmatické informace Teorie propozic ­ (pojem), propozice, soubor propozic, textová báze Text - vlastnosti Intencionálnost ­ komunikační záměr Čtivost ­ srozumitelnost Obtížnost ­ různě def. Průcha, Nestelerová, Pluskal ­ syntaktická obtížnost (průměrná délka vět a počet sloves); pojmová obtížnost (běžné vs. faktografické pojmy) Kohezivnost ­ soudržnost (Gavora) Koherentnost ­ tematická spojitost Intertextovost ­ vztah k žákovým znalostem a dalším textům Regulativnost ...tyto vlastnosti jsou důležité pro rozvoj kompetence učení se z textu a pro rozvoj kritického myšlení Čtivost (srozumitelnost), obtížnost Dle Průchy 1986 (s. 54; ad.) komunikační charakteristika textu (komunikace s určitými příjemci) Chápána jako objektivní vlastnost textu (Průcha, Mistrík, Petřková aj.) ,,Náhodné" vzorky 100 slov z textu Výpočet: R=50-(DS.DV)/IO DV ­ průměrná délka věty (příznak složitosti) DS ­ průměrná délka slov v počtu slabik (pojmová zatíženost) IO ­ index opakování (lexikální bohatost textu) Nejtěžší text 40-50 bodů, nejlehčí 0-10 bodů (viz ukázka v tabulce; alternativní metody v odkazech dole podobný princip) Doplňováno o frekvenční analýzu 12,1723,071,642,69učebniceBrichcín 23,8016,601,622,56skriptumHomola 26,4017,651,872,50monografieHrabal RDVIODSDruh textuAutor Tab. čtivost různých druhů textů (Petřková, 1992, s. 59) srv. např. http://university.webpark.cz/analedmed.htm, http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=102579&CAI=2149, http://www.mtf.stuba.sk/docs//internetovy_casopis/2005/4/labasova.pdf ; obsahová analýza http://www.varianty.cz/download/doc/books/18.pdf atp. Regulativnost ,,aparát řídící učení"; Průcha Verbální předmluva (úvod) návod k práci s učebnicí celková stimulace stimulace detailní (v lekci) otázky a úkoly za lekcí otázky a úkoly za tématy otázky a úkoly k ročníku otázky a úkoly k předchozímu ročníku instrukce k úkolům obecnější povahy (pokusy, pozorování) náměty pro mimoškolní činnost explicitní vyjádření cílů učiva sebehodnocení pro žáky (testy, cvičení) výsledky úkolů a cvičení (správná řešení) odkazy na jiné zdroje informací Obrazové grafické symboly vyjadřující různé části textu užití zvláštní barvy pro určité části textu užití zvláštního písma pro určité části textu (tučné, kurzíva...) využití předsádky (schémata, tabulky) Diagnostika učení z textu Vycházející přímo z žákovy práce s textem Pozorování; hlasité úvahy, produkty, selekce informací, doplňování informací Uspořádání informací, kondenzování informací, strukturování informací; povolené pomůcky; Diagnostika bez přímé práce s textem Didaktické testy Použití znalostí v praxi Nácvik učení z textu Součást metakurikula ,,Obecná schopnost učit se a získávat poznatky" (Sagirová) Nácvik konkrétních činností (starší žáci): vyhledání, propojení, vysvětlení, transformování, posouzení, použití, rozšíření Návodné otázky (mladší žáci): Jak zní hlavní tvrzení textu? Čemu v textu nerozumíš? Co s tím budeš dělat? ;) Učení z učebnice Pedagogický text, didaktický text Verbální složka Teoreticky rozpracováno téměř 100 let (Průcha, Gavora, Michovský) viz např. http://www.magtypo.cz/buxus/generate_page.php?page_id=299&buxus_typo=0a059f35ad1f64347aba15cf928cef 2b Neverbální (obrazová) složka Rozpracováváno posledních 20 let Kognitivní psychologie Psychodidaktika (Held, Pupala, 1995) Psychologie ilustrace (Willows, Houghton, 1987) Technologie vzdělávání (Rankin, 1995) Teorie vizuálních jazyků (Chang et al. 1987) Další rozvoj s novými techologiemi ­ HCI, CAI, e-learnig http://www.wikipedia.org/wiki/Human-computer_interaction http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0401/0401007.html Zpracování obrazových informací V předškolním věku verbální a neverbální složka propojeny (obrázkové knížky, TV programy pro děti) V průběhu školní docházky se verbální a neverbální složka postupně oddělují (Výklad učitele) Text učebnice ­ výuka čtení je systematická (gramotnost; funkční gramotnost) Obrazový materiál ­ výuka nesystematická "obrázek je názorný, nepotřebuje vysvětlení" (vizuální gramotnost; obrazová negramotnost) J.A.Komenský ­ Orbis Pictus (ukázka): Příklady Další zdroje (přřřř.): http://www.ikaros.cz/ i méně seriózní: http://www.liquid.cz/obrazky/home/dopravni_znacky.php Zpracování vizuálních informací (Kosslyn, 1989; Mareš, 2001) Vnímaný obraz Vnímaný obraz Stanovení priorit Překódování Selekce Zakódování Reorganizace Diskriminování Stanovení priorit Spojení do skupin Zkreslení Okamžitá paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť reorganizování Vliv zkušenosti Vizuální gramotnost Schopnost /dovednost Např.: schopnost porozumět ("číst") a používat ("vytvářet") obrazy; myslet a učit se v termínech obrazů (Hortin, 1980) Závisí na vývoji poznávacích struktur např. mapa ­ chápání symbolického vztahu mezi mapou a reálnou krajinou a symbolické funkce značek: Obrazový materiál Od věrného zobrazení skutečnosti (fotografie, film, realistická kresba) Po zobecňující a abstraktní vyjádření, vycházející z určité konvence (zjednodušený obrázek, mapa, schema, diagram, ikona...) Učení z učebnice Jedinec nevnímá obrazový materiál a text izolovaně Modely: Jednoduché kódování informací analýza;sémantická paměť ­ abstraktní propozice Dvojné (duální) kódování Zpracování obrazu a textu zvlášť ­ paměť verbální a paměť neverbální; jsou propojeny Senzoricko-sémantický model I písmo má vizuální charakteristiky, přidává se charekteristika fonetická; sémantické zpracování; charakteristiky smyslu vnímaných informací Trojné kódování Zvuková, psaná a obrazová podoba informací; auditivní, vizuální logogen a piktogen; zpracovány kognitivním systémem (McLean-Thorne, 1994) Úrovně sdělování informací Syntaktická Jak je to zobrazeno? Jaká je souvislost mezi prvky? Sémantická Co to je? Jaký to má význam? Jaký to má smysl? Pragmatická Můžu podle obrázku něco udělat? Jaký je postup? Vizuální faktory (Goldsmith, 1987) Ucelenost obrázku; prostorová lokalizace; odstupňování důrazu; vztak obrázek-text Funkce obrazového materiálu Dekorativní Nesouvisí s textem; může být zařazen z typografických důvodů Funkce reprezentující Cílem vytvořit adekvátní vizuální představu objektu Funkce - pokračování Funkce organizující Cílem uspořádat představy; vytvořit procedurální znalost (návody, rozfázované obrázky, plánky, vývojové diagramy...) Funkce - pokračování Funkce interpretující Cílem usnadnit pochopení učiva v oblastech, které se vymykají zkušenosti dětí; nebezpečí vytvoření chybné představy v případě chyby v obrázku Co je konkrétně na tomto obrázku špatně? ;) Funkce - pokračování Funkce transformující Cílem ovlivnit způsob učení a uvažování o problému. Princip tří V: Vyměnit způsob kódování poznatků aby byl konkrétní a zapamatovatelný Vytvořit promyšlený a ucelený koncept Systematické vedení k vybavování potřebných informací z paměti Funkce - pokračování Funkce afektivně-motivační Cílem je ovlivnit emoce žáků a povzbut je při jejich učení (př. vtip) Jednoznačný efekt není prokázán Funkce koncetrování pozornosti Udržení pozornosti změnou kódování informace Funkce kognitivně regulační "organizátoři postupu" - Ausubel, Gavora "nástroje perspektivního navozování" Peeck, Gould Vedení, regulace, perspektiva učení převzato z www.vpm.cz/img/rencin/86.gif Problémy Přílišná "názornost" může brzdit vývoj abstrakce Učinek je ověřován spíše verbálně; není rozvíjena aktivita nonverbální a není sledován tento efekt ne vždy je člověk schopen popsat viděné, ale je schopen podle obrázku postupovat (např. návody k IKEA nábytku ;) Různé styly učení u žáků vhodné zejména pro vizuální typ Vazby mezi estetickým a psychodiaktickým rozměrem ,,hezký" obrázek může navozovat nesprávnou představu Výzkumy se spíše zaměřovaly na statické obrazy; otázka nových technologií široce nezkoumána jak si pamatujeme animované schéma, postup při hledání informace ,,klikáním" atp.