Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody Metodologie obecně • Souhrn vědeckých postupů používaných ve vědní disciplíně. • O metodologii a průběhu pedagogického výzkumu viz kurzy kvantitativní a kvalitativní metodologie Typy výzkumu v primární škole • Deskriptivní (popisné) – Jaké jsou proporce jednotlivých vyučovacích činností učitelů vlastivědy? – Jak vypadá typický den žáka? • Relační (vztahové) – Jaký je vztah mezi pohlavím žáků a jejich prospěchem v matematice? • Kauzální (příčinné) – Jaký je vliv změny režimu přestávek na základní škole na práceschopnost žáků? Funkce výzkumu v primární škole • Evaluace – Hodnocení kvality výuky – Posuzování učebnic – Porovnávání vědomostí žáků – Ověřování nových metod • Deskripce – Jak vypadá, probíhá určitý jev Nejpoužívanější metody výzkumu v primární škole • Pozorování • Rozhovor • Dotazník • Test • Studium pedagogických dokumentů • Experiment Kdo zkoumá? • Externí výzkumník – Česká školní inspekce, soukromí hodnotitelé, firmy, jejichž produkt si škola koupí • Interní pracovník – ředitel školy, jeho zástupce, učitelé, (žáci) Příklady z výzkumů Experiment • Pokusné ověřování domácího vzdělávání na 1. stupni ZŠ – Probíhalo od školního roku 1998/1999 – Z počátku 2 školy, postupně 4 školy – Ověřoval se např. systém financování; frekvence konzultací žáků, rodičů a školy; efektivita – Výsledek – domácí vzdělávání je zakotveno jako jedna z možností vzdělávání ve školském zákoně Studium pedagogických dokumentů • Rozbory učebnic – VRÁNOVÁ, Olga. Rozmanitost úloh v pracovních sešitech přírodovědy. E-Pedagogium. č. 4., s. 116-125, 2006. ISSN 1213-7758. Testy • Testování vědomostí – přijímací testy na školy se specializací • Testování školní zralosti • Srovnávací testy na národní i mezinárodní úrovni (Kalibro) • Různé typy soutěžních testů (Matematický klokan v mutaci „Klokánek“ a „Cvrček“) Dotazníky • Nejčastěji pro učitele a vedoucí pracovníky • Zjišťuje se celá řada rozmanitých informací (názory učitelů na různé problémy, vztah učitelů k různým tématům, používané učební pomůcky, spolupráce s rodiči,…) • Např. Dotazník učitelova pojetí výuky (převzato z Gavora, Výzkumné metody v pedagogice, 1996) Rozhovor • Nejčastěji jako součást rozsáhlejšího výzkumného dizajnu • Respondenty bývají učitelé, vedoucí pracovníci, ale i žáci, rodiče a neučitelští pracovníci školy • Detailnější poznání zkoumaného tématu (převzato z Gavora, Výzkumné metody v pedagogice, 1996) Pozorování • Nejčastěji využívaná metoda sběru dat na primární škole • Hospitace (ředitel) – hospitační protokoly Čapek, R. Pedagogická praxe pro studenty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha: SPN, 1988. • Inspekce (ČŠI) • Externí evaluátoři (certifikátor kvality) Techniky pozorování Základní principy zápisu pozorování • Zapisovat jen fakta • Zapisovat jen fakta tak, jak byla pozorována • Zapisovat i detaily • Zapisovat jen to, co bylo vidět a slyšet • Využívat slovesa • Pozorovat a zapisovat bez interpretací • Využívat slova, která popisují, ale nehodnotí Doslovný zápis • Doslovný zápis toho, co učitel dělá (např. ptá se, dává zpětnou vazbu, zadává úkol) podle předchozího výběru a zaměření pozorování Zaměřeno na: • Zadávání instrukcí • Kladení otázek • Dávání zpětné vazby • Využití tabule,… • Odpovídání na otázky • Obecné klima třídy Zápis verbálního chování • Zápis různých forem chování s cílem zjistit četnost nebo percentuální zastoupení • Př.: ptá se //// napomíná // • Komunikace dětí s učitelem • Kladení otázek • Interakce s dětmi vedené učitelem • Interakce s dětmi iniciované dětmi • Práce s kázní ve třídě • Typologie otázek • Typy interakcí s dětmi • Gender interakce • Využití specifických slov Pozorování interakcí • Zápis četností a druhu neverbálních interakcí mezi učitelem a žáky v daném časovém intervalu nebo aktivitě Zaměřeno na: • Individualizaci • Úroveň zapojení dětí • Zastoupení aktivit vedených dětmi a učitelem • Kooperativní učení Práce s časem • Zachycuje rytmus a čas plánovaných aktivit podle jejich načasování vzhledem k plánu učitele Celostní pozorování • Zaznamenání způsobu chování a aktivit po celou dobu pozorování, včetně obsahu • Klima třídy • Management třídy • Přechod mezi aktivitami • Úroveň naplnění kurikula Typy pro pozorovatele • Pozorovaný by měl mít z pozorování nějaký prospěch (zpětná vazba s formativním komentářem) • Ať je váš cíl jakýkoli, nabídněte pozorovanému, že se zaměříte i na to, co ho trápí, s čím by potřeboval poradit • Je dobré přinést učiteli i žákům drobnost jako „všimné“ Literatura a e-zdroje • E-pedagogium http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/e-ped_4-2006.pdf • Kalibro http://www.kalibro.cz/ • Matematický klokan http://www.matematickyklokan.net/ • ČŠI – Hodnocení kvality základního vzdělávání http://www.csicr.cz/upload/hodnoceni_kvality_zakladniho_vzdelavani.pdf • Step by Step http://www.sbscr.cz/