Bráhmosamádž Debendranáth Thákur (1817-1905) a oživení Bráhmosamádže 1833 ­ konec restrikcí na křesťanskou misionářskou aktivitu ­ agresivní misie založená na myšlence ­ nejdřív inteligence, po ní masy Od 1835 - Thomas Babington Macauley a generální guvernér Lord William Bentick ­ modernizace = westernizace Vůdce Brahmosabhá po Rámmóhanovi ­ pandit Rámčandra Vidjábagíš ­ sabhá jako hinduistická sekta na védántském základě v nové atmosféře se orientalismem ,,vychovaná" generace obrací k nativistické pozici ­ Vidjabagíš se spojuje s Dharma sabhá ve věci satí 1830 - 1857 ­ skotský presbytarián Alexander Duff ­ racionalistické a moderní křesťanství výzva pro Mladé Bengálsko a další progresivisty. Školy: General Assembly's Institution, Scotish Church College Agenda ­ masivní útok na ,,živý hinduismus" na intelektuální rovině naprostý nezájem tradiční inteligence (panditů apod.) konvertita Krišna Móhan Banerjí ­ útoky na Rámmóhanovu interpretaci upanišad ­ monismus místo monoteismu a ,,necitlivý" absolutní bůh organizovaná odpověď - 1939 - Debendranáth Thákur Tattvabódhiní Sabhá (formálně nezávislá na Bráhmosamádži až do 1859)­ mobilizovat inteligenci proti křesťanské kritice reforma a šíření znalostí o ,,pravém" - védántském hinduismu ­ odpověď na křesťanskou kritiku 1840 ­ Debendranáthova Tattvabódhiní school ­ učebnice v bengálštině ­ Tattvabódhiní press (znovuvydávání Rámmóhana) ­ 1843 ­ Tattvabódhiní patriká 21. 12. 1843 - Debendranáth s dvaceti souputníky uzavírá oficiální přísahu zavazující k dodržování principů Brahmovského náboženství (založeného na védántě) vznik Bráhmosamádže. ­ mobilizace progresivních sil ­ proti idolatrii, místo kastovních předpisů předpis konat dobro, pomáhat si v rámci komunity navzájem - rychlé rozšíření ­ deisté, teisté i ateisté (vč. Vidjásagara a Rádhákanty Déva) ­ teologický boj proti křesťanům ­ Rádžnárjan Bose ­ dědeček Šrí Aurobinda a kulturního nacionalismu ­ kritika pozápadněné inteligence ­ obrana proti Vedantic Doctrines Vindicated ­ křesťanský bůh jako ,,orientální despota", bůh jako původce zla páchaného na milionech Indů ve svém jméně, citlivý bůh ­ antropomorfismus ­ védánta ­ lepší než křesťanství ­ bůh jako dobrotivý tvůrce a organizátro nekonečného vesmíru a původce pozemského dobra ­ 1850 ­ Debendranáth ­ Bráhmo dharma Kešabčandra Sén ­ získávání mládeže a potřeba sociálních reforem Vliv unitářství a sociální program 1855 ­ unitář reverend Charles Dall a indická bráhmosamádž ­ podezřívavost Debendranátha a přátelství Kešaba ­ jediný ne-indický člen samádže ­ šíření unitářské literatury (Channing, Emerson a zejména Theodor Parker) + vliv dalších unitářů (Mary Carpenter a Anette Akroyd ­ ženská emancipace a vzdělávání žen) ­ Mary Carpenter ­ 1869 ­ Brahmo normal school pro ženské učitelky v dívčích školách ­ podpora Kešab a mladší generace Bráhmosamádže + učitelské služby) 1860 ­ Kešabčandra Sén (1838-1884) ­ Young Bengal, this is for you! ­ Sangat sabhá 1861 ­ Indian Mirror Kešab a sociální program Fatherhood of God, brotherhood of people 1866 ­ Kešab a Indická bráhmosamádž (Brahmosamaj of India) 1869 ­ zasvěcení Bháratvaršja brahma mandiru 1870 ­ Kešab v Británii ­ The Indian Reform Association ­ sociální a morální reformace indických domorodců ­ charita ­ spořitelní záložny, pomoc při epidemiích a přírodních katastrofách ­ kampaň proti alkoholismu a šíření alkoholu ­ zlepšení postavení žen ­ masové vzdělávání a laciná literatura pro masy ­ časopis Sulabh samáčar, 1871 ­ Brahmo Marriage Act 1872 ­ Bhárat ášram ­ Pračarakganer sabhá Ádi brahmosamádž a kulturní nacionalismus Kešab, Bijáj Kršna Gósvámí a oslovení mas Rozchod s progresivisty a Navavidhán okolo 1872 ­ rozpor s progresivisty ohledně vzdělávání žen: otázka: jak vzdělávat ženy ­ jako muže, nebo pro domácí práce? 1872 ­ příjezd Annete Akroyd ­ Kešabova anglická přednáška ­ pozvání ang. žen na pomoc ,,osvobodit indické ženy z řetězu nevědomosti a pověry" body sporu: ženská sekce v Brahmo mandiru ­ kompromis pro ,,pokročilé" rodiny žádné vzdělávání žen v Kešabových peojktech v geometrii, logice, přírodních vědách a historii + nepozápadnění učitelé ­ kritika Akroyd a Manmóhana Ghose a Sivnáth Sástrího ­ problém překotné změny + denacionalizace indických žen ­ anglicizované curriculum v Akroydové škole (Hindu mahila vidjálaj, škola pro hinduistické ženy, 1873) + pozápadnělé oblečení, jedení masa, jedení u stolu, používání vidliček a nožů 1874 ­ progresivisté se vyčleňují jako zvl. křídlo ­ Samadarší (liberální) strana + časopis Samadarší 1876 ­ Mary Carpenter ­ založení Banga mahila vidjálaj ­ 1878 spojená s Vidjásagarovou Bethune School vznik Bethune College ­ podporováno Samadarší, finančně podpořeno vládou, současně staženy peníze z Kešabovy Normální školy pro ženy 1882 ­ první ženy s bakalářským vzděláním ­ tj. první v celém britském impériu (Bethune College tehdy již připojena ke Kalkatské unibverzitě) 1877 ­ rozchod s Dallem a unitářstvím i se sociálním programem 1878 ­ Samadarší se definitivně odpojuje jako Sádharan brahmosmádž - Šivnáth Šástrí ­ vůdce opozice proti Kešabovi ­ důraz na pokračování sociálních aktivit 1880 - Navavidhán Rámmóhanovo děditství srovnávacího náboženství Věda je jednota a věda o náboženství je jednota náboženství