Internet veInternet ve vzdělávánívzdělávání K možnostem využití internetu ve školnímK možnostem využití internetu ve školním vzdělávání Jiří Zounek (k této pre entaci dopor č ji přečíst např(k této prezentaci doporučuji přečíst např. ZOUNEK, Jiří. E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 4. s. 335-problematiku e learningu. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 4. s. 335 347 ISSN 0031-3815 ) Internet v práci učiteleInternet v práci učitele -- II Přímé zařazení do vyučovací hodiny Příprava na výuku Informační kontaktyInformační kontakty Komunikace, spolupráce Prezentace prostřednictvím webové stránky (zdroj: Kusala 2000 s 27-32)(zdroj: Kusala, 2000, s. 27-32) Internet ve školeInternet ve školeInternet ve školeInternet ve škole a možnosti jeho využitía možnosti jeho využití -- IIIIa možnosti jeho využitía možnosti jeho využití IIII V hl dá á í ů ý h d hů i f íVyhledávání různých druhů informací (různé typy materiálů ­ texty, obrázky; sebevzdělávání aj.) učiteli, ale i žáky Komunikace: prostřednictvím emailuKomunikace: prostřednictvím emailu s institucemi, školami apod. v ČR i v zahraničí; úč t di k í húčast v diskuzích Internet ve školeInternet ve školeInternet ve školeInternet ve škole a možnosti jeho využitía možnosti jeho využití -- IIIIa možnosti jeho využitía možnosti jeho využití IIII Kooperace: Možnost účastnit se na různých projektech se školskou tématikou (podílet se mohou školy nebo třídy)y y) Prezentace: Publikování výsledků dokončených projektů (třídy školy) adokončených projektů (třídy, školy) a informovat tak okolí o aktivitách školy (zdroj: Smolka, Pädagogische Führung, 4/2001, s. 206)) Evaluace webových stránekEvaluace webových stránek Kritéria hodnocení: Správnost, věrnost, výstižnost Jak spolehlivé (hodnověrné) a bezchybné jsou informace na daném webu?jsou informace na daném webu? Je možné kontrolovat/prověřit fakta, popř. autora zprávy uvedené na webu? Odbornost, autorita v daném oboru Jaká je kvalifikace autora webu pro to, abyj p , y mohl psát o daném tématu? Jak renomovaný je ten kdo informaceJak renomovaný je ten, kdo informace publikuje? Objektivita Jsou prezentované informace bez nějakých předsudků?předsudků? Nejsou zkreslené? Aktuálnost Je obsah webu aktuální? Je z webu zřejmé datum publikování informace?informace? Záběr, rozsah, zaměření webu Jaká témata zachycuje dílo publikované na webu? Do jaké hloubky je téma zpracováno? Zdroj: http://www2.widener.edu/Wolfgram-Zdroj: http://www2.widener.edu/Wolfgram Memorial-Library/webevaluation/webeval.htm Webové adresy využitelné vWebové adresy využitelné v práci pedagogůpráci pedagogůpráci pedagogůpráci pedagogů (vybrané příklady)(vybrané příklady)(vybrané příklady)(vybrané příklady) Učitelský spomocníkUčitelský spomocník www.spomocnik.cz Česká škola - www.ceskaskola.cz Křiž tk k i tkKřižovatka - www.krizovatka.cz Legislativní novinky - www.atre.cz English on the Internet www aj czEnglish on the Internet - www.aj.cz Němčina na Internetu - www.nj.cz EUROskop - www.euroskop.cz Totalita www totalita czTotalita - www.totalita.cz Periodická tabulka prvků ­ www tabulka czwww.tabulka.cz NationalgeographicNationalgeographic ­ www.nationalgeographic.com Učitelé, žáci a nejnovější ICTUčitelé, žáci a nejnovější ICT E-learning jakýkoliv vzdělávací proces (s různým stupněm l ) ě ž ží áintencionality), v němž jsou používány informační a komunikační technologie pracující d l k k d b ů bs daty v elektronické podobě. Způsob využívání prostředků ICT je závislý především na vzdělávacích cílech a obsahu, charakteru edukačního prostředí, potřebách a možnostech všech aktérů vzdělávacího procesu Blended learning tj. smíšené či propojené vzdělávání (někdyj p p j ( y také označované jako hybridní vzdělávání), v němž se mísí" či propojují prezenčnív němž se ,,mísí či propojují prezenční formy výuky s e-learningem Technologické prostředkyTechnologické prostředky CD, DVD webové stránkywebové stránky LMS (Learning Management System) digitální televize, rádio Web 2.0Web 2.0 ICT mohou v současné době potenciálně používat všichni uživatelé, protože jsou finančně dostupné (mnohé jsou i zdarma),p ( j ), jednoduše ovladatelné a umožňují snadno vytvářet i sdílet informace či znalostivytvářet i sdílet informace či znalosti Web 2.0Web 2.0 -- technologietechnologie Blog či Weblog (webový deník) Wiki (nástroj pro kolaborativní vytváření obsahu umožňující zároveň sdílení informací)obsahu umožňující zároveň sdílení informací) Audacity Webquest PodcastingPodcasting RSS Výhody a nevýhody novýchVýhody a nevýhody novýchVýhody a nevýhody novýchVýhody a nevýhody nových technologiítechnologiígg z hlediska technologií z hlediska didaktického