Podstatná jména rodu středního Podstatná jména „oko“ a „ucho“ oko ucho jako část těla: oko ucho jako metafora: 1. p. pl. 1. p. pl. 2. p. pl. 2. p. pl. 3. p. pl. 3. p. pl. 4. p. pl. 4. p. pl. 6. p. pl. 6. p. pl. 7. p. pl. 7. p. pl. Opravte chyby: s těmito jeho dvěmi upřímnými očičkami , těmi třema velkými oky na punčoše, pytlácká oka byly nalíčeny oči všechno viděli, držet tašku za uši Doplňte tvary množného čísla substantiv „oko, ucho“, rozlišujte význam: Podej mi hrnec s (to uražené ucho)................................................................... . Na polévce plavala (mastné oko) …………………………………............... . Pokáraný pes přiběhl se (schlíplé ucho) ……………..……………….............. . Smála se na nás (milé hnědé oko) …………………………............................................. . Potraviny se mi v tašce s (obě utržené ucho)........................................................................ špatně nesly. Štěně na nás pohlédlo (takové dvě velké vystrašené očičko) ………………….………………………… . S (takové dvě nezašité oko) ………………………………………….............na punčoše nesmíš ven! Poslouchal (obě své napnuté ucho) …………………………………………………… . S (to staré ucho) ……………………………………………..... hrnce se už nedá nic dělat. Eva má na punčoše několik puštěných (oko) …………………… Na (nohy) ……………. .. měl lehké střevíce, na (uši) ………………… teplou čepici a na (ruce)…………….. tlusté rukavice. Podstatná jména „koleno“ a „rameno“ Doplňte vhodné tvary plurálu substantiv „koleno“ a „rameno“, rozlišujte význam: Sukně jí sahala ke (koleno) …………………….. Babička dostala bolesti do (koleno) …………………..…… . Na (koleno) ..................................... trubek nebyly nikde zjištěny žádné praskliny. Mám tě prosit na (koleno) …………………….…….. ? Nemohu tě nosit na (rameno) ……………………. . Řeka na tom místě se rozdělila do (dvě široké rameno) ……………….…………………. . Údolím protékala řeka o (několik rameno) …………………………………. . Byl to muž širokých (rameno) ………………………….. . Doplňte správné tvary: 1. Zámek, který vidíte na fotografii, patřil (moravský markrabě – množ. č.) ………………..…………… Jaké výsledky předložíš (pan Dítě) ……………………………………… ...............? Nejčastěji jezdíme do (Hostinné) …………….............., (Zubří)......................................, (Rovečné).................................. a (Telecí).............................................. . 2. Cítí bolest v oblasti (játra)................................. Nadiktuj mi seznam (jména) .................................. všech účastníků. Ve vzpomínkách se rád vracel ke slunečným (léta) ........................... prožitým u babičky na chalupě. Kvůli (léta).............................. stráveným ve vězení bude muset déle pracovat, než půjde do důchodu. 3. Po cestě jsme se zastavili v několika (město)............................................../ (městečko)....................................... / (dům) .............................................../ (domeček).................................................. . V (jablko) ............................................... se často skrývají červi. Rádi pobýváme v horských (střediska).................................................. . Večer jsem listoval v dědečkových (deník)............................ . Stoupni si k těm (vrata) .................................../ (vrátka)...................................../ (dveře)............................./ (dvířka)........................... . Přemýšleli jsme o těch rezavých (vrata)................................./ (vrátka) ................................./ (dveře)..................................../ (dvířka)..........................., ale natírat je asi nebudeme. Viděli jsme dům s červenými (vrata)........................................./ (vrátka)................................./ (dveře)...................................../ (dvířka)................................... . 4. Včera celý večer vlepovala fotografie do (album) ……………………… . Probírala se starými (album) ......................................... . Znáte (všechen - datum) …………………….. narození svých příbuzných? Z počítače se ztratila (všechen - datum) ................................. . K tomuto (datum) ………………….. nebyly zjištěny žádné požadavky. Diváci se tísnili před (dvě - terárium) ………………….. s hady. Prohlídku města spojíme s návštěvou (čtyři - muzeum) …………………….. . Bez prohlídky (obě - muzeum) ………………… město neopustíme. Navštívili jsme část města s (dvě - muzeum) ...................................... . Ochotníci chtějí hrát některé z Jiráskových (drama) …………………… . (Mnohé antické drama) ………………..…............................ jsou svými (idea) …………………... přínosná i v dnešní době. Při práci se držte zvolených (schéma) ……………………. . Vědci se zabývají zkoumáním (virus) .................................... . Měl jsem pocit, že se setkávám se samými (génius) ........................................ . O tomto (téma) …………………… bychom se neradi bavili. V některých (kupé) ………………… je ještě volno. Naši hráči nebyli k (finále) …………………. připuštěni. Podchodem v (centrum) …………………… města se dostanete k nádraží. Na Vánoce nejíme kapra, ale pochutnáváme si na smaženém (filé) ………………………… Všichni byli očkováni proti (tetanus) ………………………… . Cesta k hotelu byla lemována velkými (fíkus) ............................................ . Nejsme zastánci velkých (idea)............................................., ale tuto (idea) .................................... považujeme za přínosnou. Doplňte i/y: Všechno její úsil__ vyšlo nazmar. Kroje byly vyšívány hedváb__m. Přestupovali jsme ve Vesel__ nad Lužnicí. Máš zkušenosti s přírodními barviv__ ? Břehy řek v Posázav__ byly zarostlé vrbov__m a olšov__m. Při práci v laboratoři se musíme řídit určitými pravidl__. Upletenou pomlázku nezapomeň svázat vrbov__m proutkem. Horskými údol__m__ protékají bystřiny. Přišel s těžkými zavazadl__. Petr mě nikdy ani nepozdrav__. Šli jsme mláz__m. Mezi dvěma divadl__ se rozprostírá park. Na pol__ v obil__ rostl plevel. Přeji vám mnoho zdrav__. Tatínek už je zdrav__. Na neb__ se rozzářily hvězdy, s počas__m jsme byli spokojeni. V rákos__ byly zakotveny loďky s pádl__ a vesl__. Dědeček se zabývá včelařstv__m. Přinesl krabici s mýdl__. Malíři se pochlubili svými díl__. Umyj nádob__. Kde se můžeme setkat s vodními šídl__? Křesťanstv__ je náboženské učení. Zajíci mají rádi zel__.