Feminina – podstatná jména ženského rodu (žena, růže, píseň, kost) Doplňte tvary množného čísla: Části lidského (zvířecího) těla ruka noha 1. p. 2. p. 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Části předmětů ruka/ručička (hodin) noha (stolu) 1. p. 2. p. 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Doplňte správné tvary: Na chatě jsem všechno postavil (své vlastní ruce) _______________. Hodinky s (kovové ručičky) _______________. Vrátil se z boje bez (ruka) _____. Děti mávaly (malé zdvižené ručičky) _______________. Chlapec se (obě ručky) _______________ držel matky. Umíte chodit po (ruce) ______? Koupil jsem si hodinky s (barevné ručičky) _____________. Zásilka byla určena do (vlastní ruce) _______________ adresáta. Svou ženu by nejraději nosil jen na (ruce) _____. Dnes jsme byli celý den na (nohy) _______. Stativ k fotoaparátu stojí na (tři nohy) __________. Na váhu se postav (obě nohy) _______________. Líbily se mu tanečnice s (dlouhé nohy) _______________. Uprostřed místnosti stál rozviklaný stůl se (čtyři nohy) ______________. Pohyboval líně (své tlusté špinavé nohy) _______________. Hrála si se štěnětem a byla nadšena jeho (nožičky) _______. Otec se vrátil z války se zraněními na (obě dvě nohy) _______________. Doplňte i/y: Žižka zemřel u Přibyslav__ a byl pochován v Čáslav__. Z Bratislav__ pojedeme do Břeclav__ nebo do Vlašim__. Sl__šel jsi, co se stalo ve Staré Boleslav__? Přestěhoval se z Opav__ do Ostrav__. Byl jsi na prázdninách v Kuřim__ nebo v Chrudim__? Co víte o Vratislav__? U Zbraslav__ se Berounka vlévá do Vltav__. V neděl__ jsme byli na návštěvě u tety Ludmil__ v L__tom__šl__. V Příbram__ jsou dol__ na stříbro. Luhačovicem__ jsme jen projížděli. V Chuchl__ jsme byli svědky vítězství kobyl__ Andre__. 3. p. mn. č. 6. p. mn. č. 7. p. mn. č. kost kostem o kostech s kostmi věc věcem věcech věcmi řeč řečem řečech řečmi píseň písním o písních s písněmi ves vsím vsích vsemi veš vším vších vešmi myš myším myších myšmi noc nocím nocích nocemi lež lžím lžích lžemi step stepím stepích stepmi moc mocem, mocím o mocech, mocích s mocemi lest lstem, lstím lstech, lstích lstmi pěst pěstem, pěstím pěstech, pěstích pěstmi neřest neřestem, neřestím neřestech, neřestích neřestmi mast mastem, mastím mastech, mastích mastmi vlast vlastem, vlastím vlastech, vlastích vlastmi závist závistem, závistím závistech, závistích závistmi zvěst zvěstem, zvěstím zvěstech, zvěstích zvěstmi nit nitím nitích nitěmi, nitmi zeď zdem, zdím zdech, zdích zdmi paměť pamětem, pamětím pamětích, pamětech paměťmi loď lodím lodích loďmi, loděmi oběť obětem, obětím obětech, obětích obětmi, oběťmi závěť závětím závětích závětěmi, závěťmi, závětmi Doplňte tvary množného čísla: Potíral si ránu vonnými (mast) _______. Tygr se zakousl svými (čelist) _______ do oběti. Přestaň s těmi (řeč) _______. S (myš) _______ si poradí každá kočka. Za tlustými (zeď) _______ se skrývala další místnost. Mezi ostatními (loď) _______ vypadá ta naše oprýskaně. Na (step) _______ chybí dostatek vláhy. Vyznáš se v těch (mast) _______? Meditoval o (věc) _______ nereálných. Žralok držel v (čelist) _______ svou oběť. Poklonili jsme se (oběť) _______ války. Toužil po (noc) _______ strávených v přírodě. Máš přípravek proti (veš) _______? Jeli jsme na výlet motorovými (loď) _______. Stáli jsme před vysokými (zeď) _______ hradu. Měli jsme nepříjemnosti s (myš) _______. Knoflíky si přišij stejnobarevnými (nit) _______. Přestaň s (ta lež) _______. Nehoda se stala mezi (trať) _______. Měl zakázáno chodit do školy s (veš) _______. S (past) _______ na myši zacházejte opatrně. Neutra – podstatná jména středního rodu (město, moře, kuře, stavení) Doplňte tvary množného čísla: Části lidského (zvířecího) těla oko ucho 1. p. 2. p. 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Části předmětů oko (na punčoše) ucho (hrnce) 1. p. 2. p. 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Doplňte tvary množného čísla: Pokáraný pes přiběhl se (schlíplé ucho) _______________. Na (noha) _______ měl lehké střevíce, na (ucho) _______ teplou čepici a na (ruka) _______ tlusté rukavice. Ten má za (ucho) _______! Píská mi v (ucho) _______. Podej mi ten hrnec s (obě uražené ucho) _________________. Pletenou čepici měl nasazenou přes (zmrzlé ucho) _______________. Máme prádelní hrnec s (velké ucho) _______________. Smála se na nás (své milé hnědé oko) _______________. Na polévce plavou (velké mastné oko) ____________________. Vyřídíme to mezi (čtyři oči) _______________. Chlapec se (obě ručky) _______________ držel matky a pozoroval psa (vystrašené očičko) ___________________. Mám tě prosit na (kolena) _______? Upadl a zranil se na (obě kolena) _______________. Sukně jí sahala jen ke (koleno) _______. Byl to muž širokých (rameno) _______. Řeka na tom místě se rozdvojila do (dvě ramena)______________. Poklepal mě po (rameno) _______. Vyskloňujte v množném čísle: „toto jeho (dvě) upřímné očičko“ 1. p. ______________________________ 4. p. ______________________________ 2. p. ______________________________ 6. p. ______________________________ 3. p. ______________________________ 7. p. ______________________________ Doplňte tvary přejatých slov: Celý večer vlepovala fotografie do (album) _______. Diváci se tísnili před dvěma (terárium) _______ s hady. Prohlídku města spojíme s návštěvou čtyř (muzeum) _______. Mnohá antická (drama) _______ jsou svými (idea) _______ přínosná i v dnešní době. Při práci se držte zvolených (téma) _______ i (schéma) _______. V některých (kupé) _______ je ještě volno. Naši hráči nebyli k (finále) _______ připuštěni. K tomuto (datum) _______ nebyly zjištěny žádné požadavky. Práci jsem stihl dokončit před stanoveným (datum) _______. Na Vánoce si pochutnáváme na smaženém (filé) _______. Vědci již několik let pozorují oteplování (klima) _______. Všichni byli očkováni proti (tetanus) _______. Při výkladech o tvoření (neutrum) _______ i (femininum) _______ se přihlíží k obecnému (úzus) _______. Vydali svou sbírku (eseje) _______. Nevěřím bludným (idea) _______. Tvoje (idea) _______ mě nezajímají, nejsem s (ta idea) _______ ztotožněn.