Maskulina – podstatná jména mužského rodu (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce) Uveďte jména v náležitém tvaru: (Alois Jirásek) ____________________ se podařilo věrně vylíčit počátky našeho národního obrození. Přijali jsme pozvání k (bratr Václav) __________________________________________________. Vyšla nová knížka o (mistr Jan Hus) __________________________________________________. Francouzský premiér předal smlouvu (pan prezident Václav Klaus) __________________________. Už dlouho nedošla žádná zpráva o (strýc Jiří) ____________________________________________. Univerzita byla pojmenována po (fyziolog Jan Evangelista Purkyně) _________________________. Nakonec jsme se přednášky o (malíř Mikoláš Aleš) ______________________________nezúčastnili. Učili jsme se o (spisovatel Karel Jaromír Erben) _________________________________________. Mluvili často o (starosta Ota Pazdera) ___________________________________________. Fakulta uděluje (student David Macků) ______________________________červený diplom. Utvořte 5. pád jednotného čísla: zrádce druh bůh Francouz zlosyn manžel vůdce Španěl soudce papež chlapec Němec lovec anděl strážce Rus pěvec strýc zločinec (ob. Prahy) vědec poslanec švec (ob. Brna) Utvořte 2. pád vlastních jmen: Titus Mathesius Čajkovskij Monet Curie Coelho Pythagoras Artemis Montaigne Maigret Boccaccio Skamene Herakles Descartes Hemingway Mallarmé Carravagio Osolsobě Xerxes Smith Dumas Klee Miró Leonardo da Vinci Ikaros Remarque Delacroix Richelieu Rousseau Rembrant van Rijn Anakreon White François Verdi Crusoe Calderón de la Barca Nero Mánes Goethe Camus Ceauşescu La Fontaine Cicero Georges Nietzsche Ghándí Marlow Toulouse-Lautrec Kramerius Tolstoj Rabelais Lee Poe Saint-Exupéry Shoda podmětu s přísudkem Podmět v množném čísle: I - Muži hráli fotbal sami. (Viděl muže běhat bosy. Viděl muže samy. ~ mlády) - Hlásili to v rozhlase. Y - Hrady byly opravovány samy. - Ženy vařily samy. Děti si hrály před domem samy. A - Kuřata zůstala na dvoře sama. Několikanásobný podmět: I - Muž a žena navštívili výstavu. (muži mají přednost) - (Muži a ženy / Ženy a muži vešli do kavárny.) Y - Hrady a zámky se otevřely turistům. Firma a obec uzavřely dohodu. - Kuřata a slepice zobaly zrní. + Kuřata (Pl.) a house (Sg.) se ztratily. Kuře (Sg.) a house (Sg.) se ztratily. (Slovensko a Polsko uzavřely dohodu.) A - Kuřata (Pl.) a housata (Pl.) běhala po dvoře. (Všechny složky několikanásobného podmětu jsou v množném čísle středního rodu.) Přísudek předchází podmětu: I/Y - Do kavárny vešli ženy i muži. (muži mají přednost) / Do kavárny vešly ženy i muži. (shoda podle bližšího) (... vešla žena a muž.) X Do kavárny vešli muži a ženy. (muži mají přednost a jsou zároveň bližší) Několikanásobný podmět s předložkou s: a) podmět předchází přísudku I/Y - Dívky s chlapci tančili až do rána. (muži mají přednost) / Dívky s chlapci tančily až do rána. (shoda podle podstat. jm. v 1. pádu) b) přísudek předchází podmětu - Až do rána tančily dívky s chlapci. (pouze shoda podle podstat. jm. v 1. pádu) (... tančila dívka s chlapcem, ?... tančili dívka s chlapcem) ___________________________________________________________________________________________________ Doplňte koncovky přísudků jmenných se sponou (jmenné tvary): Jak chlapci, tak i děvčata byl__ zvědav__ na výsledek. Výsledky ještě nejsou znám__. Jsme si vědom__ důsledků svého rozhodnutí. Některá děvčata jsou už s prací hotov__. Oba jsou zdráv__. Obě spisovatelky jsou dávno mrtv__. Kdysi ženy chodily bos__. Jejich kočky se mým rodičům líbil__, ale sam__ by si je nepořídil__. Doplňte koncovky (podmět před přísudkem): Časy i lidé se změnil__. Kopce, pole i údolí se ztrácel__ v mlze. Oba balíky i jejich obsah byl__ poškozen__. Vytrvalost a píle mu přinesl__ úspěch. Ulice a náměstí se plnil__ turisty. Unavená výletnice s průvodci se vrátil__ z túry. Kočka a koťata se vyhříval__ na zápraží domu. Koťata a štěňata se dobře snášel__. Koťata a štěně se dobře snášel__. Kotě se štěnětem si hrál__. Malá ovce a berani se pásl__ na louce. Stádo ovcí a jehňata se pásl__ na louce. Bílé ovce s jehňaty se pásl__ na louce. Doplňte koncovky (podmět za přísudkem): V soutěži vystoupil__ pěvecké sbory i sólisté. Na koncertě vystupoval__ pianistka a houslista. Na koncertě vystupoval__ pianistka s houslisty. Závodů se zúčastnil__ Norsko, Itálie a Švédsko. Z hor se vrátil__ obě výpravy i jejich zdatné vedoucí. Po dvoře běhal__ kuřata, slepice a kohouti. Na louce se pásl__ jehně a jedna ovce. Na louce se pásl__ jehňata s beranem. Pozornosti se těšil__ šelmy, dravci i plazi. Nad potokem přeletěl__ vážky a pestří motýli. Před lovci prchal__ sloni, zebry a žirafy. Doplňte koncovky: Stovky diváků poslal__ do televize děkovné dopis__. Tři místa v řadě zůstal__ volná. Skupinky lidí postával__ kolem. Zástup__ lidí spěchal__ na stadion, všichni se těšil__ na fotbalový zápas. Miliony much, komárů a drobného hmyzu sužoval__ turisty. Hordy jezdců se přehnal__ ulicí. Přijel__ k nám skupina dívek, aby nám ukázal__ lidové zvyky. Doplňte koncovky: (nosič, vodič, slaneček, uzenáč, ukazatel, den...) Vysokohorští nosič__ odpočíval__. Vodič__ velbloudů vystupoval__ ve strašidelných příbězích. Železn__ nosič__ se zbořil__. Slanečci byl__ nasolen__. Uzenáč__ byli dobře vyuzeni. Torpédoborce byl__ potopen__. Ukazatel__ byli publikováni. Ukazatel__ byly publikovány. Slanečky nám chutnal__. Slanečci nám chutnal__. Na louce stál__ tři sněhuláci. Houpací koníčky se mu líbil__. Koně bez problémů zdolával__ proutěné překážky. Torpédoborci uvolňoval__ cestu lodím. Dni se nekonečně vlekl__. Deštivé dny se nám zdál__ nekonečné. Dřevění ukazatelé byl__ vyvrácen__.