Hodnocení Mgr. Kateřina Korcová DPS003 – jaro 2009 Co je hodnocení? o Hodnocení je porovnávání „něčeho“ s „něčím“, při kterém odlišujeme „lepší“ od „horšího“ a vybíráme „lepší“, nebo se snažíme najít cestu k nápravě či alespoň zlepšení „horšího“ (Slavík, 1999). Cíle hodnocení o zpětná vazba pro učitele o prospěchu žáků; o zpětná vazba žákům o jejich pokroku; o motivace; o podklad pro vedení záznamů o prospěchu žáka; o doklad o momentálním prospěchu a dosažené úrovni žáka; o posouzení připravenosti žáka pro další učení. Úskalí hodnocení o Riziko demotivace žáka; o Velká časová náročnost; o Soustředěnost na dobré výsledky Typy hodnocení o Formativní o Sumativní o Normativní o Kriteriální o Diagnostické o Interní o Externí o Neformální o Formální o Průběžné o Závěrečné o Objektivní o Hodnocení průběhu o Hodnocení procesu Hodnotící činnosti o sledování běžné práce ve třídě, o zvláštní úkoly, které slouží hodnocení začleněnému do běžné práce ve třídě, o domácí úkoly, o testy (písemky) navržené učitelem, o standardizované testy, o formální zkoušky. Provádění hodnocení o Spravedlnost o Soulad s osnovami o Různost forem o Předem daná kritéria o Příznivé podmínky o Pečlivost při zadávání o Validita Formulace zprávy rodičům o docházka, o domácí příprava, o (sebe)důvěra, o chování, o návrhy na zlepšení, o očekávaný budoucí výkon, o pokroky dosažené žákem, o postoj k předmětu, o připomínky z výchovné a poradenské oblasti, o schopnosti, o úprava písemných prací, o úsilí, o výsledky zkoušek, o zapojení se do činnosti třídy, o zralost. Problémy při psaní zpráv o Subjektivita o Omezený prostor pro vyjádření o Pravdivé hodnocení demoralizace o Důraz na některá hlediska o Množství žáků Literatura o KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8. o SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.