Příprava na výuku, Výukový projekt, Dramatická výchova Mgr. Kateřina Korcová DPS003 – jaro 2009 Činnosti učitele při výuce o Vytváří podmínky pro učení žáků o Seznamuje žáky s novým učivem o reguluje učební činnosti žáků o zajišťuje zpětnou vazbu (diagnostikuje) pro žáky a pro sebe Typy hodiny podle převládající činnosti učitele o Hodiny přípravy žáků na osvojování nových vědomostí a dovedností. o Hodiny osvojování nových vědomostí. o Hodiny opakování a upevňování vědomostí. o Hodiny vytváření a upevňování nových dovedností. o Hodiny použití vědomostí a dovedností v praktických činnostech. o Hodiny ověřování a hodnocení – diagnostické. o Hodiny kombinované (smíšené). Hodiny kombinované (smíšené) o Úvodní část. o Opakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. o Výklad nového učiva. o Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace. o Shrnutí a utřídění nových poznatků. o Zadání a vysvětlení domácího úkolu. Hlavní typy přípravy na vyučování o „Blesková“ příprava o Přiměřeně dlouhá o Podrobná příprava „Blesková“ příprava o odpovídá na otázky: Co? Jak? o Většinou kopíruje učebnici Přiměřeně dlouhá o odpovídá na otázky: Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnout? Jaké bude mít tato hodina pokračování? o Nejčastější typ Podrobná příprava o Cíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnou? n formulace cílového chování žáka. n Jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? n Obsah učiva – stručný nástin. n Volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek a technik, metodický postup. o Zvláštní didaktická hlediska: n Jaké mají žáci o tématu předběžné znalosti, možná nesprávná pojetí? n Co z učiva bude pro žáky nejobtížnější? n Jak budu žáky aktivizovat? n Jak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu obsahu učiva? n Jak zajistím diferencovaný a individuální přístup k žákům? n Jaké učební úlohy je potřeba připravit k procvičování a k upevňování učiva? n Jaká jiná hlediska (např. hygienická) je třeba respektovat? o Výchovné možnosti: n Jak mohu učiva i v průběhu vyučování výchovně využít? o Organizace vyučovací jednotky: n Které pracovní podmínky si musím zabezpečit? n Jaký organizační typ vyučovací jednotky bude mé metodické koncepci nejlépe odpovídat? o Časový projekt vyučovací jednotky: n Kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací jednotky? n Kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací jednotku? o K realizaci přípravy: n Jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků? n Jak budu zajišťovat pracovní výsledky žáků? Výukový projekt o Činnost směřující k praktickému využití a je zaměřený na problém, který žáci chtějí vyřešit. o Např. naplánovat a uskutečnit výlet, jarmark, divadelní představení, vyřešit třídění odpadků ve škole, zjišťovat kyselost srážek v rámci celostátního výzkumu, vytvořit informační brožuru o místě bydliště nebo dokonce ve spolupráci s místním úřadem vybudovat naučnou stezku. Co je důležité z hlediska žáků: o Schopnost spolupracovat o Aktivně se zapojit do činností o Zodpovědnost za vlastní práci o Vnitřní motivace – význam pro dítě samotné o Schopnost plánovat a organizovat si vlastní práci o Spolurozhodování, možnost volby o Samostatnost o Formulovat a vyjadřovat myšlenky o Pojmenování toho, co se naučili o Schopnost sebehodnocení Co je důležité z hlediska učitelů: o Vytváření bezpečného prostředí o Změna role učitele (průvodce, podporovatel) o Stanovení cílů o Návaznost ve vyučovacím procesu o Propojení předmětů, globální přístup o Plánování společně se žáky, rodiči a dalšími učiteli o Promyšlení postupu o Časové rozvržení, fázování projektu o Nápomoc při organizování o Vyhodnocení projektu a sebereflexe Co je třeba promýšlet při plánování: 1/2 o Jak nastolit problém a zapojit žáky do plánování o Jaké kompetence budu sledovat a cíleně rozvíjet o Jaké učivo si budou žáci osvojovat o Co bude výstupem o Jak využít předchozí zkušenosti žáků o Čas, který bude pravděpodobně potřeba o Jak lze využít příležitostí mimo školu (exkurze, návštěvy muzea,…) o Rozdělení žáků do skupin, počet žáků ve skupinách Co je třeba promýšlet při plánování: 2/2 o Nakolik budou žáci schopni pracovat samostatně o Co dělalo minule problémy, co je třeba zlepšit a jak o Brát v úvahu různé typy inteligence o Jak umožnit žákům volbu o Jak informovat a zapojit rodiče, případně další osoby o Kde nalézt potřebné informace o Materiální vybavení a potřeby o Jak budeme prezentovat o Forma hodnocení Struktura projektu o Název projektu: o Autor: o Základní údaje n Typ projektu: n Věková skupina: n Vyučovací předměty: n Úkol: n Informační zdroje a pomůcky: n Výchovné vzdělávací cíle: o (dovednosti, volní vlastnosti, rozvoj osobnosti, klíčové kompetence) o oborové cíle o Průběh projektu • Motivační a organizační část: • Realizační část: o Závěrečná reflexe projektu Dramatická výchova o jeden z pěti oborů estetické výchovy a výchovy uměním o pedagogická disciplína o učení především přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání o systém cíleně řazených nebo strukturovaných činností Dramatická výchova NENÍ o nahodilá sbírka jakýchkoli činností vypadajících jinak než tradiční výuka; o secvičování scének nebo divadelních představení metodou reprodukce; o sociálně psychologický výcvik nebo osobnostní a sociální výchova; o prostředek k řešení kázeňských přestupků, psychických problémů, traumat, či dokonce poruch. Podoba dramatické výchovy o Samostatný předmět o Soubor metod o Součást vzdělávací oblasti Umění a kultura (RVP ZV) Na základě dramatické výchovy žák 1/2 o vnímá dramatické umění jako svébytný druh umění a seznamuje se s jeho podstatou a zákonitostmi; o orientuje se v žánrech dramatického umění, seznamuje se s historickými etapami a zvláštnostmi divadelního umění i se společenským významem divadla; o rozumí zásadám mezilidské komunikace a adekvátně používá její prostředky a chápe vazby mezi vnitřním prožíváním a vnějším chováním; Na základě dramatické výchovy žák 2/2 o prostřednictvím dramatické hry a hraní rolí prozkoumává a ujasňuje si osobní postoj ke zvoleným tématům zaměřeným především na mezilidské vztahy, postoje, hodnoty i celospolečenské problémy; o pracuje ve skupině, aktivně se účastní společné tvorby, jejího dokončení a prezentace; o využívá základních prostředků dramatické a divadelní práce k uměleckému sdělení a komunikaci s diváky. Klíčové kompetence a dramatická výchova o kompetence komunikativní o kompetence sociální a personální o kompetence k učení o kompetence k řešení problémů o kompetence občanské Literatura o KALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 357-359. ISBN 80-7178-253-X. o KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4142-0. o VALENTA, Jan. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1999. o DUBEC, Michal. Zásobník metod používaných v OSV. (on-line) přístupné zde - http://www.odyssea.cz (1.4.2009)