Barokní opera - literatura Dobové prameny, traktáty, memoáry: Marcello, Benedetto. Teatro alla moda, c. 1720, Divadlo podle módy. Přel. Alena Hartmanová. Praha : Editio Supraphon, 1970. (PDF) Bohadlo, Stanislav: Materiály k dějinám hudby, sociologie a estetiky, Hradec Králové : Pedagogická fakulta, 1988 (PDF), zde zejména: · Florentská camerata, s. 1-15 (předmluvy k prvním operám) · Operní privilegium pro G. B. Lullyho (1672), s. 82-84. · Paměti francouzského vyslance A.-T. de Limojona v Benátkách, s. 85-88 (srovnání italské opery s francouzskou, sociologické pozadí opery). · Dramatologia, s. 89-91 (obhajoba opery proti církevním výtkám v Německu) · Raguenet, Francois: Paralléle des italiens et des francais (1702), s. 102-117 (srovnání italské a francouzské opery, zahájení operních sporů ve Francii). · Adison, s. 119-121 (ironická zpráva o operních výpravách) Slovenská hudba. Revue pro hudobnú kulturu. Roč. 20/1994, č. 3-4. Antológia renesancia – barok (PDF), zde zejména: · Giovanni Bardi: Discorso mandato de G. de’Bardi a G. Caccini, rkp. 1578, s. 415-426 (zejména začátek o působení hudby) · Vincenzo Galilei: Dialogo della musica antica e moderna, Florencie 1781, s. 427-437 (příběh o Arionovi působícím hudbou na moře a delfíny) · Emilio Cavalieri: předmluva k Rappresentatione di Anima, et di Corpo, s. 458-462 () · Claudio Monteverdi: korespondence s jeho libretistou Alessandrem Striggiem, s. 489-492 (doklad rané spolupráce mezi skladatelem a básníkem) · Leone de’Sommi: Quattro dialoghi in materia di rappresentationi sceniche (rkp. 1565), s. 402-410 (pokyny k herectví) · Massimo Troiano: Discorse delli trionfi, Mnichov 1568, s. 411-414 (commedia dell’arte) Carlo Goldoni, Paměti (Mémoires), přel. Jan Vladislav. Praha : SNKLHU 1957. Lorenzo da Ponte. Paměti, přel. Josef Kostohryz. Praha : Supraphon, 1970. Charles Burney: Hudební cestopis 18. věku, přel. Jaroslava Pippichová, předmluva Tomislav Volek, Praha 1966. Slovníková a přehledová literatura: R. Strohm – N. Dubowy: Dramma per musica, in: MGG2, Sachteil, sv. 2, sl. 1452 – 1500. E. Fischer: Oper, in: MGG2, Sachteil, sv. 7, sl. 635 – 641. H. M. Brown aj.: Opera, in: NG2, sv. 18, s. 417 – 471. Hudba, historie druhu: Encyklopedický atlas hudby, s. 275–287, 338–339. Trojan, Jan: Dějiny opery, Paseka 2001. Libreto: Honolka, Kurt: Na počátku bylo libreto, překl. Hana Fischerová, Praha : Supraphon, 1967. Smith, Patrick J.: The tenth muse. A historical study of the opera libretto, New York 1970. Helfert, Vladimír: Opera o Donu Juanu v Brně r. 1734, Časopis moravského muzea 41-42, 1917-18 (úvod do libretistiky) (PDF) Scénografie: Hilmera, Jiří: Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách, Praha 1965 Spáčilová, Jana. Divadlo vyšlé z módy. Historie a současnost kulisového divadla v Evropě. Opus musicum, Brno, XXXIV, 5, od s. 72-78, 7 s. Hadamowsky, Franz. Die Familie Galli Bibiena in Wien. Leben und Werk für das Theater. Wien, 1962. Wolff, Hellmuth Christian. Oper : Szene und Darstellung von 1600 bis 1900. Musikgeschichte in Bildern, Bd. IV/1, Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1968. Herectví: Jacková, Magdalena: Franciscus Lang a jezuitské divadlo, Disk 18, 12/2006, s. 95-116 (překlad části traktátu Dissertatio de actione scenica, Mnichov 1727). Legler, Margit – Kubik, Reinhold: Prinzipien un Quellen der barocken Gestik, s. 43-64, in: Gestik und Affekt in der Musik des 17. und 18. Jhs. Michaelsteiner Konferenzberichte, Bd. 63, Michaelstein 2003 (PDF) Kostým: Purrucker, Barbara: Das Bühnenkostüm des Barock, s. 65-84, in: Gestik und Affekt, 2003. (PDF) Ripa, Cesare: Iconologia, první vydání 1593, druhé vydání 1603 s 684 návrhy a 151 dřevoryty, desáté vydání Perugia 1764 (PDF). Překlad je připravován v rámci projektu katedry dějin umění UP v Olomouci (2010). Tanec: Kazárová, Helena: Barokní taneční formy, Praha : AMU 2005.