Česká nová vlna Úvod 60. léta: zlatý věk české kinematografie, čs. filmový zázrak, česká nová vlna. Česká filmová kultura šedesátých let prošla radikálním vývojem a stala se mezinárodně vlivným a uznávaným fenoménem tzv. nového filmu. · Rok 1963 vstoupil do dějin české kinematografie jako bod zlomu. · Tím rokem se počíná nástup generace nové vlny, která vtiskla našemu filmu moderní tvář a zasloužila se o jeho nebývalý rozkvět a mezinárodní prestiž. · Komplexní a radikální proměna zdejší filmové kultury se projevila barvitými a originálními výsledky, a to nejen v autorském, ale i v žánrovém filmu. · Celý obrodný proces byl ovšem v srpnu 1968 zastaven sovětskou vojenskou invazí. Generace tzv. nové vlny: Věra Chytilová, Miloš Forman, Ivan Passer, Jiří Menzel, Evald Schorm, Jan Němec, Pavel Juráček, Jaromil Jires, Juraj Herz ad. Předchozí generace – ur-vlna: Generace Jána Kadára a Elmara Klose (Obchod na korze, 1965), Karla Kachyni (Kočár do Vídně, 1966), Františka Vláčila (Marketa Lazarová, 1967) a Vojtěcha Jasného (Všichni dobří rodáci, 1968), která již koncem padesátých let přišla s prvními kritickými a novátorskými filmy a v následující dekádě realizovala svá vrcholná díla. Předpoklady a podmínky Sociokulturní a kinematografické milieu. Globální rámec: liberalizace euroamerického kulturního regionu · Změna životního stylu · 60. léta: poslední fáze modernismu (Petr Král: liší se skepsí ke konceptu dějinného pokroku) Politický rámec – železná opona: · 1953: smrt Stalina · 1956: XX. sjezd KSSS – odhalení stalinistických zločinů (Nikita Chrušov) · 1956: povstání v Maďarsku – vojensky potlačeno sovětskou armádou · 1961: nový impulz k uvolňování (Chruščovova kampaň) · 1964: nástup konzervativního Leonida Břežněva Český kontext Proces společenské a hospodářské liberalizace: narůstající míra svobody slova a prvky hospodářské soutěže. · proces destalinizace (1956) · hospodářské problémy poč. 60. let (potřeba radikální ekonomické reformy, 1964/1967; Ota Šik) · reformní proces · Antonín Novotný: prezident 1957-1968, 1. taj. ÚV KSČ · Leden 1968: lednové plénum ÚV KSČ - Novotný zbaven funkce 1. tajemníka KSČ -> Alexander Dubček · březen 1968: Novotný rezignoval na f. prezidenta -> Ludvík Svoboda · nová vláda: prem. Oldřich Černík, předseda NS: Josef Smrkovský · Akční program ÚV KSČ - duben 1968: demokratizace, nikoli pluralita. · 21. srpen 1968 – invaze, Moskevský protokol/diktát (Fr. Kriegel, předseda NF) · duben 1969: taj. ÚV KSČ Gustav Husák - normalizace · 1970: čistky Kulturní pohyb - součást domácího emancipačního procesu - prudká kritická reakce na komunistickou ideologickou doktrínu (a na) normativní estetiku socialistického realismu. · Duben 1956: II. sjezd Svazu čs. spisovatelů: kritické projevy Františka Hrubína a Jaroslava Seiferta (kritický postoj ke kulturní politice KSČ). · Květen 1963: konference v Liblicích – Franz Kafka. · IV. sjezd Svazu československých spisovatelů - červen 1967 · Média – nezávislost, otevřenost (Literární noviny, Tvář) · občanská pluralita - KAN, K231, umělecké svazy (FITES) Obecný kulturní kvas: · Literatura: Milan Kundera, Josef Škvorecký, Ludvík Vaculík, Bohumil Hrabal, Arnošt Lustig ad. · Drama a divadlo: Václav Havel, Josef Topol, Milan Uhde; Laterna magika, Semafor, Divadlo Na zábradlí; Otomar Krejča, Alfréd Radok; Satirické divadlo Večerní Brno, Mahenova činohra – Miloš Hynšt, Bořivoj Srba, Alois Hajda, Ludvík Kundera ad.) · Hudba: Jiří Suchý + Jiří Šlitr; nová hudba – Jan Klusák · Výtvarné umění: Jiří Kolář, Josef Istler, Mikuláš Medek ad. · a v dalších uměleckých a humanitních oborech. Společenský/kulturní/umělecký diskurs · Detabuizace témat · Deideologizace diskursu – narušení ideologicky zdeformovaného obrazu skutečnosti · Každodennost (současnost) · Člověk – antihrdina · Skepse, humor, ironie, absurdita · Formální a žánrová rozrůzněnost · Vliv nových myšlenkových proudů (fenomenologie a existencialismus), Karel Kosík · Spor Milana Kundery a Václava Havla o „českém údělu“ (Listy a Host do domu 1968/1969; přetištěno in Literární noviny 2007?) „Kulturní eroze systému“ [Svoboda in Démanty všednosti: 326] · Subverzivní funkce umění (napětí mezi kulturní sférou a mocí) · Ur-vlna · Banská Bystrica 1959 (Škola otců, Zde jsou lvi, Tři přání) · 1962 na Barrandově zaveden decentralizovaný produkční systém tvůrčích skupin, jež fungovaly jako relativně samostatné jednotky · 1963: nová vlna Strahovské události (Čs. filmový týdeník 10/1968, Jan Němec, 29 min.) Dějiny na osm (Václav Táborský, 1968, 13 min.)