Antropologie vizuální kultury Rekapitulace témat - zkušební otázky 1) Vizuální kultura – základní definice /prezentace VK 01/ a) rozdíl mezi pojmy výtvarné umění a vizuální kultura b) teorie vizuální kultury: předmět a metody c) rozšiřování předmětu dějin umění v 19. a 20. století d) formy reflexe vizuální kultury e) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 9-13 2) Vizuální kultura – proměny paradigmatu /prezentace VK 02/ a) tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena b) tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa c) vztah umění ke skutečnosti dle A. Schopenhauera, F. Nietscheho a K. Fiedlera d) vizuální reprezentace skutečnosti u W. Benjamina a G. Anderse e) Arthur C. Danto: svět umění jako „svět interpretovaných věcí“. f) teoretická reflexe proměn zobrazení – od impresionismu po secesi g) proměny statutu umění kolem roku 1900 – vlastní interpretace Vídeňské secese 3) Vizuální kultura – proměny paradigmatu, dokončení /prezentace VK 03/ a) teorie mimesis b) odlišení zobrazení a obrazu c) teoretická reflexe proměn zobrazení – expresionismus, kubismus, abstrakce d) modernistický formalismus C. Greenberga e) konceptuální umění – díla reprodukovaná na snímcích 19-22 f) genealogie umění modernismu g) „tradice v novém“, tvorba po domnělém konci umění – snímky 25-31 4) "Vizuální jazyk" a nonverbální komunikace /prezentace VK 04/ a) obrazová písma b) formy nonverbální komunikace c) obřadná gesta v křesťanství a buddhismu, výsměšná gesta d) využití gest v malířství a sochařství – snímky 7, 11 e) Warburgův obrazový atlas Mnemosyné 5) Zobrazení a percepce /prezentace VK 05/ a) definice perspektivy, uplatnění euklidovské perspektivy ve výtvarném umění, k tomu: výtvarná díla na snímcích 4-6, 8-12 b) perspektiva jako symbolická forma, různé druhy perspektivy c) atmosférická perspektiva, anamorfóza d) perspektivní iluze e) optické iluze a jejich uplatnění ve výtvarném umění 6) Nauka o barvách /prezentace VK 06/ a) empirické dělení barev (odstín, sytost, světlost), barevná koule Ph. O. Rungeho, primární, druhotné a terciární barvy b) nauka o barvách od antiky po 19. století c) paobraz a simultánní kontrast d) Umění barvy J. Ittena, barevné kontrasty e) analogie kolorismu a hudby – snímky 31-33 7) Teorie fotografického obrazu /prezentace VK 07/ a) co je fotografie, počátky fotografie, rozlišení daguerrotypie / negativ-positiv b) princip camery obscury c) fotogenie a dva přístupy k jejímu dosažení d) fotografie soutěží s malířstvím, malířství soutěží s fotografií – snímky 12-18 e) fotožurnalismus a jeho dekonstrukce (Robert Frank) f) fotografie a skutečnost g) intermediální obrazy – snímky 31-35 h) teorie fotografie dle W. Benjamina i) teorie fotografie dle S. Sontagové 8) Tělesnost, pohlaví a rod /prezentace VK 08/ a) vztah médium – obraz – tělo dle Obrazové antropologie H. Beltinga b) současná polemika proti obrazům c) role zraku u F. X. Šaldy, B. Markalouse a F. Kovárny d) „nahá Pravda“ – alétheia – nuda veritas e) feministické přístupy k vizuální kultuře 9) Teorie architektury a urbanismu /prezentace VK 09/ a) Vitruvius b) teorie architektury v renesanční Itálii c) otázky stylu v německé teorii architektury 19. století (G. Semper) d) teorie urbanismu na přelomu 19. a 20. stol. (C. Sitte, O. Wagner, E. Howard) e) architektura a design modernismu (Le Corbusier) f) postmodernismus v architektuře (R. Venturi, Ch. Jencks) g) fenomenologie bydlení (M. Heidegger) 10) „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře /prezentace VK 10/ a) vznešené jako filosofická a estetická kategorie b) posvátný prostor a podoby numinózního (R. Otto, M. Eliade) c) periferní oblasti výtvarné kultury (Nejskromnější umění J. Čapka) d) „akademismus avantgard“ (J. Chalupecký) e) pop art a příbuzné tendence v postmoderně – díla na snímcích 20-26 f) „preventivní kýč“ (R. Scruton) Předmětem kolokvia jsou rovněž některá díla reprodukovaná v prezentacích, zejména ta, která jsou zdůrazněna v této rekapitulaci, ať už explicitně (uvedením čísel snímků), nebo implicitně (skrze odrážku odkazující na téma). Další otázky se vztahují k následujícím textům, jejichž scany budou vloženy do ISu: František Kůst, Estetická role nových médií, in: Možnosti vizuálních studií. Obrazy – texty – interpretace. Eds. Marta Filipová – Matthew Rampley. Brno 2007, s. 111-134. Jacques Aumont, Obraz, kap. 2, Podíl pozorovatele. Praha 2005, s. 73-133.