Elektroakustická hudba La musique conrěte 10. 3. 2009 Hudba na rozhraní na rozhraní věd: akustiky, fonetiky, hudební vědy a filosofie: fenomenologický přístup - pojem „Konkrétní hudba" * 18. dubna 1948 - Schaeffer si jej zapsal do svého Výzkumného deníku Spojena se jmény Pierra Schaeffera, Pierra Henryho a studiem francouzského rozhlasu a TV Historické vymezení: konec 40. a celá léta 50. 1943 - zal. Studio d'essai de la Radio Télévision Frangaise (Experimentální studio RTF) Několik základních pojmů: Objet trouvé (nalezený předmět) - existující objekt přírodního nebo umělého původu použitý jako součást nebo přímo umělecké dílo. Často použitý jako hrubý materiál při vytváření asambláží. Koláž - vývoj v kubismu; Apollinaire: fragmenty konverzace v poesii - od 1912, Picasso a Braque používali ve svých malbách zobrazení skutečných předmětů jako komentáře vztahů mezi realitou, reprezentací a iluzí. x ready-made - člověkem vyrobený předmět prezentovaný sám o sobě. (M. Duchamp) surrealisté a dadaisté jako Hans Arp či Kurt Schwitters používali poškozené a vadné materiály jako k zobrazení marnosti 1. světové války. Pierre Schaeffer (191O-1995) Pierre Schaeffer (Nancy, 1910 - Aix-en-Provence, 1995) Zakladatel a tvůrce institucí: Studio d'essai (1943), Groupe de recherches musicales, GRM (1958). Teoretické dílo: Á la recherche d'une musique concrete (1952) - třídění zvuk.objektů Le traité des objets musicaux (1966) - „akusmatická hudba" La musique concrete (1967) Machines á communiquer (1970) Ä la recherche d'une musique concrete (1972) Kompozice: Les études de bruit - technika sillon fermé - 5 etud z r. 1948: Symphonie pour un homme seul (1950, s Pierem Henrym) Orphée 53 (první « konkrétní » opera pro Donaueschingen ; 1953, s Pierrem Henrym) 1958-60: Étude aux allures, Étude aux sons animés, Étude aux objets Studio Groupe de Recherches MusicaIes (GRM) 9156 Pierre Henry (nar. 1927) Pierre Henry (Paříž, 1927) Dílo: Haut voltage (1956), balet Microphone bien tempéré (1950-52), Musique sans titre (1951), Investigations (1959), Le Voyage, d'apres Le Livre des morts tibétain (1962), Variations pour une porte et un soupir (1963), balet, Messe pour le temps present (1967) - s Mauricem Béjartem Messe de Liverpool (1967-70), Apocalypse de Jean (1968), 2ěme symphonie pour 16 groupes de haut-parleurs (1972), Futuristie I, « spectacle musical électroacoustique » (1975), Dixiěme symphonie, hommage á Beethoven (1979), Les Noces chymiques, rituel féérique en 12 journées (1980) Le Livre des morts égyptien (1986-88, Paris, Musée du Louvre,1990) Zvukový objekt -je hudební entita (znějící jsoucno), které se vyznačuje objektivně přiznatelnými vlastnostmi jako: popsatelnost, opětovná rozpoznatelnost a objektivní platnost. - je nutno jej chápat izolovaně od zdroje zvuku nebo jeho znakově fixované podoby (Např.: tón, výkřik, hluk apod.) - objekty se řetězí do hudebních struktur, které dávají objektu smysl v rámci kontextu Každý prvek je tvořen z drobnějších prvků - je sám strukturou. Každý objekt zakládá hierarchizovanou strukturu objektů. Klasifikace zvukových objektů (P. Schaeffer: A la recherche d'une musique concrěte, 1952) - nazvaný caractérologie sonore, později typomorphologie. (Traité des objets musicaux (1966) - učebnice i manifest) Lei trots dimensions du phenomena sonore Dreidimensionaler Klangraum Třírozměrný zvukový prostor N (niveau), Pegel, síla Plan harmonique (plan des spectres) Plan dynamique (plan des formes) Klangferben-Ebene Formen-Ebene Rovina témbru Rovina dynamiky T (temps), Zeit, as_ Plan mélodíque (plan des tessitures) Textur-Ebene Melodická rovina H (hauteur), Frekvenz, Výíka Pierre Schaeffer: Třídění zvukových objektů (1952) HUDBA TRADIČNÍ HUDBA NOVÁ (sváná abstraktní) (zvaná konkrétni) fáze I: fáze III: koncepce (v mysli); kompozice (v materiálu); fáze II: fáze II: vyjádření (v grafickém záznamu); náčrty (experimentováni); fáze III: fáze I: provedení (hudebními nástroji). materiál (jeho výroba). (od abstraktního ke konkrétnímu) (od konkrétního k abstraktnímu) Literatura: Schaeffer, Pierre. Konkrétní hudba. Praha : Editio Supraphon, 1971. Lébl, Vladimír. Elektronická hudba. Praha : SHV,1966. www.ina.fr/grm/