Tomáš Ruller Performer, pedagog a multimediální umělec. Narozen roku 1957 v Brně. V letech 1976 – 1983 studuje na Akademii výtvarných umění AVU v Praze. Zde se jako student sochařství záhy odklání od klasického pojímání sochařské disciplíny. Na výstavě mladých akademiků v křížové chodbě dominikánského kláštera (1983) vytváří kužel z písku. Sypký, pomíjivý materiál v ostře působícím tvaru v kontrapozici k architektuře a duchovní dimenzi křížové chodby. Tak přímočaré umělecké sdělení si tehdejší kritika vykládá jako provokaci bez hlubšího záměru. Důležitým momentem je pro něj účast na mezinárodních festivalech v Polsku. Setkává se tu se skupinou podobně smýšlejících a konajících osobností. V roce 1986 zakládají hnutí Black Market. Před rokem 1989 jsou jeho prezentace kvůli nekonformním občanským a uměleckým postojům zakazovány. Výstava Malostranské dvorky (1981) je předčasně ukončena. Za svou akci Mezi tím (1983) je trestně stíhán a souzen. Jeho živou akci Pakulení (1987), ukončuje ochranka. Záznamy mnoha dalších jeho performancí jsou pořizovány tajnou policií a slouží jim jako instruktážní videa. V roce 1987 mu státní úřady znemožní účastnit se výstavy Documenta 8. Tajná policie od něj žádá spolupráci výměnou za povolení účasti na výstavě. On ji odmítá. Tím je mu vstup na celosvětovou uměleckou scénu odepřen. I přes to jsou jeho díla po roce 1989 postupně zastoupeny v mnoha mezinárodních uměleckých sbírkách. Vystavuje a prezentuje své akce ve většině evropských zemí, v Izraeli, Kanadě, Japonsku, USA (San Francisko, New York, Los Angeles) V roce 1993 je jedním ze spoluzakladatelů Fakulty výtvarných umění v Brně. V letech 1981-2000 je jejím děkanem. Jako pedagog působí na mnoha školách po celém světě a v roce 2005 je jmenován profesorem. V současné době vede ateliér Performance na Fakultě výtvarných umění. Źije a pracuje v Brně a v Praze. Výběr s díla. Dílo Rullera je všestranné, čerpá jak z uměleckých tak mimouměleckých poznatků a vyjadřovacích forem. Intuitivně uvádím jen některé z nich. - - Práce s přechodnými tvary, s pomíjivými, sypkými materiály, se zkušeností ze sochařské praxe: mramorový prach, křída, písek, sádra. Interakce s nimi. Zakouší její působení na vlastní tělo, válí se v bahně, zanechává otisky v písku, vytváří barevné stopy svého těla. Radikální kontakt s hmotou, s okolním světem. Průzkum materialismu a tělesnosti. Mezi tím (1983) Pakulení (1987) - Proces proměny, nebo naznačení často choulostivé možnosti proměny jako neustále přítomný motiv díla v rozdílných formách vyjádření. Brána Brněnská spalovna 1988-89 Pod vlivem slunečního záření plast postupně mění svou barvu a spěje tak k celkovému rozkladu Velký Třesk, 1990 akce-instalace Orlická gal., Rychnov n.Kněžnou ; Aroyo Center, Los Angeles, USA (video) Plastic People, 2004 Los Angeles. Milující se akt vymodelovaný z plastické trhaviny. - Pomíjivost základní rys tvorby přítomné i u práce s videem. Často pracuje s přenosem obrazu v reálném čase. Ten existuje jedinečně jen v dimenzi okamžiku. Jeho záznam nepořizuje. Dokumentuje jen výslednou podobu akce. Chimera Hollywood Barnsdall Art Center Los Angeles 2004 – přenos obrazu v reálném čase do monitoru umístěného v rámu. Chiméra Kampa Muzeum Sovovy Mlýny Praha 2004 - Média jako prostředník mezi divákem a performancí. Display Galerie Behémot Praha 1995 - Záznam živých akcí. Archiv děl. Důležitá je nejen interakce v procesu uměleckého konání, ale i to, jak výsledné dílo zpětně působí na svého autora. Ovlivňuje spoluvytváří jeho další existenci. Z toho vyplývá zvláštní kontinuita, duchovní soudržnost díla. Ne-akce 1991 Instalace objektů užívaných během performance plus osobní archiv děl. - Alchymie, okultismus, proces hoření. Merkur a síra 1991 ; akce, Kugelbake, Cuxhaven, D (video) Palírna / Lučavka Královská, 1991 demonstrace, Moltkerei, Köln, D (video) Palírna / Zlatý déšť, 1991 demonstrace, Ludvig Forum, Aachen, D (video) Ryba / Víno & chobotnice se šlehačkou 1994, servis, Delikatesy, Behemót Galerie, Praha (video) 8.8.8, 1988 Praha Opatov N.Y. Mandala 1990, prezentace, P.S.1 Museum, New York (video) Post Plastický kus 2004 Los Angeles - Akt, Intimita, Zasněnost Okno, 2006 Mikulov Já moře / Ty země 1993-2003 Naze mi 1993-2003 Kde si 2003 V roce 1983 je trestně stíhán za svou akci Mezi tím. Ted Documenta………….. Ted zmínka o black marketu, pak documenta…pak porevoluční období Pak popíšu jeho umělecko tvorbu – co ho zajímᨠNa konci popis několika aktuálních děl V kontextu tehdejší doby působí na české umělecké scéně jako zjevení. Zároveň je Jednu z jeho živých akce, kde se vlastním tělem noří do sádry a barev ukončuje ochranka.Zároveň jako výrazná evropská umělecká osobnost. V roce 1988 Obdrží pozvání na mezinárodní umělecký festival Documenta Své první zaměstnání nachází jako výtvarník-herec v Divadle na provázku. ealizuje sypký jehlan v podobě hromady písku. artefakt zajímaly proce vyjádření. Fascinovali ho pomíjivé, sypké materiály jako je písek, mramorový prach, sádra. Zajímal se o procesuální, proměnlivé formy. tvořit nikoliv statické neměnné artefakty, ale procesuální, proměnlivé formy. Od klasické sochařské disciplíny se ještě během svých studií odklonil. Hledat způsob uměleckého vyjádření, které by vedlo mimo hmotné artefakty. Začal se věnovat V osmdesátých letech se z něj stala jedna z výrazných uměleckých osobností neoficiální scény. Svými živými akcemi zp Inspirován Duchampem a Josephem Beuyesem V osmdesátých letech začal působit na neoficiální umělecké scéně. Již během svých studií se přiklonil k neoficiální umělecké scéně. Více než klasický sochařský akademismus mu bylo blízké experimentování s novými formami a způsoby vyjádření. Jako svou závěrečnou práci na akademii Hledal nové umělecké formy a způsoby vyjádření.V osmdesátých letech na sebe upozornil svými živými akcemi, které mu přinesly Začal hledat nové způsoby uměleckého vyjadřování. Paradoxně ho jako studenta oboru sochařství počala zajímat práce s proměnlivými materiály. Snažil s které by vedly mimo hmotné artefakty, práce s nehmotnými artefakty. Od práce s hmotnými artefakty se odklonil k hledání nových vyjadřovacích prostředků. V osmdesátých letech začal působit na české neoficiální scéně zejména jako akční umělec. Díky tomu se dostal do V současné době působí v Brně jako pedagog na Fakultě výtvarných umění. Zde také v letech V současné době působí jako pedagog na fakultě výtvarných umění v Brně. ANDRA AGENCY, s.r.o. Pekařská 12 (kancelář 42) 602 00 Brno Uřední hodiny pondělí – čtvrtek 8:00 – 16:00 hod. Kontakní osoba Miroslav Klatovský Tel.: +420 543 235 304 +420 543 235 305 E-mail: info@andraagency.cz WWW: www.andraagency.cz