1 Brno 2005 Ruština pro podnikatelskou sféru II Dita Gálová Katedra jazyků Fakult strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Dita Gálová, 2005 2 OBSAH 1. LEKCE................................................................................................... 3 1.1 SEZNÁMENÍ A PŘEDSTAVENÍ (1) ......................................................... 3 1.2 PŘEDSTAVENÍ A PREZENTACE FIRMY............................................... 6 1.3 PŘÍDAVNÁ JMÉNA SLOVESNÁ A PŘÍČESTÍ ...................................... 14 1.4 ODVOZOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ...................................................... 16 2. LEKCE................................................................................................. 22 2.1 SEZNÁMENÍ A PŘEDSTAVENÍ (2) ....................................................... 22 2.2 VAZBY SLOVES .................................................................................... 25 2.3 FRÁZE POUŽÍVANÉ PŘI VEDENÍ OBCHODNÍHO JEDNÁNÍ.............. 29 3. LEKCE................................................................................................. 32 3.1 OBCHODNÍ KOMUNIKACE................................................................... 32 3.2 TELEFONOVÁNÍ.................................................................................... 35 3.3 OBCHODNÍ KORESPONDENCE.......................................................... 40 3.4 PŘECHODNÍKY..................................................................................... 48 4. LEKCE................................................................................................. 49 4.1 OBCHODNÍ JEDNÁNÍ............................................................................ 49 4.2 JEDNÁNÍ O DODÁVCE ZBOŽÍ.............................................................. 51 4.3 JEDNÁNÍ O CENÁCH............................................................................ 56 5. LEKCE................................................................................................. 60 5.1 SMLOUVA.............................................................................................. 60 5.2 PODEPSÁNÍ SMLOUVY........................................................................ 66 5.3 SOUČÁSTI SMLOUVY ­ značení a balení............................................ 70 6. PŘÍLOHA............................................................................................. 74 6.1 Vyjádření omluvy.................................................................................... 74 6.2 Vyjádření souhlasu................................................................................. 74 6.3 Vyjádření nesouhlasu............................................................................. 75 6.4 Zahájení jednání..................................................................................... 75 6.5 Výrazy používané v průběhu diskuse .................................................... 76 6.6 Vazby používané v průběhu diskuse ..................................................... 77 SEZNAM LITERATURY.......................................................................... 80 3 1. LEKCE 1.1 SEZNÁMENÍ A PŘEDSTAVENÍ (1) Nastudujte si výrazy řečové etikety, které se používají při oficiálním seznámení: a) bez prostředníka Jak představit sám sebe Jak reagovat na představení jiné osoby . , . . , ............................. . . . , . . . , .......................... , . . - . b) s pomocí prostředníka Jak představit někoho někomu jinému Jak odpovědět na představení , Willo. , , . UNIS . . , . , ! ( ) . . () . , . Seznamte se s typy organizací, které působí na ruském trhu. asociace společnost organizace podnik firma společný podnik akciová společnost akciová společnost mezinárodní korporace - informačně-vydavatelská korporace obchodní akciová společnost (...) společnost s ručením omezeným (s.r.o.) 4 Seznamte se se základními funkcemi pracovníků. (, , ) prezident společnosti (firmy, asociace, korporace) - viceprezident ředitel firmy ředitel zastoupení generální ředitel obchodní ředitel zástupce ředitele () předseda představenstva (firmy) vedoucí oddělení manažer regionální manažer generální manažer hlavní manažer / manažer oddělení/divize zástupce předsedy představenstva ředitel strategických projektů předseda dozorčí rady jednatel Tvořte dialogy. Seznamte následující osoby: + ; + ; + ; + ; + / ; /// + //; + ; - + . Tvořte věty objasňující účel Vaší návštěvy, tzn. odpovězte celou větou, proč jste přijeli na jednání. Použijte správný tvar uvedených slov. .................. (2..). Použijte další výrazy, které znáte a utvořte další věty. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. 5 Podle následujících pokynů připravte rozhovor. Pracujte ve dvojicích. Doplňte do vět správné tvary výrazů z rámečku. 1) .......................................... ..................... . 2) ..................................................................... . 3) ......................................................... . 4) ............................................................... . 5) .................................................................. . . , . . . . , , . . . . , . , . , . , . . , , . . , N3. ( ). . 6 6) ............................................................ . 7) ......................................................... . 8) ................................................... . 9) ............................................................ . 10) ................................................ . Přeložte uvedené funkce do češtiny: ...................................................... - ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... ...................................................... - ...................................................... Doplňte další názvy profesí, které znáte: ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. Vyberte vhodné výrazy z předešlých cvičení a doplňte je ve správném tvaru do vět. 1) ........................ . 2) ........................ . 3) , ........................ . 4) ........................ . 5) , ........................ . 6) ..................... . 7) . ........................ . 1.2 PŘEDSTAVENÍ A PREZENTACE FIRMY Napište co přídavných jmen, která můžete použít pro popsání vaší společnosti. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. ................................................................................................................. 7 Vyberte slovo, které nepatří k ostatním: A B C Přeložte jaké typy společností existují na ruském trhu. 1) 2) 3) - 4) 5) 6) 7) - 8) 9) 10) Ke zkratkám napište čísla názvů z předchozí tabulky a ve dvojicích prověřte, zda si správně pamatujete, co znamenají jednotlivé zkratky. ......, ......, ......, ......, ......, ......, ......, ......, ...... . Pozn. Zkratky typu společnosti se píší velkými písmeny před vlastním názvem. Přečtěte text . Poté odpovězte na otázky, které následují za textem. 1990 . . . , , . . , . . , , , . ­ - ­ . . , . . , ­ . , 8 , , . 1) ? 2) ? 3) 7 ? 4) ? 5) ? Slovesa z levého sloupečku přiřaďte k podstatným jménům z pravého sloupečku. Slovní spojení použijte ve větách. Doplňte podstatná jména ve správném tvaru: Vzor: ­ 1. .......................... .................................... 2. ......................... ................................ 3. ........................ ................................. 4. ........................... .......................... 5. ........................ ................................. 6. ........................... ........................... 7. ........................ .............................. 9 Do vět doplňte správné tvary slov ze závorek. ........................ () ........................ () ........................ () ........................ () ........................ () ........................ () ........................ () ........................ () . . . . . . . . Doplňte jaké služby nabízejí jednotlivé společnosti a doplňte do vět: 1) ........................ (zprostředkovatelské) . 2) ........................ (finanční) . 3) ........................ (servisní) . 4) ........................ (přepravní) . 5) ........................ (auditorské) . 6) ........................ (komerční) . 7) ........................ (právnické) . Doplňte věty podle vzoru. Použijte správné tvary podstatných jmen. Vzor: - . . 1) ­ ............................................................................................................ 2) ­ ............................................................................................................ 3) ­ ............................................................................................................ 4) ­ ............................................................................................................ 5) ­ ............................................................................................................ 6) ­ ............................................................................................................ Činnost společnosti můžeme vyjádřit i následující vazbou. Uvedené věty transformujte podle tohoto vzoru: Vzor: Danone . Danone ­ . 1) . ............................................................................................................... 2) Lamex Foods . ............................................................................................................... 3) . ............................................................................................................... 10 4) . ............................................................................................................... 5) - . Přečtěte text. , , . 1991 140 . . 1994 ( ) 1999 ( -). , () (). 200 . , 300 . . - . , , . , , , , . , 100 , CZECH TOP 100. , , , . , , . ­ . , ­ , , , , . (). , . , , , , , . 11 , , , - . 2,5 . . . 2002 . . - . : , , , , , , , , , , , , , , , . : - (, , ); , , . . , 27 625 00 .: +420 547 550 111 : +420 547 550 555 e-mail: office@aleks.cz Slovní zásoba k textu: akciová společnost Asociace výrobců a dovozců strojírenských výrobků Asociace průmyslu a dopravy ČR zahraniční obchod podíl dceřinná společnost Euroklub při obchodní komoře konkurenceschopná úroveň spojení likvidace následků záplav společenský život - společensko-kulturní činnost Komora pro ekonomické kontakt se SNS pomoc, podpora dodávka předpoklad 12 zastoupení převládat úspěšný reference () Společenství nezávislých států (SNS) pracovník, spolupracovník Obchodní a hospodářská komora Obchodní komora České republiky obchodní zastoupení prohlubování kulturních a společenských vztahů vyhovět požadavkům kmenový kapitál založit založený finanční podpora České atomové fórum Česká jaderná společnost Ke slovům z předešlého textu doplňte vhodné přívlastky a tato slovní spojení přeložte. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Použijte správnou předložku a slova v závorkách dejte do správného tvaru. 1) ...... ................................. (, , ); 2) ...... ................................. (, ); 3) ...... ................................. (, ); 4) ...... ................................. (, , ); 5) ...... ................................. (, ); 6) ...... ................................. (, ); 7) ...... ................................. (, ); 8) ...... .............................. (, ); 9) ...... ................................. (, ); 10) ...... ................................. (); 11) ...... ................................. (). 13 Odpovězte na otázky podle textu. 1) 1991 ? 2) ? 3) ? 4) ? 5) - ? 6) ? 7) ? 8) ? 9) / ? 10) ? S použitím vazeb a slovní zásoby z předešlých cvičení sestavte text o Vaší firmě. Uveďte následující informace. a) , , , , , , , , (, , ) b) , , , ; c) ; , , ; , ; d) ; e) ; f) , , , , ; g) ; h) . 14 1.3 PŘÍDAVNÁ JMÉNA SLOVESNÁ A PŘÍČESTÍ Přídavná jména slovesná přítomná a) činná I. časování II. časování Přípona --/-- Přípona --/-- b) trpná I. časování II. časování Přípona -- (--) Přípona -- Přídavná jména slovesná minulá a) činná Přípona Minulý čas Přídavné jméno slovesné -- (po samohlásce) -- (po souhlásce) ()- - () (), -, -, , -, -, (), -, -, b) trpná + příčestí (tj. krátký tvar přídavných jmen slovesných trpných) Přípona Minulý čas Přídavné jméno slovesné Příčestí -- -- -- -- , -, -, , -, -, , -, -, , -, -, , -, -, , -, -, , -a, -o, , -, -, Uved'te všechna příčestí, které je možné utvořit od těchto sloves: ) , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ; 15 b) - ; - ; - ; - ; - , - . Uspořádejte slova se stejným slovním základem do tří sloupců podle slovních druhů: podstatné jméno přídavné jméno/příčestí sloveso , , /, , , , , ()/(), , , , ()/(), , , , , , , , , , , , , , , , ()/(), , /, ; , , , , (), , (), , ()/(), , , (), , , , , , , , (), , , /, /, , , , , , , , , /, , , , , , /, (), /, , ()/(), , , / , , , /, , , (), /, , (), , , , , , , , , (), , , , , , , , /, , , , , , , (), . Uspořádejte slova se stejným slovním základem do sloupečků podle slovních druhů podstatné jméno přídavné jméno/příčestí sloveso , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Pomocí vedlejší věty se zájmenem tvořte věty, které přeložte do češtiny: 1) 2) 3) 4) 5) , 6) 7) , Přeložte následující slovní spojení. Použijte příčestí. 1) přístroje, které jsme si objednali 2) závady, které jsme odstranili 3) zboží, za které jsme zaplatili 4) projekty, které jsme zpracovali 5) kontrakty, které jsme podepsali 6) zařízení, které jste vrátili 7) vzorky výrobků), které jsme Vám poslali 8) ceny, které jsme zvýšili 9) katalogy, které jste poslali 10) stroje, které vyrábíme 11) podmínky, které navrhujete 12) projekt, který jste schválil 16 1.4 ODVOZOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ Zapamatujte si, jaké přípony používáme pro tvoření následujících slovních druhů: a) podstatná jména označující děje, procesy, činnost: -- () ­ -- () ­ -- () ­ , ­ , ­ -- () ­ , ­ , ­ -- () ­ , ­ , ­ , ­ , ­ b) podstatná jména vyjadřující kvality, příznaky, charakteristiku či stav - ­ , ­ , , ­ , ­ , ­ , , ­ c) podstatná jména označující osoby mužského rodu - ­ , ­ , ­ , , ­ , ­ Určete, od kterých sloves jsou utvořena následující podstatná jména. Utvořte věty s použitím co nejvíce uvedených slov. ! ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ! ........................ ........................ ........................ ! ........................ ........................ ........................ ........................ ! ........................ ! ........................ ........................ ........................ 17 Pomocí přípon --, --, --, --, --, -- se od kmenů podstatných jmen tvoří přídavná jména, která označují příznak podstatného jména, např.: ­ . Určete, od kterých podstatných jmen jsou utvořena následující přídavná jména: ! ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ! ........................ ! / ........................ ! ........................ ! ........................ ........................ ........................ ! ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................ Utvořte slovní spojení podle vzoru podstatné jméno v 1. pádě + podstatné jméno ve 2. pádě Příklad: + ; + ; + + 1) + 2) + 3) + 4) + 5) + 6) + 7) + 8) + 9) + 10) + 11) + 12) + 13) + 14) + 15) + 16) + 17) + 18) + 19) + 20) + 21) + Utvořte slovní spojení podle vzoru podstatné jméno v 1. pádě + podstatné jméno ve 2. pádě + podstatné jméno ve 2. pádě Příklad: + + 18 1) + + 2) + + 3) + + 4) + 5) + + 6) + + 7) + + 8) + + 9) + + 10) + + 11) + + 12) + + 13) + + 14) + + 15) + + Přečtěte a přeložte slovní spojení utvořená podle vzoru podstatné jméno v 1. pádě + přídavné jméno + podstatné jméno ve 2. pádě. Najděte výchozí tvary jednotlivých slov. 1) 2) 3) 4) 5) 6) Utvořte slovní spojení podle vzoru podstatné jméno v 1. pádě + + (přídavné jméno) + podstatné jméno ve 2. pádě. Přečtěte je a přeložte. Příklad: + () 1) + 2) + 3) + 4) + 5) + 6) + 7) + Podle následujícího vzoru utvořte věty o činnosti firmy: podstatné jméno v 1. pádě + , , + (přídavné jméno) podstatné jméno v 4. pádě. a) : , , , , , , , , , ; b) : , , , , , , ; c) : , , , , , , , , , , , , ; d) : , , /, , . 19 S využitím slovní zásoby z předchozích cvičení popište činnost firmy, která se specializuje na prodej: a) potravinářských výrobků b) výrobků lehkého průmyslu c) sdělovacích prostředků Všimněte si použití předložek ve vazbách spojených s vymezeném místa. Poté utvořte věty. Použijte následující vzor: podstatné jméno v 1. pádě + + podstatné jméno ve 4. pádě + / + podstatné jméno v 6. pádě. kdo (1. pád) koho / co (4. pád) kde (6. pád) - Tvořte věty. Výrazy z obou sloupečků spojte pomocí předložky . 1) a) 2) b) 3) c) 4) d) 5) e) 6) f) 7) g) 8) h) 9) i) , , Utvořte slovní spojení podle vzoru podstatné jméno v 1. pádě + podstatné jméno ve 2. pádě + podstatné jméno ve 2. pádě + + podstatné jméno v 6. pádě. e-mail Utvořte slovní spojení se slovem a přeložte je (dva slovesné vidy + 6. pád). (nedokonavý vid) (dokonavý vid) , , , , , ( ), 20 Přečtěte si obchodní nabídky; uvedené výrazy dejte do správného tvaru, vyberte a dopište formu úhrady s použitím slovní zásoby z předchozího cvičení. , 1) (- ) , , 2) Adidas 3) lstom (- ) , 4) Marta () , , , 5) (-) , , 6) Genira - BMW AG , Odpovězte celou větou na otázky: 1) - ? ( ) ...................................................................................................... . 2) Marta ? ( ) ...................................................................................................... . 3) Adidas ? ( ) ...................................................................................................... . 4) - ... ? ( ) ...................................................................................................... . 5) ? ...................................................................................................... . 6) , ......... ? ...................................................................................................... . 7) ? ...................................................................................................... . Napište, co nabízí vaše firma. Popište její produkci, možnosti prodeje, úhrady. Kontaktní údaje uveďte podle vzoru v následujícím cvičení. 21 Příklady uvádění kontaktního spojení: : 127425, , 27, , 1301. : 210-41-65, 210-41-66. : 200-32-85. Te: 411049. : 125502, . , 19. : 451-53-65. : 455-84-70 e-mail: aleksander@import.ru Výrazy používané v adresách: (.) město (.) příčná ulice (.) ulice (.) silnice (.) bulvár (.) dům (.) nábřeží (.) budova (.) náměstí (.) byt (.) prospekt, široká ulice (.) místnost 22 2. LEKCE 2.1 SEZNÁMENÍ A PŘEDSTAVENÍ (2) Oficiální seznámení Slovní zásoba k textu / () () - / / posílat nabídku možnost koupě vedení předběžných jednání přijímat nabídku připravenost ke spolupráci seznámit se s expozicí úspěšně obchodovat přinášet / vynášet (čistý) zisk státní rozpočet stálý partner napomáhat rozvoji obchodně-ekonomických vztahů sdílet / souhlasit s názorem / postojem A) Přečtěte dialog odehrávající se v konferenčním sále po zahájení výstavy: . .: , ! , , - , . , . , , . () - . , . , , . . : , . / ; , , , , . . .: , - , . . : , IVECCO, , . , . 23 . .: , , . : , , ; ; , , , , , ; . B) . : , . ­ . . . .: . ­ . . .: . . . ..: , . . , , , . ..: , . C) ..: , ? ..: , . . ..: , , , , o . () 65 . 2% ( ). ..: , ( // / ). , - . ..: , . ..: / /. ..: , , . ? ..: , . ..: , . ..: . . 24 Na základě předchozích dialogů utvořte věty s použitím následujících slov: 1) , , / / ......................................................................................................... . 2) / , /-, ......................................................................................................... . 3) / , , , ......................................................................................................... . 4) / , / / ......................................................................................................... . 5) , , / , , , ......................................................................................................... . 6) , , ......................................................................................................... . 7) , , ......................................................................................................... . 8) , / / ......................................................................................................... . 9) , / , / () ......................................................................................................... . 10) , (, ) , / ......................................................................................................... . 11) , / , / / / , / ......................................................................................................... . Dokončete věty. 1) , () ..................................................................... . 2) , () ........................................................................... . 3) , () ............................................................ . 4) , () ........................................................................ . S použitím následujících výrazů utvořte odpovědi na otázku ? , / : + + + + + + Podle vzoru jak lze vyjádřit ochotu a připravenost něco udělat doplňte do vět správné tvary: podmět (kdo?) infinitiv 25 a) .................. () .................. (). b) .................. () .................. () . c) .................. () .................. () . d) .................. () . e) .................. () .................. () . f) .................. () .................. () . g) .................. () . Zapamatujte si jak se v ruštině používá sloveso seznámit se. Použijte slova z následujícího cvičení ve správném tvaru a utvořte s nimi věty. Sloveso () použijte v různých časech a doplňte další informace (přívlastky k podstatným jménům, příslovečná určení místa, času apod.): (nedokonavý vid) (dokonavý vid) , ? (7. pád) , ? (2. pád) + , + , + , + , - + , + , + , + , + , + , + , + , + , + S použitím předchozích cvičení tvořte vlastní dialogy. 2.2 VAZBY SLOVES Ruská slovesa se s dalšími výrazy pojí pomocí předložkových nebo bezpředložkových vazeb. V následujícím přehledu jsou uvedeny příklady nejčastěji užívaných sloves. pokračovat ... ? (4. pád) ... , , , , , líbit se, zalíbit se ... ? (3. pád) () ... ? (1. pád) ... ... ... ... , , , , 26 Doplňte správné tvary: 1) .................. ( ) .................. () . 2) .................. () .................. () . 3) .................. () .................. () . 4) .................. ( ) .................. () ? 5) .................. ( ) .................. () . doufat, být si jistý ... ? (1. pád) , ... ... ? (1. pád) / / / , ... / , ... / , ... ... - , , , , , , , . myslet si, zastávat názor, předpokládat ... ? (1. pád) / / / , () ... , ... , ... , ... ... , , , , - / , / , / / , / / . konstrukce vyjadřující stejný názor . / . . . . Myslím si totéž. Sdílím váš názor. Jsem stejného názoru. Souhlasím s vámi. setkávat se, setkat se / ... ? (7. pád) ( / ) ... ? ... ? ... / ? 27 Doplňte správné tvary, slovesa použijte v různých časech: / / / .................. ( / ) ............................................................................................. . : -, + , /: , /: 10 , , 12 , : , + , + / , + , + S použitím materiálu z předchozího cvičení tvořte věty podle vzoru: ... Přečtěte a zapamatujte si fráze, které se používají při udávání místa a času setkání ( / ). (). . (). . . . . / / . () (). () . () (). . () / Tento termín (schůzky) se mi hodí. Toto místo setkání se mi hodí. Toto místo (setkání) mi vyhovuje. Termín schůzky mi vyhovuje. To se mi hodí. To mi vyhovuje. Dobře. Domluvili jsme se. Souhlasím / souhlasíme. (Tento) termín (schůzky) se mi nehodí. (Toto) místo setkání se mi nehodí. (Toto) místo (setkání) mi nevyhovuje. Termín schůzky mi nevyhovuje. To se mi nehodí. To mi nevyhovuje. Nesouhlasím. Tato otázka vyžaduje (další) upřesnění / odsouhlasení. Přečtěte dialogy a podle nich utvořit své vlastní. Všimněte si použitých frází a variant. 1) . .: , , . ? : , . . .: /, / . .: . / . . . . .: / . . 28 2) . .: , , , . ? : , . () *, . ( , ). . ..: , . .: . . * Přízvuk ve slově se odlišuje podle významu. 1 = středa (den v týdnu) množné číslo: , 2 = okolí, prostředí množné číslo: , 3) ..: , , , . ? : / , / . , 14 . ..: , .. ( ) . .: / , . / , , . / 7 . ..: , , / . .: . . ..: . Vytvořte dialog podle následujícího zadání: , . . 1) (, , ...) 2) . , : - ( , , , ). 3) , . 4) , , . 29 2.3 FRÁZE POUŽÍVANÉ PŘI VEDENÍ OBCHODNÍHO JEDNÁNÍ Doplňte výrazy ze závorek ve správném tvaru. Kde je to nutné, použijte vhodné předložky: 1) , , .................. ( ). 2) , .................. (). 3) , .................. ( ). 4) .................. ( ). 5) .................. ( ). 6) .................. ( ). 7) .................. (), . 8) .................. ( ). 9) .................. ( ). 10) .................. ( ). 11) .................. ( ). 12) -, .................. (). 13) .................. (). 14) , .................. () . 15) .................. ( ). Vyberte správnou dopověď: 1) , .................. . a) b) c) 2) , .................. . a) b) c) 3) .................. . a) b) ) 4) .................. . a) b) ) 5) .................. , . a) b) ) 6) .................. . a) b) c) 30 Vyberte všechny možnosti, které lze použít místo podtržených částí vět: 1) . a) , b) , c) , d) 2) . a) , b) , c) , d) , 3) . a) , b) , c) , d) , 4) . a) , b) c) , d) , Vyberte všechny vhodné varianty: 1) .................. . a) - b) , c) d) 2) .................. . a) , b) , c) d) 3) .................. . a) , b) c) , d) , 4) .................. . a) b) c) , d) , 31 5) .................. . a) , b) c) , d) 6) .................. . a) b) , c) d) , 7) - .................. . a) , b) c) , d) 8) .................. . a) , b) c) , d) , Vyberte vhodnou variantu: 1) , , .................. . a) - b) c) , , d) , 2) , , .................. . a) , b) , c) , d) , 3) , .................. . a) b) c) d) 4) , 2 , .................. 20 . a) b) c) d) 32 3. LEKCE 3.1 OBCHODNÍ KOMUNIKACE Odpovězte na otázky: 1) ? ( -.) 2) ? 3) ? 4) . 5) , . Přečtěte text ­ . , , , , . , : , , , . , , , , . , , , : , , , . " - " ­ , . , , , , , , , . , .. . , , , , , - . , .. , , , , , , .., . 33 Slovní zásoba k textu: ( . .) obvykle v množ. č. vzájemné porozumění, pochopení obchodní činnost opravdový, pravý nic neříkající, nezajímavý, s chabou náplní souhrn, sada nedílná část, součást (stát se n. č.) obejít se bez čeho určitý, pevně stanovený vztah podporovat, udržovat (např. kontakty) podřízený prostředník, zprostředkovatel skončit, přerušit se překonávat, přemáhat protiklad, rozpor upravenost zvláštními zákony, předpisy informace, zprávy úředník, zaměstnanec porada napomáhat, přispívat navázání partnerství Vytvořte vhodná slovní spojení s uvedenými slovesy: , , , , Dokončete věty: 1) ............................................................ . 2) , .......................................... . 3) ...................................................... . 4) ............................................. . 5) .............................................................................. . 6) ......................................................... . 7) ­ , ....................................... . Přeložte: 1) Nedílnou součástí práce manažera je řešení konfliktů. 2) Správně sestavený obchodní dopis může předejít sporům. 3) Dobré vztahy vedoucího s podřízenými napomáhají rozvoji firmy. 4) Pokud obchodní partneři nenajdou vzájemné pochopení, jejich vztahy nemohou být efektivní. 5) Obchodní jednání se podřizuje zvláštním pravidlům, které představují například národní tradice a společenské normy. 34 Přečtěte a přeložte text. , . , . , , , ( , -). - . : , , . ­ -, ­ - , , . . , , . ­ , , . Slovní zásoba k textu. ( ) (. ) jednat (s partnerem) látky vypouštěné do ovzduší plnění harmonogramu prací harmonogram prací obchodní kontakty mít za sebou dlouholeté zkušenosti kvalita, jakost kovu služební cesta požadavky norem zkušenosti v čem, s čím (pracovní z.) zkušení profesionálové, odborníci zásilka vybavení, zařízení přípravné práce hledání nových kontaktů rozumět si ,,beze slov" čestnost podnikatel vedoucí projektu společné projekty odsouhlasit otázky odborníci ve svém oboru termíny dodávky umění držet slovo upřesnění termínů dodávky 35 Odpovězte podle textu: 1) ? 2) ? 3) , . 4) ? 3.2 TELEFONOVÁNÍ Přečtěte a přeložte následující telefonický rozhovor: - ! . . - , ? - , . , ? - . TOP TRANSPORT. , ? - , , . - ? - , -, . - . . - . . . - . - , . ! - . . - . - . Tematická slovní zásoba dovolat se krátký / dlouhý tón / mobilní telefon / objednat si meziměstský hovor poslat SMS / telefonní automat telefonní číslo telefonní sluchátko telefonovat / vhodit minci vytočit číslo zavěsit sluchátko / zavolat ... k telefonu / ... zavolat ještě jednou zavolat z mobilního telefonu () zvednout / vzít sluchátko / / Bohužel, linka je obsazena. , . Chci si objednat hovor s Moskvou. . 36 Je stále obsazeno. . Je to, prosím, číslo 12 34 56 78? , 12 34 56 78? Nikdo to nebere. . Špatně vás slyším, mluvte hlasitěji. , . Zavolejte, prosím, k telefonu pana ... . ... . Zkuste zavolat později. . Přečtěte přepis telefonického rozhovoru a odpovězte otázky následující za textem. Odpovídejte celou větou. - , ! . - . - , , . ? - ! ­ -. - , . . - ? - , . , , , . , . - , . , . 1) . . ? 2) ? 3) ? 4) ? Rozhodněte, která doporučení týkající se telefonování jsou správná a která nikoliv. Své odpovědi rusky zdůvodněte. 1) . 2) " ()", "", . 3) . 4) "", "", . 5) , . 6) (. ). 7) . 8) . 9) . 10) : " ", " ", , ". 11) : " ?" 12) . 13) . 14) . 15) " ", . 37 Vytvořte telefonické rozhovory. Využijte vazby a fráze uvedené v přehledu na následujících stranách. Situace 1: A ­ Zatelefonujte kolegovi a pozvěte ho na zahájení výstavy B ­ Poděkujte za pozvání, omluvte se, a vysvětlete, proč nemůžete přijít. Situace 2: A ­ Telefonicky objednejte hotel. B ­ Potvrďte objednávku hotelu a nabídněte služby hotelu. Situace 3: A ­ Telefonicky poděkujte za úspěšné dokončení projektu a dobré vztahy. B ­ Vyjádřete naději, že se vaše spolupráce bude dále rozvíjet. Situace 4: A ­ Zatelefonujte do společnosti, se kterou spolupracujete. Chcete mluvit s ředitelem a navrhnout mu uskutečnění obchodní schůzky. B ­ Vysvětlete, že ředitel společnosti je na služební cestě a navrhněte jiný termín. PŘEHLED FRÁZÍ A VAZEB POUŽÍVANÝCH PŘI TELEFONOVÁNÍ Po zvednutí sluchátka ! . . . . / / . Upřesňující dotazy () / / ? , ...? (zdvořilé) Upřesňující odpovědi: ) pozitivní , ( ). . , . b) negativní (). . ( / ) . / . , . () () . . . . (hanl.) 38 c) negativní zjišťující otázky ? ? ? d) negativní, stylisticky snížené ? ? Vyjádření prosby mluvit s konkrétní osobou ... ... ... ... ... Vyjádření zdvořilé žádosti (za použití způsobových sloves , , , atd.) () / . .? / . .? / . .? / . .? ...? ...? Neutrální prosba (zdvořilejší charakter je možné získat pomocí výrazů , , ) ...! ... () ...! ! ()! , ..! / , . Vyjádření výzvy konkrétní osobě / / ! / ! ..., / . ..., / ... . ..., / / / ... . ..., . , () ! , . Vyjádření prosby, aby volající posečkal u telefonu ! . / . / . . , / . ( ). / ! 39 Omluva nepřítomné osoby ( ) / (, , , ). , . , / / . , , . / ( ). , . / / ( / / ). Žádost o opětovné zavolání . / ? / ? Žádost o předání vzkazu / , ... . / . / , , ... . . ... ... . . . Oznámení o telefonátu (detaily o volajícím a účelu telefonátu) ... . ... . , . , ... . - (, , ) ... . Představení, odpověď na telefonát ... . - ..., ... / ... / .... . () . . . . , ... . Poruchy / / . , . , . , . Zakončení telefonického rozhovoru . (). , (). . 40 3.3 OBCHODNÍ KORESPONDENCE TYPY OBCHODNÍCH DOPISŮ . -, -, -, - , : . 117103, ., .-, 41 132-11-07 562 7 2005 . " " " .. : .. ! , 1 2005 800 ( 722 30.11.04.) 321 541 ( ) . 231 019, ( ) : 1. 2. 3. .- 21 4. -- \\ -- 22 5. -- \\ -- 23 6. 7. . : 1. . , 2. 3. 15500 . 217 000 . 1000 . 1 170 . 3000 . 1 197 . 3000 . 1 936 . 2000 . 1 068 . 60 . 819 . 5000 . 7 827 . 2000 . 5 762 . 10000 . 41 878 . 10000 . 42 881 . 90 522 ( ) . , 2 , 15 1 2004 ., : 1. . 2. . , 478 458 ( ) . . .. -. - . / 41 ( ), . - : ... : ... : ... "" . . .. ! 16 2005 . 12 - -10. , . , : ... . . . . - , . -, , : 1) ; 2) , , . . 117103, . , . -, 41 645 04.10.04 . "" .. , 2002 . . . 25% . .. () - , . . , , . -, . 42 "" 0702.2000 . 21/- "-" ! : , , . - I 2005 . - 50% . : ... . , , , , , .. . "" 242730 . , . , .24 "-7" . / 425902 , 211059. -6. .. .. . . , , , . - . - II ! - - II. . , . . , . , .. 43 . - , , , , , , , . , . - .. ! 216/04. , , , , 1 , , . , " ". . : 5 . , .. - - , , ( , ) ( ). 443022 "" , . . 24 03.10.04. 50-279/56 1 "" 3 . , , , ( ), , . . , , . , - , . . . . . 44 - , , , . , , , , . , , , , . , . "" .. ! 24 17.08.04 . 01.10.04 . .4.1 22 . .5.4 ... . 5 ... . . : 23.08.04 . ... Seřaďte části dopisu ve správném pořadí. 1. , , . 2. . 3. . 4. ! 5. . 6. - . 7. , . 8. ­ 30 . 45 Přečtěte dopis týkající se dodržování celních formalit. Z rámečku vyberte vhodná slovesa a doplňte je ve správném tvaru do vět. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ . ! .................. 25 .. 11 .. .................. .................., .................. , . . . .................. .................. . .................., . .................. , .................. . .................. , .................. , .................. .................., . ! .................. , .................. . , .................. . . POWERTEC Vyberte správnou variantu. Odpovědi hledejte v textu dopisu z předchozího cvičení. 1. ........................ . a) b) c) d) 46 2. ........................ . a) b) c) d) 3. , ........................ . a) b) c) d) 4. ........................ . a) b) c) d) 5. POWERTEC , ........................ . a) b) c) d) Seřaďte části dopisu do správného pořadí. 1. , 2669 . 2. -, . 3. . 4. , . 5. 2661, , 24 25. 6. , . 7. ! 8. ( 7- 12- ), . 9. , ( 2661) -. 10. . 11. . Odpovězte na následující otázky. Odpovědi hledejte v předchozím textu. 1) ? 2) , ? 3) , ? 4) ? 47 Přečtěte dopis (-). Do vět doplňte vhodně vybraná slovesa z rámečku ve správném tvaru. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ! .................. , ( 19--11) (21.01.2005. ) . .................. , . , , .................., 5 . .................. , . , . .................. , .................. . . , , -, .................. , -. .................. - , .................., - , . , .................. , .................. 19--11. , . Na základě přečteného dopisu odpovězte na následující otázky: 1) ? 2) ? 3) ? 4) ? 5) ? 48 3.4 PŘECHODNÍKY Použití přechodníků je v ruštině poměrně časté. Do češtiny se však nejčastěji překládají vedlejší větou nebo předložkovou vazbou. Srov. , . Protože neměl jinou možnost, přijel o jeden den později. , . Odešel bez rozloučení. Přítomné přechodníky ­ od nedokonavých sloves sloveso přípona přechodník Kmen přítomný - - - (po , , , ) - U sloves zakončených na - se v přechodnících přípona -- zachovává. ­ , ­ , ­ , ­ , , ­ Minulé přechodníky ­ od dokonavých sloves sloveso přípona přechodník Kmen přítomný - - - -, (po samohláskách) - (u zvratných sloves) - (po souhláskách) Přeložte pomocí vedlejších vět: 1. , . 2. , . 3. , . 4. , . 5. , -. Do vět doplňte překlad výrazů ze závorek. Použijte přechodníky. 1. .................. (Když jsem přišel z procházky) . 2. .................. (Zvedl sluchátko) , . 3. .................. (Po telefonátu s kolegou) . 4. .................. (Po vstupu do kanceláře), . 5. .................. (Když přijela do Kyjeva), . 49 4. LEKCE 4.1 OBCHODNÍ JEDNÁNÍ Přečtěte text. , . , , , , . , . : , ; ; ; . , ; ; ; ; . : 1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) . . , - "" . : ; ; ; ; ( ). , : ­ , , ; ­ ­ , , ; ­ ­ (, , , .), - ; ­ ­ - ; ­ ­ ; ­ "" ­ , "", , "", ; ­ ­ , , . 50 Podle textu rusky odpovězte na následující otázky: 1. ? 2. ? 3. ( ) ? 4. . 5. ""? 6. ? . Z tabulky vyberte nejvhodnější strategii pro obchodní komunikaci. Vyberte vždy možnost z levého nebo pravého sloupce a svůj výběr rusky zdůvodněte. 1. - , . , , , ( ). , . 2. " - "; : ) - -... ... ) , ... ) ... ) , , ( ), ... , , " - ". 3. , . : . 4. , , . 5. (. , 2), . : , , ...: , , ... . 1. - . , , . , , : ", ", - . . 2. " () - "; : ) ? ... ) ...? : , ... ) , , , ... ) , , ( ), ... , , , "" . 3. , , ( ); , , . 4. . 5. ( ) : , , ...; , , ... .. , . 51 6. , : , , ! 7. , . ! (" ")! . 8. . ? ? , , ! , - . 9. - : , . . 10. , . , . , : ? ? ? ? ? (, , , - , , .) 6. , , - . 7. . , : , ..; , , ...; , , ... : , . 8. , . - , - . - . 9. , . : ! 10. , . " " , : ? ? 4.2 JEDNÁNÍ O DODÁVCE ZBOŽÍ Přečtěte dialog . Všimněte si variant reakcí a podtrhněte výrazy, které vyjadřují možnost (mohu, mám možnost apod.). . ­ , . ­ . : , () 10 -58. ( , ....) . 52 : ) , . ) / , / / / . : 50 . : ) , / , () / / (, , ). ) / ? ) ? : ) , . ? / ? ? / ? , ) 3 . : ) / / / , () 20 . ) . : ) ./ . /, () / . ( / ) / . ) , . : ? / / ? : / 60 . / 60. / 60 . ... / ... . : / / / / , . : . / . / / . / / / , / / . Zapamatujte si tvary přítomného času slovesa (moci): osoba jednotné číslo množné číslo 1. 2. 3. Odpovězte kladně na následující otázky. 1) ? 53 2) ? 3) ? 4) ? 5) ? 6) ? 7) , ? Doplňte věty správnými tvary sloves, vyberte vhodný vid. 1) .................. ( ­ ) 50 . 2) .................. ( ­ ) . 3) .................. ( ­ ) . 4) .................. ( ­ ) . 5) .................. ( ­ ) ? 6) , .................. ( ­ ), . 7) .................. ( ­ ) . Reagujte na následující věty. Použijte uvedený začátek věty. 1) . ­ ....................................... . 2) . ­ ................................................... . 3) . ­ () ......................................................... . 4) . ­ ........................... . Ve dvojicích přečtěte následující dialog a přeložte obě jeho části. : , . . 5% . : , . , , / / , 10 . : , 10 . : . : , . , , ! . ? : . 54 : , ? / / ? : . : . ? : , . : , . , , , , , . .: . ? : . : . . . . : , . : . . , ? : . ! Sestavte dialogy podle následujícího zadání. Situace 1 A . B . Situace 2 A ( ) . B , . , , , . Situace 3 A , . B , 10 . Situace 4 A , . Doplňte slova ze závorek ve správném tvaru. 1) ......... () .................. (dodávka zboží). 2) ......... () .................. (orientační cena zboží). 3) .................. (Prosíme o zaslání) ......... () . 4) .................. ( ­ ) .................. (nabídka) 12 . 5) .................. ( ­ ) .................. (dodávka náhradních dílů na automobily). 55 6) .................. ( ­ ) .................. (dodací lhůtu). 7) .................. ( ­ ).................. (jednotlivě cenu za balení a dopravu). 8) ..................(Žádáme o) .................. ( ­ ) .................. ( ­ ) .................. (trojmo). Prověřte, jak si pamatujete výrazy používané při projednávání dodávky zboží. Podle následujících pokynů ve dvojicích vytvořte dialog. . , . , - . , ( ). ) , . b) , : , , . , , . , , . , . , . , . , . , 2 . 56 Utvořte slovní spojení. ( ?) (?) 1 1 1 1 1 Doplňte věty pomocí následujících slov: ­ , ­ , , ­ , ­ . 1) .................. . 2) .................. . 3) .................. - . 4) .................. ( , , , ) .................. (, ). 5) .................. . 4.3 JEDNÁNÍ O CENÁCH Přečtěte dialog . - , / . - , . - . - , , , . , , . - , -, . , , , 57 -, . , , , . , , , , . , . , , , . , , , , . . - , . , , . , . . - , , , , . - . , , . - . , ? - , 10 %. - 8%, . - . , . . , . - . / / ( , ) ( ) . - . - 15 ? / ..... ? - . . . - . Doplňte věty. 1) .................. (bezdůvodně vysoká, příliš navýšená, celkem přijatelná, velmi vysoká). 2) .................. ( ­ ) , .................. (který jsme podepsali loni). 3) .................. (navrhujete Vy)? 4) , .................. (přibližně o 10%). 5) / / ( ) 7 % .................. (na další zásilku zboží). 58 Utvořte dialog mezi partnery projednávajícími cenu zboží. Řiďte se následujícími pokyny. Přečtěte a přeložte úryvek ze smlouvy: , . 35% . . -, . 20.000 ( ) . Doplňte věty slovy ze závorek ve správném tvaru. 1) (?) .................. (měna, v níž bude vyjádřena hodnota kontraktu). 2) ( ?) .................. (měna státu kupujícího). 3) ( ?) .................. (EURO, USD, britská libra, japonský jen, ruský rubl). 4) (?) .................. (měna, v níž bude vyjádřena hodnota kontraktu). 5) ( ?).................. . Utvořte slovní spojení podstatných jmen se zájmenem : , , , , , , , , , , , , , , . , . , . , . , . , . , , . . . . 59 Utvořte dialog mezi partnery projednávajícími cenu a dodací podmínky. Řiďte se následujícími pokyny. Přeložte. 1) Dodatky specifikující cenu jednotlivých částí dodávky jsou nedílnou součástí kontraktu. 2) Po dobu platnosti této smlouvy se ceny nemění. 3) Celková hodnota kontraktu činí 5.000.000 USD. 4) Nedílnou součástí smlouvy jsou také všeobecné dodací podmínky. 5) Je cena balení zahrnuta v ceně zboží? 6) Navrhujeme, aby byla upřesněna otázka pojištění. 7) Souhlasíte s celkovou cenou a měnou? 8) Navrhujeme odsouhlasit tento bod smlouvy. 9) Souhlasíte s formulací tohoto bodu? Spojte části vět z levého a pravého sloupce tak, aby vznikly smysluplné věty: 1) , a) . 2) , b) . 3) , c) . 4) (), d) . 5) , e) . . , ., . , ­ ­ . . , . . , . 60 5. LEKCE 5.1 SMLOUVA Přečtěte úvodní články smluv a určete, o jaký typ smlouvy jde. : a) b) c) d) : a) b) c) d) . ............ ......... .................. 2005 . .................. ( , ), " 1", .................. (..., ), .................. (, , ) .................. ( , ), " 2", .................. (..., ), .................. (, , ), , . 1. 1.1. 1 2 , . 1.2. , 2 1 , . 1.3. 1.2. , 1, : .................. ( ) .................. ( ), 1, : .................. ( -, ..). 1.3. , 2, : .................. ( ) .................. ( ), 2, : .................. ( -, ..). . ............ ......... .................. 2005 . .................. ( ... ), .................. (, , ), "" .................. ( ... ), .................. (, ..), "" . 61 : a) b) c) d) : a) b) c) d) - . ............ ......... .................. 2005 . .................. ( , ), "", .................. (..., ), .................. (, , ) .................. ( , ), "", .................. (..., ), .................. (, , ), , . 1. 1.1. , . 1.2. , , . 1.2. , "": 1.2.1. .................. (), " 1". 1.2.2. .................. (), " 2". 1.2.3. .................. (), " 3". . ............ ......... .................. 2005 . .................., "", .................., .................., , .................., "", .................., .................., . 1. 1.1. , , . 1.2. , , . 62 Doplňte věty: 1) ......................................................... . 2) ......................................................... . 3) ..................................................................... . 4) , ................................................................................................... . 5) , ................................................................................. . 6) .............................................................................. . 7) % ................................................... . a) b) c) d) Přečtěte článek smlouvy o povinnostech stran, která je součástí smlouvy o podnájmu. Použijte slovesa ze závorek a doplňte příčestí ve správném tvaru. ­ 1 2. 2.1. : 2.1.1. -. .................. (/) .................. (/) . 2.1.2. , . 2.1.3. , , .................. (/) , .................. (/) . 2.1.4. . 2.1.5. .................. () . 2.1.6. - , , , .................. (/) .................. (/) . -.. 2.2. : 63 2.2.1. , .................. (/) . 1.1 . 2.2.2. , .................. (/) , . 2.2.3. , , , , .................. (/) , . .................. (/) . 2.2.4. , . 2.2.5. , . , , , . .................. (/) , , , .................. (/) . 2.2.6. .................. () - , , , .................. (/) . 2.2.7. ( ), , .................. (/) . 2.2.8. .................. () , . 2.2.9. , , .................. (/) ­ ­ , , . 2.2.10. , .................. (/) ( ). 2.2.11. , - .................. (/) , , ( , , .) . .................. (/) . 64 2.2.12. . 2.2.13. .................. () , . 2.2.14. .................. (/) , . 2.2.15. , .................. (/) , .................. (/) , ..................(/) , . 2.3. , , , .................. (/) . Na základě úryvku smlouvy v předchozím cvičení vyberte vhodnou variantu: 1) - .................. . a) b) c) d) 2) , .................. . a) b) c) d) 3) , , .................. . a) b) c) d) 4) .................. . a) b) c) d) - 5) .................. . a) b) c) 65 d) 6) , .................. . a) b) c) d) 7) .................. . a) b) c) d) Utvořte otázky týkající se následujícího. Vzor: - K ? ? 1) .............................................................................. 2) ....................................................................................... 3) .................................................................................... 4) .......................................................................................... 5) ............................................. 6) ............................................................ 7) ............................................................... Dokončete věty. Doplňte správný tvar slovesa a přeložte výrazy v závorkách. 1) ............... (?) .............................. (cena zboží). 2) ............... (?) .............................. (tento bod smlouvy). 3) ............... (?) .............................. (cenu balení a značení) . 4) ............... (?) .............................. (tento bod smlouvy). 5) , ............... (?) .............................. (otázku pojištění). K uvedeným otázkám vytvořte kladné i záporné odpovědi s odůvodněním. Vzor: ? , . . , , . 1) ? 2) ? 3) ? 4) ? 5) ? 6) ? 7) ? 66 Podle následujícího zadání vytvořte věty týkající se projednávání ceny a dodacích podmínek. 1) . 2) , . 3) , ( ) . 4) . 5) , . 6) . 7) , . 8) , . 5.2 PODEPSÁNÍ SMLOUVY Přečtěte dialog. . .: , . , , . , . . . : ( ) , , , , . : , , , , , . ! . , . ( , ) .: ! . .: ! ! ? . : ) , . ) . . .: ) . ? ? . : ) , ? ) , , . A ? . .: a) . ) . . ( ) , ? , , ? .: , . ( , , . ) . : , , . . .: , , . , . .: . ? , . 67 . . .: ) . , , . , . ) , . .: , . . .: , ? .: , . . .: . ( ) . .: , . .: . . . .: . v opačném případě doba dodání zboží datum vypravení / odeslání / expedice zda může dojít ke zdržení je pro nás krajně důležité porušit smluvní závazky číslo nákladního listu projednat podmínky smlouvy odrážet podmínky obchodu platit penále / pokutu při porušení smlouvy připravit nezbytné dokumenty / dokumentaci obdržet zboží včas vynasnažit se zajistit podepsat dodávané zboží včasné dodání nákladu dohodnout podmínky smlouvy existují sankce / je obtížné / snadné předvídat Ve dvojicích sestavte rozhovor dle následujícího zadání. , . . 1. (, , ). 2. . , : -: , , , , . 3. , . 4. ( , ). 5. , , . 68 Přečtěte text . . , 60 , , . , / - . bez náhrady ztrát zadržet dodávku je povinen oznámit sjednat zdokonalovat Na základě přečteného textu najděte vhodné odpovědi na otázky. Doplňte další možné odpovědi, které si pamatujete z ukázek smluv. 1. 2. 3. 4. 5. ? ? 6. Utvořte trpná přídavná jména slovesná přítomného času a přeložte je. ­ ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............ ............... ............... ............... Části z následujících sloupečků spojte tak, aby věta dávala smysl. ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) , ( ) ( ) Použijte vhodné výrazy a dokončete následující věty. Poté věty přeložte. 1) , ............... . 69 2) , ............... . 3) , ............... . 4) ..............., , , . 5) , ............... . 6) ..............., . 7) , ............... . 8) , ............... . 9) , ............... . Doplňte tvary slovesa v odpovídajícím tvaru. 1) ............... . 2) ............... . 3) ............... . 4) ............... . 5) ............... . Přeložte. 1) Má prodávající právo měnit kvalitu dodávaného zboží? 2) Jak dlouho před zahájení dodání je prodávající povinen oznámit kupujícímu změnu kvality zboží? 3) V jakém případě musí prodávající a kupující sjednat nové ceny, množství zboží, lhůty a jiné dodací podmínky? 4) Za jaké podmínky má prodávající právo zadržet dodávku zboží? 5) Za jaké podmínky má prodávající právo anulovat smlouvu? 6) Je prodávající povinen hradit ztráty kupujícímu, pokud nové dodací podmínky nebudou sjednány v termínu? Dokončete věty. 1) ............................................. . 2) ........................................................................ . 3) .................................................................. . 4) ...................................................... . 5) , ................................................... . Ve dvojicích vytvořte dialog. Řiďte se následujícími pokyny: 1) , . 2) . 3) (. 4). 70 4) , ....... % , . 5) (. 6). 6) , . 7) (. 7). 8) , . 9) . , () . 10) ( //). 11) , . 12) () ( ). 13) . 5.3 SOUČÁSTI SMLOUVY ­ značení a balení Přečtěte text . , , . . : , , , , , . . , , , .. , ., () 50 100 , - . , ., . Utvořte slovní spojení s uvedenými slovy ve správném tvaru. 1) , , ............... (toto zboží) 2) , , ............... (této bedny) 3) , , ............... (tohoto obalu) 1) ...............(tato bedna), 50 2) ............... (tohoto nákladu) - 60 3) ............... (tohoto obalu) - 300 ............ (), 22 ............() 71 Otázky přeložte do češtiny a odpovězte na ně. 1) ?.......................................................................................... 2) ? 3) ? - ................................................................. 4) ? - .............................................................................................. 5) ? - .............................................................................. 6) ? - ................................................................................. 7) ? - ............................................................. Přečtěte text , , . . , , , . , , . nářadí voděodolná obálka zařízení odeslání soupis předmětů přístroj nepoškozenost / celistvost přeprava balící list Přeložte otázky a odpovězte na ně. 1) Co je to balící list? 2) Jaké údaje se uvádí v balícím listě? 3) Kam se vkládá jeden exemplář balícího listu? 4) Co se dělá s druhým exemplářem balícího listu? Od uvedených sloves utvořte podstatná jména a přídavná jména slovesná: ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... Přeložte. 1) Dodavatel v balícím listě uvádí soupis předmětů v bedně. 2) Soupis předmětů v bedně je dodavatelem uváděn v balícím listě. 3) V balícím listě se uvádí soupis předmětů, jež se nacházejí v dané bedně. 72 4) Dodavatel sestavuje balící list na každou jednotku. 5) Balící list je dodavatelem sestavován na každou jednotku. 6) Prodávající vkládá jeden exemplář balícího listu do bedny se zařízením. 7) Jeden exemplář balícího listu je prodávajícím vkládán do bedny se zařízením. 8) K vnější straně bedny dodavatel přibíjí kovový štítek s označením nákladu. 9) Kovový štítek je dodavatelem přibíjen k vnější straně bedny. 10) Zboží je přepravováno v balení, které zajišťuje nepoškozenost zboží při přepravě. 11) V jakém balení má být odesláno toto zařízení? 12) Co by mělo zajistit balení? 13) K čemu by mělo být balení uzpůsobeno/vhodné (námořní přeprava, přeprava do tropů)? 14) Čím musí být ošetřeny mechanické části zařízení před zabalením? S pomocí slov v závorkách odpovězte na otázky. 1) ? (obyčejné balení) 2) ? (voděodolný) 3) V jakém balení bude odesláno toto zařízení? ( / ). 4) Toto zboží může být vypraveno bez balení ? ( ). Přečtěte text. Přeložte zvýrazněné části. , . : , , , , , , . , , , : , , , , . . : , , . Neklopit (touto stranou nahoru) Neklopit Hořlavé Pozor, opatrně Křehké zlomek jmenovatel nesmyvatelná barva číslovat zacházení čitelně pořadové číslo kusu konečné místo určení čitatel 73 Od následujících sloves utvořte všechny tvary, které znáte a použijte je ve větách. ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... Do vět doplňte přídavná jména slovesná v odpovídajícím tvaru utvořená od sloves v závorkách. 1) , ............... () , . 2) , ............... () . 3) , ............... () . 4) , ............... () . 5) , ............... () , . Přeložte otázky a odpovězte na ně. 1) Jakou barvou se provádí značení? 2) Jaká sdělení obsahuje značení? 3) Jaká sdělení obsahuje doplňující značení? 4) Má doplňující značení každé zboží? 5) Jak jsou číslovány všechny kusy? 6) Co označuje čitatel a jmenovatel při číslování kusů? 74 6. PŘÍLOHA 6.1 Vyjádření omluvy , . Promiňte, spěchám. , . Omluvte mě na okamžik. , . Promiňte, že jsem vás nechal čekat. , / . Nezlobte se, není to moje vina. , . Odpusťte, že vás obtěžuji. . To nic. To nevadí. . Nic se nestalo. . Už o tom nemluvte. , . Omlouvám se, že přicházím pozdě. . Nemějte mi to, prosím, za zlé. . Je mi to velice nepříjemné. . Nemusíte se omlouvat. , . Promiňte, úplně jsem na to zapomněl. , . Doufám, že mi prominete. . Nechtěl jsem se vás dotknout. . Všechno je v pořádku. 6.2 Vyjádření souhlasu . Ano. . Zajisté. . / . Samozřejmě. . / . S radostí. , . / , . Ale ano. / Ovšem. , . Myslím, že ano. ! / ! Výborně! . / . Souhlasím. . Rozumím. / Chápu. . / . To mi vyhovuje. / To se mi hodí. . Přesně tak. . Samo sebou. . No právě. . Bezpochyby. . To je úplně možné. . Opravdu. . To se rozumí samo sebou. . Máte pravdu. . / . To je pravda. , . Obávám se, že ano. / . Úplně souhlasím. . Věřím. . / . Jsem pro. , . To je ono. . Nevidím v tom žádný problém. 75 . To jsem chtěl říci. . Nemám důvod Vám nevěřit. . Nemohu s Vámi nesouhlasit. ( / / / ) ( / ) ( / / ). Stoprocentně / úplně souhlasím s argumenty / důvody / myšlenkami, které jste uvedl / předložil. ? Souhlasí s tím všichni přítomní? ( ) (), ... / / ? Souhlasíte s tím, aby .../ s názorem Vašeho oponenta / předchozího řečníka? 6.3 Vyjádření nesouhlasu , . Ne, naopak. , . / , . Ale ne. . Ani nápad. / V žádném případě. . Nechci. . Jsem proti tomu. . / . Nesouhlasím. . Mýlíte se. , . Vůbec ne. . Už nikdy. . To není možné. . To není pravda. . / . Tomu nevěřím. , . Určitě ne. , () . Raději ne. , . Myslím, že ne. , . Bohužel ne. () . ( , ... / , ... Nemohu úplně souhlasit / Nesouhlasím (s tím, že ... / s důvody, které zde uvedl pan ...) ( / ) . Mýlíte se. 6.4 Zahájení jednání Zahájíme jednání. Pojďme začít. ? Od čeho začneme? ? Od jaké otázky začneme? ... Pojďme začít s otázkou ... ... Můžeme začít od ... dodávky nakládky expedice / odeslání pojištění dne dodání 76 nájmu termínu dodání značení balení , ... Myslím, že by bylo dobré začít od ... ... Pojďme se nejdříve věnovat otázce ... / . Nyní nám zbývá ještě projednat platební podmínky. ... Je třeba přejít k otázce týkající se ... 6.5 Výrazy používané v průběhu diskuse / položit / pokládat otázku odpovědět na dotaz neodkladná otázka diskutovaný, řešený problém komentovat projednávat zamítnout vznést dotaz vysvětlovat, objasňovat projednávat řešit neoficiální diskuse zajistit čas a místo pro uskutečnění diskuse diskuse důkladná obecná živá plodná v úzkém kruhu o širokém okruhu problémů odborníků na konkrétní téma , osoba, která řídí diskusi předmět diskuse výsledek diskuse cíl diskuse zahájit ukončit nasměrovat začít otevřít odložit přerušit uskutečňovat věnovat čas na uskutečnění diskuse prohlásit diskusi za zahájenou dočasně přerušit diskusi přistoupit k diskusi 77 () (zvláštní) názor výměna názorů vyjádřit svůj názor sdílet názor podle mého názoru ( ) odůvodnění odůvodňovat ( / ) předložit návrh / přijít s návrhem zamítnout návrh dát hlasovat o návrhu přijmout návrh () porušit jednací řád téma diskuse / obnovit / ukončit diskusi 6.6 Vazby používané v průběhu diskuse ... . Chtěl bych se Vás zeptat ... . . Mám otázku a připomínku. ... . Chtěl bych vědět ... . / , ... . Chtěl bych připomenout / zdůraznit, že ... . / / , ... . Myslím si / domnívám se / předpokládám, že ... . , ... . Je třeba říci, že ... . , ... . Mám důvody se domnívat, že ... . , ...? Myslíte si, že ...? ...? Jaký je Váš názor na ...? , , ...? Jaký je, podle Vašeho názoru, důvod ...? . Myslím si to stejné. . Mohl bych podat komentář k této otázce. , ...? Nemohl byste říci, jakým způsobem ...? ! To je úplná pravda! ... . Jestli jsem Vás správně pochopil ... . ... . Jestli se nemýlím ... . , ...? Pochopil jsem Vás správně, že ...? ? Souhlasíte s tím? . Úplně s Vámi souhlasím. . Nemohu s Vámi souhlasit. , ... . Mýlíte se v tom, že ... . ( ), ... . Pochybuji, že ... . , Je málo pravděpodobné, že ... . , ... . Tato otázka mě zvláště zajímá, protože ... . . Prosím, aby byl řečník stručný. / . Dovolte mi vystoupit / vzít si slovo. ? Nemohl byste objasnit Váš názor? 78 . Vysvětlete svoji myšlenku konkrétněji. ...? Mohl byste nás informovat o ...? - ? Máte nějaké návrhy? , . Ve skutečnosti je to trošku jinak. ... . S ohledem na ... . . Posouzení této otázky ještě není u konce. . Je to v naší pravomoci. , . Udělali jsme vše, co bylo naplánováno. . Tímto není nutné se znepokojovat. , . Zdá se, že je vše v pořádku. , ... . V souladu s celními pravidly, které jsou platné ve Vaší zemi, ... . . Sporné otázky se snažíme řešit cestou jednání. . Přijali jsme nezbytná opatření. ? Vyhovují Vám naše podmínky? . Jsem ochoten přijmout Vaši nabídku. , , ... . Jde o to, že ... . ... . Tak jak tomu rozumím ... . ... . V jakémkoliv případě ... . , ... . Možná, že se domluvíme na ... . , , ... . Zajisté chápete, že ... . . To musíme projednat. . Je to poměrně těžké. , ... . My zpravidla ... . . To musíte vyřešit Vy. . Jsou možné varianty. . Je možné doufat. , ... . Dovolte připomenout Vám, že ... . , ... . Rozumím, že myslíte na ... . , ( ...?/ ...?/ ...? ...) Chtěl bych se Vás zeptat, (proč ...?/ jak ...?/ kdy ...?/ ...?) / (), ... Chystám se / hodlám se Vás zeptat (ohledně), ... ( ): ... Prosím, aby do zápisu byl zapsán můj dotaz (a poznámka): ... ( 2/ ). Ze zápisu navrhuji vyjmout (bod 2 / třetí bod). , . Předpokládám, že je třeba udělat kopii tohoto dokumentu. , ( / / ) () , ... Myslím, že (nyní / v současnosti / dnes ) máme (všechny) důvody věřit, že ... -, ( ...) ... Podle mého názoru ... , , ( / ) ...? Co je podle Vašeho názoru (hlavní / základní) příčinou ...? ( ) (V tomto případě) mám na věc svůj názor. 79 . / ... Chtěl bych objasnit vzniklou / tuto otázku ... / , / .../ / ...? Nemohl byste říci / vysvětlit, proč / z jakého důvodu ... / jak se mohlo stát ...? ( / ) . Zcela správně. , ... Jestli Vám dobře rozumím : , ( ...) ... Pokud se nemýlím, ... , ... Pochopil jsem správně, že ... ( / ) () ... Obzvláště mne zajímá tato otázka ... , ... Zajímalo by mne proč ... , ... Rád bych věděl, proč ... ( / ) . Prosím řečníky o stručnost. , . Pane předsedající, prosím o slovo. ( / ) / / / ? Nemohl byste (podrobněji) vysvětlit / objasnit / odůvodnit Váš názor / Vaše stanovisko? / ( )? Opravdu (je to tak)? ? Opravdu, skutečně? / / / / ... S přihlédnutím k uvedenému / ke všemu, co zde bylo řečeno / k předchozímu dokumentu / k předchozím dohodám / k připomínkám ... , ... Projednávání této otázky ještě není ukončeno, ... . V diskusi budeme pokračovat po přestávce. / . Navrhuji odložit řešení této otázky na zítřek / do vyjasnění všech okolností. ... Navrhuji, abychom ukončili projednávání této otázky a především vyjasnili příčiny ... / / / . Navrhuji, abychom upřesnění / přijetí / zamítnutí / projednání návrhů nechali na odpolední jednání. ... ( ), ... Naše delegace prosí, abychom ještě jednou projednali návrh týkající se ... (termínů dodávky), který vznesl pan ... 80 SEZNAM LITERATURY [1] BALCAR, M. Ruská gramatika v kostce. Praha: Leda, 1999. [2] BARNET, V., KLIKAROVÁ, Z., TURKOVÁ, N., VACKOVÁ, J., ZOLOTOVOVÁ, G. Ruština pro pokročilé. Učebnice pro jazykové školy. Praha: SPN, 1985. [3] CSIRIKOVÁ, M., VYSLOUŽILOVÁ, E. Ruština v praxi. Praha: Leda, 2002. [4] KOUPTSEVITCH, O. . - . Ostrava: Repronis, 2003. [5] , .. , , .., .. . . . Dostupné na www: [6] .., .., .., .., .. . . . . . . , 2002.Dostupné na www: . [7] , . ., , . . - . . . : , 1997. [8] Interaktivní cvičení obchodní ruštiny. Dostupné na www: