Pozorování a tázání v kvalitativním výzkumu Religionistika v kontextu společenských věd 30. 4. 2009 Michaela Ondrašinová Diskuse k četbě - rozhovory Co lze zjistit prostřednictvím techniky kvalitativního rozhovoru? K jakým informacím získáte přístup? Navrhněte téma nebo výzkumnou otázku, k jejímuž řešení je vhodný: 1) narativní rozhovor 2) episodický rozhovor 3) metoda ohniskové skupiny (focus group) 4) polo-strukturovaný rozhovor 5) strukturovaný rozhovor Charakter dat z rozhovorů Problematické otázky: Jaký je vztah mezi výpovědí respondenta a realitou, kterou popisuje? Jakou roli hraje výzkumník? Různé odpovědi podle teoretického zaměření badatele (paradigmatu výzkumu) Pozitivismus Sociální konstruktivismus (interakcionismus, etnometodologie) Charakter dat z rozhovorů - pozitivismus Data z rozhovorů poskytují přístup k faktům (o chování, postojích, událostech, aj.), které jsou popisovány Důležité hledisko: korespondence s realitou, která existuje mimo rozhovor Správnými technikami dotazování je možné získat pravdivý obraz stavu věcí Eliminace nepravdivých výpovědí prostřednictvím komparace s jinými rozhovory Snaha o takový design výzkumu, který minimalizuje vliv vnějších podmínek (kontextu rozhovoru) i vliv výzkumníka na respondenta ­ snaha o objektivitu a neutralitu Standardizované, strukturované rozhovory; flexibilita je překážkou srovnatelnosti Charakter dat z rozhovorů - konstruktivismus Lidé aktivně tvoří sociální realitu Rozhovor je sociální událostí/interakcí výzkumníka s respondentem, v níž jsou aktivní obě strany Výzkumník nabízí deifinici situace, respondent ji potvrzuje nebo jí vzdoruje Nestrukturované rozhovory s otevřenými otázkami ­ snaha zjistit způsoby, jakými jedinci definují svět (ovšem i to neodstraní mocenský vliv výzkumníka) Do analýzy zahrnut vliv kontextu a vliv výzkumníka objasnění základních rysů sociální interakce Rozhovor jako kulturně určovaný narativ, u něhož nejde o otázku, nakolik odpovídá "vnější realitě" Výzkum prostřednictvím rozhovorů tvorba otázek Předem zvážit délku rozhovoru a přizpůsobit jí formy otázek Vytvořit si plán otázek, ale uchovat si nezávislost na tomto plánu Způsob kladení otázek důležitý, vliv na respondentovu odpověď Výhoda ­ znalost slovníku respondenta Neklást několik otázek najednou Možno využít simulační otázky - podpora vyprávění Před rozhovorem zkontrolovat techniku (diktafon) Výzkum prostřednictvím rozhovorů Kontaktování respondentů ­ navázání vztahů v terénu; využití osobních kontaktů & snow-ball techniky Představení výzkumu i sebe samého ­ důležité! Získání informovaného souhlasu Významná role první otázky (hlavně u narativních, biografických rozhovorů) Nepodceňovat závěr rozhovoru ­ prostor pro respondentovy komentáře, shrnutí, pocity, apod. Aktivní naslouchání ­ nezbytná schopnost Problém řízení rozhovoru ­ jak reagovat na "rozvleklé odpovědi, nepodstatné poznámky" (Hendl); přerušení odpovědi, která "míjí zamýšlený záměr tazatele" (Hendl) ­ to, co se jeví na začátku jako nepodstatné, se může při analýze stát významným Diskuse k četbě - pozorování Jaký typ dat můžete získat pozorováním? Jsou důvěryhodnější a přesnější než data z rozhovorů? Jaká je role výzkumníka při zúčastněném a nezúčastněném pozorování? Jaké problémy a otázky musí výzkumník řešit při zúčastněném a nezúčastněném pozorováním? Co vše budete sledovat při pozorování? Co bude obsaženo ve vašich terénních poznámkách? Typy pozorování Nezúčastněné pozorování (viz Hendl) ­ snaha o odstup a neutrální přístup, snaha eliminovat "rušivé" působení badatele; postupné zpřesňování cíle pozorování (popisné, zaměřené, selektivní) Zúčastněné pozorování ­ přímé zapojení výzkumníka, zahrnuje také neformální rozhovory, reflexi vlastních zkušeností Etický problém "úplného participanta"/"skrytého pozorování" Získávání klíčových informátorů ­ reflexe jejich postavení ve skupině Reflexe množství rolí, které výzkumník sehrává Terénní poznámky Důležitý podklad pozdější analýzy Vyhotovit nejlépe hned na místě, resp. co nejdříve, v nouzi použít diktafon Většinou nutné vyhotovit další verzi terénních poznámek Velmi komplexní ­ nejde jen o čistý popis, ale i o první reflexe a interpretace výzkumníka V praxi nelze zapsat vše, vliv výzkumné otázky