Religionistika ve společenských vědách Teoretické nástroje v empirickém výzkumu Důležitost pracovní hypotézy "umožnit lepší zaměření pozornosti na ty konkrétní aspekty problému, o nichž na základě minulé zkušenosti můžeme věřit, že jsou relevantní pro náš výzkum (Young 2004: 104). Dismanovy důvody pro dobré pracovní hypotézy: test, zda je výzkum možný; optimalizace redukce informací: jistota výběru zásadních proměnných ovlivňujících zkoumaný problém, zajištění nesbírání nepotřebných dat; naše limity jsou většinou překročeny, aniž bychom vůbec do výzkumu zahrnuly všechny podstatné proměnné; pozor seznam hezkých otázek k ničemu: "Náš výzkum má totiž ... nepříjemné" (Disman 2000: 86). informace pro rozhodnutí o technikách výzkumu; odhad rozsahu výzkumu. Poučení pro práci s hypotézami Nesnažit se hypotézu dokázat za každou cenu ­ doporučení: - "učit se hledět na hypotézy s nadhledem a nechávat prostor alternativám a výjimkám ... pamatovat si, že ve většině sociálních situací jsme schopni najít to, co hledáme..." (Young 2004: 105).. Jednoduchost hypotézy - vysvětlit maximum na základě minima principů, bez potřeby dodávat ad hoc vysvětlení pro diskrepance (Occhamova břitva). Dobré hypotézy: jak si je otestovat Jak testovat pracovní hypotézy (Robert Bales): Jsou použité termíny empiricky specifikované pro konkrétní (výzkumnou) situaci? Je předpokládaný vztah mezi proměnnými formulován tak, aby mohl být verifikován/falzifikován? Existuje nějaká předcházející evidence pro pravdivost/nepravdivost hypotézy? Může na její základě být vhodně navržen výzkum? Jsou proměnné kontextuálně vázané (např. na výzkum konkrétní náboženské skupiny), nebo mohou být použity i stejně dobře v případě jiných sociálních interakcích (jiná náb. skupina, jiná sociální skupina ­ rodina...)? Jsou možná zobecnění kulturně vázaná, nebo je lze zobecnit i na jiné kultury? Jsou další interferující faktory natolik dobře specifikovány a sumarizovány, aby dokázal výzkumník během výzkumu zjisti, zda se nějak změnily či nikoliv? Jsou zobecnění obsažená v hypotézách součástí nějakého teoretického systému, z něhož mohou být na jedné straně odvozena, a na straně druhé ověřena empirickou indukcí? Je empirický systém zkonstruován dostatečně přesně a artikulován tak, aby umožnil predikce v konkrétních situacích? Odfiltrování zkreslení: Dismanova poučka: Soubor pracovních hypotéz musí zahrnout hypotézy o všech proměnných, které mohou mít významný vliv na závisle proměnnou a jsou přitom asociované také s nezávisle proměnnou!!! Sběr a klasifikace dat: Fakta dávají smysl jen tehdy, jsou-li usouvztažněna (logicky spojena) s jinými fakty, roztříděna podle svého charakteru a organizována do posloupností důkazů, které se navzájem dokládají /vysvětlují) (Young 2004: 112). Výzkumník by tedy měl klasifikovat svá data podle: podstatných podobností a rozdílů mezi nimi; souhrnů vzájemně souvisejících faktorů, které se objevují opakovaně s jistou mírou pravidlenosti; opakující se sekvence událostí. "Jeho cílem je objevit série, sekvence a vztahy, které budou moci objasnit podobnosti v jedné skupině dat a rozdíly ve srovnání s jinými skupinami" (Young 2004: 112)