Religionistika ve společenských vědách Teoretické nástroje v empirickém výzkumu Důležitost pracovní hypotézy l "umožnit lepší zaměření pozornosti na ty konkrétní aspekty problému, o nichž na základě minulé zkušenosti můžeme věřit, že jsou relevantní pro náš výzkum (Young 2004: 104). l Dismanovy důvody pro dobré pracovní hypotézy: l test, zda je výzkum možný; l optimalizace redukce informací: l jistota výběru zásadních proměnných ovlivňujících zkoumaný problém, zajištění nesbírání nepotřebných dat; l naše limity jsou většinou překročeny, aniž bychom vůbec do výzkumu zahrnuly všechny podstatné proměnné; l pozor seznam hezkých otázek k ničemu: "Náš výzkum má totiž ... nepříjemné" (Disman 2000: 86). l informace pro rozhodnutí o technikách výzkumu; l odhad rozsahu výzkumu. Poučení pro práci s hypotézami l Nesnažit se hypotézu dokázat za každou cenu – doporučení: - "učit se hledět na hypotézy s nadhledem a nechávat prostor alternativám a výjimkám ... pamatovat si, že ve většině sociálních situací jsme schopni najít to, co hledáme..." (Young 2004: 105).. l Jednoduchost hypotézy - vysvětlit maximum na základě minima principů, bez potřeby dodávat ad hoc vysvětlení pro diskrepance (Occhamova břitva). Dobré hypotézy: jak si je otestovat Jak testovat pracovní hypotézy (Robert Bales): l Jsou použité termíny empiricky specifikované pro konkrétní (výzkumnou) situaci? l Je předpokládaný vztah mezi proměnnými formulován tak, aby mohl být verifikován/falzifikován? l Existuje nějaká předcházející evidence pro pravdivost/nepravdivost hypotézy? l Může na její základě být vhodně navržen výzkum? l Jsou proměnné kontextuálně vázané (např. na výzkum konkrétní náboženské skupiny), nebo mohou být použity i stejně dobře v případě jiných sociálních interakcích (jiná náb. skupina, jiná sociální skupina – rodina...)? l Jsou možná zobecnění kulturně vázaná, nebo je lze zobecnit i na jiné kultury? l Jsou další interferující faktory natolik dobře specifikovány a sumarizovány, aby dokázal výzkumník během výzkumu zjisti, zda se nějak změnily či nikoliv? l Jsou zobecnění obsažená v hypotézách součástí nějakého teoretického systému, z něhož mohou být na jedné straně odvozena, a na straně druhé ověřena empirickou indukcí? l Je empirický systém zkonstruován dostatečně přesně a artikulován tak, aby umožnil predikce v konkrétních situacích? Odfiltrování zkreslení: Dismanova poučka: Soubor pracovních hypotéz musí zahrnout hypotézy o všech proměnných, které mohou mít významný vliv na závisle proměnnou a jsou přitom asociované také s nezávisle proměnnou!!! Sběr a klasifikace dat: Fakta dávají smysl jen tehdy, jsou-li usouvztažněna (logicky spojena) s jinými fakty, roztříděna podle svého charakteru a organizována do posloupností důkazů, které se navzájem dokládají /vysvětlují) (Young 2004: 112). lVýzkumník by tedy měl klasifikovat svá data podle: Ø podstatných podobností a rozdílů mezi nimi; Ø souhrnů vzájemně souvisejících faktorů, které se objevují opakovaně s jistou mírou pravidlenosti; Ø opakující se sekvence událostí. "Jeho cílem je objevit série, sekvence a vztahy, které budou moci objasnit podobnosti v jedné skupině dat a rozdíly ve srovnání s jinými skupinami" (Young 2004: 112)‏