Religionistika v kontextu společenských věd Úvod ke kvalitativnímu výzkumu Úkoly Shrňte rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Zaměřte se na cíle, strategii a průběh, povahu dat a proměnných, reliabilitu a validitu, tvorbu a povahu vzorku a reprezentativnost, vztah k teorii. Vyjasněte principy zakotvené teorie (grounded theory): Co je "theoretical sampling" a "constant comparative method"? Co je, a k čemu je dobré kódování? Preferencie kvalitatívnych výskumníkov Preferujú sa kvalitatívne dáta - zjednodušene sa tým rozumie skór analýza slov a obrazov než čísel. Preferujú sa prirodzene sa vyskytujúce dáta - radšej pozorovanie než experiment, radšej neštrukturované než štrukturované interview. Preferujú sa skór významy než správanie - pokus o "dokumentovanie sveta z pohladu skúmaných ludí" (Hammersley, 1992, s. 165). 0dmietajú sa prírodné vedy ako východiskový model. Preferuje sa skor induktívny výskum spojený s generovaním hypotéz než testovanie hypotéz (pozri Glaser a Strauss, 1967). Teoretické předpoklady kvalitativního výzkumu: paradigmata KV Cíle: rozumět, interpretovat, zachytit rozmanité dimenze problému a komplexnost vztahů; formulovat hypotézy Symbolický interakcionismus utváření (definice) já a reality v symbolických interakcích; jednání na základě subjektivní definice situace Thomasův teorém: "If men define situations as real, they are real in their consequences." Erving Goffman: Všichni hrajeme divadlo (Presentation of self in everyday life) Paradigmata kvalitativního výzkumu Fenomenologická sociologie jaký je rozdíl mezi fenomenologickou sociologií a fenomenologií náboženství? každodenní utváření světa v interakci a intersubjektivně dané interpretace světa vs. hledání podstat náboženských jevů původ: fenomenologie přirozeného světa Edmund Husserl: Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie Jan Patočka: Přirozený svět jako filosofický problém Alfred Schutz: Cizinec Fenomenologická sociologie sociální konstruktivismus Peter Berger a Thomas Luckmann: Sociální konstrukce reality, Sacred Canopy Sociální konstrukce reality/identity - symbolický svět Struktury hodnověrnosti fenomenologie utváření sociálně sdíleného symbolického světa: institucionalizace objektivizace subjektivizace Teorie ve výzkumu, hypotézy Uplatnění teoretických nástrojů je stejné jako v kvantitativním výzkumu...!!! ... je jen flexibilnější, je dlouhodobým procesem opakujícím se v průběhu celého výzkumu. Jak na výzkum(ný problém) podle Davida Silvermana: Zjednodušující induktivista ­ prostě žít a dívat se Kuchyňská výlevka ­ vše souvisí se vším Velký teoretik Strategie Pro zjednodušujícího induktivistu Využití konceptů pro zvýšení citlivosti (historické, kulturní, politické, kontextové) při rozpracovávání tématu použít historické důkazy zvážit jak kulturní reprezentace formují zkušenost nenechat se strhnou zájmy za politickou panikou uvědomit si, že když dva dělají totéž, není to totéž Využití starších teorií Zavedení třetí proměnné ­ dodat "závislou proměnnou" Strategie Pro výlevkáře Digram konceptů a jejich vztahů - odstranit mlhu z výzkumné otázky Jakou hádanku se snažím vyřešit? Proč se vyvinulo X? Jak funguje X? Co zapříčiňuje X? Jak X ovlivňuje Y? Přibližovací objektiv ­ zvolit detail Vyvarovat se redukcionismu ­ zaměření na detail neznamená redukci komplexnosti Strategie Pro velké teoretiky Ignorovat módní trendy ­ spokojit se s jednou teorií (aspoň dokud nezbývá dopsat už jen závěr práce) Najít si nějaká data ­ alespoň pro ilustraci Zpráva, konečná interpretace Clifford Geertz Zhuštěný popis ­ zachycení bohatství kontextu Actor-Network-Theory Riskantní záznam množství aktérů musí být vysoké, stejně tak množství objektů stabilizujících skupiny, kontroverze ohledně "matters of concern" musí být zmapovány všichni aktéři něco dělají, nikoliv jen sedí v popisu je objektivní, tj. plný objektů, aktérů, kteří dokáží přimět jiné děla neočekávané věci Kritériá hodnotenia výskumu Sú výskumné metódy primerané podstate otázky, ktorú si kladieme? Vieme jasne identifikovať prepojenie s existujúcimi poznatkami alebo teóriami? Sú jasne popísané kritériá používané pri výbere skúmaných prípadov, zbere dát a analýze? Zodpovedá citlivosť metódy potrebám výskumnej otázky? Prebiehal zber dát a písanie záznamov systematicky? Odvoláva sa výskum na akceptované analytické postupy? Do akej miery je analýza systematická? Tvorí súčasť výskumu primeraná diskusia o sposobe, akým sa témy, koncepty a kategórie vyvodili z dát? Tvorí súčasť výskumu primeraná diskusia o dokazoch pre a proti výskumníkovým tvrdeniam? Sú dáta jasne odlíšené od ich interpretácie?