I. Základní operace s hudebními proporcemi - s hudebními proporcemi, tj. poměry operujeme jako s proporcemi geometrickými - základní tvar hudební proporce je dvojí: buď ve tvaru zlomku (např. kvinta - 2 3 ), nebo ve tvaru poměru (např. kvinta - 3:2), v zásadě je lhostejné, který tvar použijeme, pro matematické operace je ale vhodnější použití proporce ve tvaru zlomku ­ lépe se nám počítá - dvě libovolné proporce, např. kvinta 2 3 a kvarta 3 4 , můžeme vzájemně kombinovat sčítáním a odčítáním - sčítání provedeme pomocí matematické operace násobení, např. chceme-li sčítat kvintu a kvartu, vynásobíme obě proporce: 1 2 6 12 3 4 2 3 ==× , vidíme, že jsme dostali proporci oktávy, čili kvinta a kvarta ,,dá" oktávu - odčítání provedeme pomocí matematické operace dělení, např. chceme-li odečítat kvartu od kvinty (logicky menší interval od většího), vydělíme obě proporce: 8 9 3 4 2 3 3 4 2 3 =÷ nebo , dostali jsme proporci celého tónu Z metodologie sčítání a odčítaní, tedy ze vzájemného kombinování proporcí, vychází tzv. Pythagorejské ladění (aplikuji zde na diatonickou stupnici): c d e f g a h c 9:8 9:8 256:243 9:8 9:8 9:8 256:243 II. Aritmetický střed a harmonický střed - operace s proporcemi umožňující určit střední proporci (např. proporci a:b rozdělíme nějakým x a dostaneme a:x:b, tedy proporci definující nikoli dva krajné tóny intervalu ale tóny tři) - aritmetický střed definován formulkou: 2 ba + ; aritmetické dělení poměru a:b můžeme vyjádřit jako a:x:b, kde 2 ba x + = - harmonický střed definován formulkou: ba ab + 2 ; harmonické dělení poměru a:b můžeme vyjádřit jako a:y:b, kde ba ab y + = 2 - vztah mezi aritmetickým a harmonickým dělením je dán formulkou: x ab y = ; proto harmonické dělení se dá vyjádřit také jako b x ab a :: co můžeme zredukovat na bxabax :: APLIKACE: 1. potřebujeme rozdělit oktávu danou poměrem 2:1 1.1. poměr oktávy 2:1 dosadíme do vzorce aritmetického dělení 2 3 2 12 = + =x a dostaneme kvintu, kterou vložíme do poměru oktávy a dostaneme 1: 2 3 :2 dále upravíme ,,kraje" (tj. 2 a 1) vynásobením jmenovatelem ,,středu" (tj. 2 3 - jmenovatel 2) a dostaneme konečnou proporci kde kraj tvoří poměr oktávy a se středem tvoří poměr kvarty a kvinty 2:3:4 1.2. dosadíme do vzorce harmonického dělení 3 4 12 1.2.2 = + =y a dostaneme kvartu, kterou vložíme do poměru oktávy a dostaneme 1: 3 4 :2 dále upravíme kraje vynásobené jmenovatelem středu a dostaneme konečnou proporci kde kraje tvoří poměr oktávy a se středem tvoří poměr kvinty a kvarty 3:4:6 2. potřebujeme rozdělit kvintu danou poměrem 3:2, abychom tak dostali poměr kvintakordu 2.1. poměr kvinty dosadíme do vzorce aritmetického dělení 2 5 2 23 = + =x , dále vložíme do poměru kvinty 2: 2 5 :3 , upravíme kraje a dostaneme , což je poměr - proporce molového kvintakordu obsahující malou přirozenou tercii (6:5) a velkou přirozenou tercii (5:4) 4:5:6 2.2. poměr kvinty dosadíme do vzorce harmonického dělení 5 12 23 232 = + ×× =y a výslednou proporci vložíme do poměru kvinty 2: 5 12 :3 , upravíme kraje a dostaneme , což je poměr durového kvintakordu (15:12 vydělíme 3 a dostaneme 5:4, tj. velkou tercii, a 12:10 vydělíme 2 a dostaneme 6:5, tj. malou tercii) 10:12:15 POZNÁMKA V uvedených aplikacích jsme pracovali se superpartikulárními proporcemi n n 1+ , pokud bychom ale vycházeli z délky struny, pak bychom podobně jako Rameau použili proporce subsuperpartikulární 1+n n , které jsou pouze obratem proporcí superpartikulárních a na výpočtech samotných to vlastně nic nemění, jenomže namísto například proporce definující molový kvintakord dostaneme proporci obrácenou definující durový kvintakord. Právě Rameau pracoval s proporcemi subsuperparticularis. Touto dvouznačností je nutné se nenechat zmýlit. 4:5:6 6:5:4 III. Dělení harmonického intervalu - dělení harmonických intervalů počítáme pomocí formulace y yx yx x y x 2 2 + × + = , kterou rozdělíme jakýkoli harmonický interval (tj. interval n n 1+ , kde n je jakékoli celé číslo) na další dva harmonické intervaly (tj. opět intervaly podle vzorce n n 1+ ) Z metodologie dělení intervalů vychází tzv. Ptolemaiovské, nebo také syntonické (podle diatonického tetrachordu syntonon navrženého Ptolemaiem), proto u Ptolemaia nacházíme jen harmonické intervaly (opět aplikuji na diatonickou stupnici): c d e f g a h c 9:8 10:9 16:15 9:8 10:9 9:8 16:15 IV. K Rameauově 1. knize z Traité de l'Harmonie 1722 (pojednávající ,,O vztazích mezi harmonickými poměry a proporcemi") Rameau při definici proporce durového a molového kvintakordu používá zjednodušenou metodu určování středu: velká tercie 4:5 malá tercie 5:6 násobky čitatelů a jmenovatelů, 4x5 a 5x6, dostaneme kvintu: 20:30 násobky ,,do kříže", dostaneme středy 24 a 25 dosazení středů do poměru kvinty: 20:24:30 20:25:30 Výsledné proporce: 20:24:30 ­ molový kvintakord a 20:25:30 ­ durový kvintakord Rameau pak nazývá ,,perfektními" akordy. Podobně definuje také septakordy a určuje i proporce akordických obratů.