100 u m ě n í LV I / 2 0 0 8 Zásady úpravy textů v časopise Umění Ve snaze dosáhnout standardní úpravy textů publikovaných v časopise Umění prosíme autory o dodržování následujících zásad. Týkají se citování časopiseckých a novinových článků,1, 2, 3, 4 různých typů knih a statí v nich obsažených,5, 6, 7, 8 neperiodických sborníků,9 edičních řad,10 katalogů,11 diplomních prací,12 recenzí13 anebo nevytištěných textů, které jsou dostupné pouze na internetu či na CD-ROM.14, 15 Namísto zdlouhavého výkladu seznamujeme přispěvatele s těmito pravidly prostřednictvím praktických ukázek, shrnujících typické příklady. Předem však upozorňujeme alespoň na uvádění plného jména autora (křestní i příjmení); na dvojí pojetí funkce editora,7, 8 na interpunkci, tj. umístění čárek, teček a dvojteček v jednotlivých bibliografických údajích a na pomlčky mezi nimi,1, 5, 6, 7 dále na vyznačení kurzivy, na rozdílnou funkci římských a arabských číslic,1, 2, 3, 5, 6, 7, 10 na využívání předložky ,,in"6, 7, 8, 9 a také na plný výčet stránek citované práce, případně citovaného místa v ní (pro citování konkrétních jednotlivých stránek však porovnejme pozn. 1 a 16). Internetovou citaci uvádíme s datem, kdy byla vyhledána.14 Je-li některá práce citována v textu vícekrát, připomíná se číslem poznámky, kde byla uvedena popr- vé.16 Jsou-li v textu opakovaně citovány různé práce jediného autora, předsuneme před toto číslo poznámky zkrácený název dané práce.17 Je-li v našem textu citována práce mající více autorů, uvedeme nejvýše tři jména a popřípadě ještě zkratku ,,et al.".6 Používáme mezinárodní ekvivalenty odkazů, jako ,,idem",8 ,,eadem" (mn. č. iidem, eaedem)... Odkaz ,,ibidem" je možno použít pouze v téže nebo následující poznámce, není-li mezi ni a stať, k níž se odkaz ,,ibidem" vztahuje, vsunut jiný titul.18 Místo vydání zahraničních publikací píšeme původním, nezčeštěným pravopisem.5, 7, 10, 11 Kurzivu užíváme vždy u názvů časopisů, knih, katalogů nebo diplomních prací a zpravidla také u názvů uměleckých děl v textu, například Svoboda vedoucí lid na barikády. Citáty se vyznačují kurzivou a uvozovkami: ,,Výroky vynikajících tvůrčích individualit jsou vždy zajímavé, i tehdy, když zkreslují skutečnost ..."18 Je-li text proložen číselnými odkazy k vyobrazením, uzavíráme tyto číselné odkazy do hranatých závorek. [19] U titulků k reprodukcím upozorňujeme na podobu pro díla neanonymní19 a na trojí základní schéma pro díla anonymní, rozlišitelná prvotně podle lokace,20 ikonografického typu21 nebo podle funkce.22 Příspěvky přijímáme v elektronické podobě. Zároveň je třeba odevzdat i vytištěný text včetně seznamu vyobrazení a podkladu pro cizojazyčné resumé v rozsahu 1 normostránky (1 800 znaků včetně mezer). Autoři rovněž odpovídají za zajištění autorských a reprodukčních práv svých ilustrací. P o z n á m k y 1. Georges Didi-Huberman, Rovina materiálu. Tvárnost, znepokojení, přežívání, Umění XLVI, 1998, s. 502­514. 2. Hal Foster, Convulsive Identity, October, č. 57, Summer 1991, s. 19­54. 3. Petr Wittlich, Rouby dekadence, Ateliér X, 1997, č. 9, 30. 4., s. 1, 7. 4. R. W. [Richard Weiner], Nadrealismus, Lidové noviny XXXII, 1924, č. 536, 24. 10., s. 7. 5. Ernst Gombrich ­ Didier Eribon, Ce que l'image nous dit, Paris 1991. ­ Karl R. Popper, Věčné hledání: Intelektuální autobiografie (samizdat), Brno 1988. 6. Jaroslav Pešina, Desková malba, in: Jaromír Homolka ­ Josef Krása ­ Václav Mencl et al., Pozdně gotické umění v Čechách, Praha 1978, s. 318­386, cit. s. 326. 7. PZ [Pavel Zatloukal], heslo Meretta Gustav, in: Anděla Horová (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění I, Praha 1995, s. 505. ­ Wolfgang Kemp, Narrative, in: Robert S. Nelson ­ Richard Shiff (ed.), Critical Terms for Art History, Chicago ­ London 1996, s. 58­69, zvl. s. 63­65. 8. Vincenc Kramář, Nové umění a kritika (1932), in: idem, O obrazech a galeriích, ed. Josef Krása, Praha 1983, s. 35­50. ­ Idem, Několik slov o objektivitě (1937), in: ibidem, s. 51­56. 9. Vincenc Kramář, Čemu slouží umění, in: Sborník k šedesátinám Václava Jelínka, Brno 1938, s. 80­84. ­ Klára Benešovská, Meze uměnovědných metod aneb chvála ,,postvědeckého" přístupu k předmětům uměleckohistorického zájmu, in: Opuscula seria atque iocosa: Sborník přátelských gratulací Josefu Krásovi k 50. narozeninám (nepublikovaný strojopis, přístupný v knihovně Národní galerie v Praze), Praha 1983. 10. Walter Koch, Literaturbericht zur mittelalterlichen und neuzeitlichen Epigraphik (1976­1984), München 1987 (Monumenta Germaniae Historica, Hilfsmittel XI). 11. I. výstava Divokých (kat. výst.), Topičův salon v Praze 1909. Jiří Kotalík, Jan Preisler (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1964. 12. Pavla Sadílková, Nová recepce gotiky v Čechách na příkladu Svatovítské katedrály (diplomní práce), Ústav pro dějiny umění FFUK, Praha 1999. 13. Lubomír Konečný (rec.), Milan Togner, Sandro Botticelli, Umění XLV, 1996, s. 102­103. 14. Michaela Ottová (rec.), Poznámky k moravským výstavám Od gotiky k renesanci, Bazar, http://www.intimate.cz/bazar/index.asp, vyhledáno 20. 7. 2002. 15. Miroslava Hlaváčková, Osobnost Augusta Švagrovského, in: Galerie moderního umění Roudnice nad Labem: Multimediální publikace o historii galerie s výběrem děl ze sbírkového fondu, CD-ROM, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem 2000. 16. Didi-Huberman (pozn. 1), s. 504­506. 17. Kramář, Nové umění (pozn. 8), s. 41. 18. Ibidem, s. 45. 19/ Philippe de Champaigne, Portrét Charlotty Duchesneové, po roce 1638, olej, plátno, 65,5×50,5cm, Moravská galerie v Brně. Foto: Moravská galerie v Brně 20/ Řeznovice, kostel sv. Petra a Pavla, první polovina 12. století, pohled od jihovýchodu. Foto: Ústav dějin umění AV ČR, Praha ­ Prokop Paul 21/ Dvanáct apoštolů, začátek 16. století, nástěnná malba, Chvalšiny, kostel sv. Máří Magdaleny, severní strana kněžiště. Foto: Petr Odložil 22/ Pastoforium, kolem roku 1375, zlacené železo, v. 50cm, Praha, katedrála sv. Víta, kaple sv. Václava. Foto: Jiří Hampl