Umění baroka Juan Valdes Leal, In ictu oculi – Finis,1670-72, Sevilla, Hospital de la Caridad 1) Baroko jako předmět zájmu dějin umění Heinrich Wölfflin, Renaissance und Barock, 1888 Antiteze „klasického“ a – „neklasického“ • lineární (kreslířské) – malířské • plocha – hloubka • uzavřená forma (tektonická) – otevřená forma (atektonická) • mnohost (mnohodílná jednota) – jednota (jednotná jednota) • jasnost (nepodmíněná j.) – nejasnost (podmíněná j.) Antiteze vychází z existence dvou rozdílných a komplementár-ních způsobů imaginace: 1) analytický, symbolický, číselný a lineární, 2) syntetický, konkrétní, prostorový a holistický. Srovnání „klasického“ a „neklasického“ malířského díla Raffael, Nymfa Galatea, 1511 – P. P. Rubens, Hero a Leander, cca 1605 Barokní princip v pozdních slohových fázích Chrám Venuše v Baalbeku (Sýrie) 3. stol. po Kr. 2) Podstatné znaky barokní výtvarné kultury • poslední velký evropský styl – k tomu Vojtěch Jirát: „Barok je poslední obsažné slovo staré Evropy...“ • „poznání Boha skrze tento svět“ (Zdeněk Kalista), dosažení transcedence skrze smyslové formy • stavební červ („Bauwurmb“) a umělecká konjuktura, důraz na reprezentaci – např. monumentální klasizující stylový modus • teatralita, až zdání, že jsem přítomen aktuální události • úsilí o výraz pohybu a krajního vzrušení • iluzivní rysy a popření materie • jednota výtvarných umění: Berniniho „bel composto“ atd. • baroko jako „art moyen“ předznamenávající masovou kulturu (Josef Válka) • barokní festivita: za nejdokonalejší vyjádření barokní men-tality lze považovat slavnosti (idem), efemérní architektura Barokní efemerní architektura Rozdíly v konfesi: katolická a protestantská sakrální architektura Jezuitský kostel v Antverpách, od 1613 – Nieuwe Kerk v Haarlemu, věž cca 1613, síň cca 1645 Barokní stylové mody • Dynamické baroko v architektuře (Borromini, Guarini, Dientzenhoferové), dynamismus, patos a iluzionismus v sochařství a malířství (Bernini, Pozzo, Rubens) • Klasicismus (Mansart, Wren) • Carravaggismus (Carravaggio, La Tour, Velázquez) • Realistická tendence v holandské žánrové a portrétní malbě (Hals), ale též u carravaggistů, v jezuitském prostředí aj. • Specifická tradice spojení realismu a spirituality v nizo-zemské barokní malbě (Rembrandt, Vermeer) Přímo navazující styl • Rokoko (Watteau, Boucher, Zimmermann) 2) Počátky barokního umění v Římě Kaple Cerasiů v kostele S. Maria del Popolo: vlevo Ukřižování sv. Petra od Caravaggia z r. 1600, vpravo Nanebevzetí Panny Marie od Annibala Carracciho z l. 1600-1601 Protobarokní prvky v architektuře Michelangelo, kupole chrámu sv. Petra ve Vatikánu, návrh 1547-64, dokončena 1588-93 Tři fáze výstavby chrámu sv. Petra ve Vatikánu v raném novověku Protobarokní architektura Kostel Il Gesù, mateřský kostel jezuitského řádu, 1568-84 návrh Giacomo Barozzi da Vignola a Giovanni della Porta Protobarokní a raně barokní architektura Hlavní průčelů kostela Il Gesù a kostela S. Susanna (1602, Carlo Maderna) Schema urbanistické přestavby Říma navržené za Sixta V. (papežem 1585-90): proražení přímých ulic spojujících hlavní dominanty – poutní místa Piazza del Popolo – vstup do města od severu Pozn.: Podle urbanistického plánu pořízeného Sixtem V. ústí do náměstí trojzubec ulic (střední z nich Via del corso je obestavěna významnými městskými paláci), tato část náměstí je zvýrazněna dvěma shodně utvářenými kostely ze 3. čtvrt. 17. stol., osy tří ulic se sbíhají v bodu, na němž stojí egyptský obelisk Piazza del Popolo Piazza Navona: Fontána čtyř řek Piazza San Pietro ve Vatikánu Hlavní průčelí chrámu sv. Petra (1626, návrh Carlo Maderna) a kolonáda (1659-71, návrh Gianlorenzo Bernini) Annibale Carracci, Pieta, 1599-1600 Pozn.: dílo boloňského malíře, představitele tzv. akademismu či eklekticismu Caravaggio Povolání celníka Matouše, 1599-1600, z cyklu Život sv. Matouše v kostele S. Luigi dei Francesi Gianlorenzo Bernini Fontána čtyř řek, 1648-51, detail: řeka Ganga Vodní slavnost na Piazza Navona s Berniniho fontánou Pozn.: Bernini byl prvním univerzálním umělcem baroka, který ve svém „bel composto“ spojoval architekturu a urbanismus se sochařstvím Gianlorenzo Bernini Vidění sv. Terezie, 1647-52 Řím, kostel Santa Maria della Vittoria, kaple Cornarů (proto)barokní Řím v 16. a 17. stol. • Architektura Michelangelo: podíl na výstavbě chrámu sv. Petra ve Vatikánu Giacomo della Porta a Giacomo Vignola: kostel Il Gesù Francesco Borromini: San Carlo alle quattre fontane, San Ivo alla Sapienza • Urbanismus Přestavba Říma: Domenico Fontana, stavebníkem papež Sixtus V. • Sochařství, architektura atd.: Gianlorenzo Bernini • Malířství Akademismus: Annibale Carracci, Guido Reni, Nicolas Poussin Caravaggismus: Caravaggio (Michelangelo Merisi) Freskařství – ilusionismus: Andrea del Pozzo T.J. 3) Rétorické principy v barokním výtvarném umění Příklad: výmalba sálu předků na zámku Vranov nad Dyjí (malíř Johann Michael Rottmayr, 1695) • Členění výmalby je provedeno podle antické oslavné řeči – genus demonstrativum (exordio, narratio, argumentatio, conclusio). • Nižší forma, stilus humilis: scény ze života příslušníků rodu Althannů – grisaillové malby nad okny, mají především poučit (docere) formou prostého líčení • Vyšší forma, stilus gravis (s. grande): scény z antické mytologie oslavující rodové ctnosti – malby meziokenních polí nad sochami předků, mají potěšit (delectare) • Triumf rodu je stupňován k apoteóze (amplificatio): rodové znaky na Apollónově slunečním voze Zámek Vranov nad Dyjí, interiér sálu předků Stilus grande J. M. Rottmayr, Zpívající Orfeus a Múza Erató návrh (lavírovaná perokresba) a realizace Amplificatio J. M. Rottmayr, Apollón na slunečním voze Uplatnění rétoriky při výkladu barokního umění • Výtvarné umění jako prostředek reprezentace objednavatele: může mít stejnou účinnost jako rétorický argument, a proto bývá ve svém přesvědčovacím působení vystavěno na obdob-ných principech (rétorické figury apod.). Příklad: programy velkých souborů nástěnných maleb (k tomu Markus Hunde-mer, Rhetorische Kunsttheorie und barocke Deckenmalerei. Regensburg 1997). • Ideové a ikonografické programy barokních výtvarných děl bývaly dílem teologů, dvorních historiografů, či přímo objednavatelů. • Dalším pramenem pro interpretaci barokního umění jsou řeči pronášené při slavnostních příležitostech, v nichž se dílo stává součástí rétorické argumentace. Příklad: kázání v poutním kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru n/S. (K tomu např. Z. Kalista, Česká barokní gotika a její žďárské ohnisko. Brno 1970.)