Informační architektura (IA) • informační architekt - nové informační povolání • velmi mladá vědní disciplína: – termín IA poprvé použil v roce 1976 Richard Saul Wurman. IA chápal jako vědecky podložené umění vytvářet organizovaný informační prostor. Termín se neuchytil – v roce 2000 v Bostonu konference o IA sponzorovaná ASIST (The American Society for Information Science & Technology) – velký úspěch, od té doby tyto konference každoročně, zapojilo se množství lidí z mnoha oborů, vzniká řada odborných článků a studií Informační architektura (IA) • informační architekturu můžeme široce definovat jako: „proces dizajnu, implementace a hodnocení informačního prostoru akceptovatelného lidsky a sociálně jejich předpokládanými uživateli a účastníky“ (DILLON, A. Information architecture in JASIST: Just where did we come from? Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2002, Vol. 53, No. 10, str. 821-823). • AI je řemeslo → praktická definice IA: - IA je konstrukce struktury nebo organizace informací - v knihovně je IA kombinací katalogového systému a fyzického dizajnu budovy uchovávajícího knihy - na webu je IA kombinací kategorií organizujících obsah stránek a interfejsu podporujícího tyto kategorie Informační architekt • informační architekt je: 1) jedinec, který organizuje vzory obsažené v datech tak, aby je učinil celkově zřetelnými 2) osoba která tvoří strukturu nebo mapu informací, které umožňují ostatním najít jejich vlastní cestu ke znalostem 3) nově vznikající profesionální povolání 21.století, zabývající se potřebami této epochy zaměřenými na srozumitelnost, lidské porozumění a organizaci informací (z proslovu v roce 1976) Užší a širší pojetí IA • v užším pojetí se AI zabývá metadaty a kontrolovanými slovníky, organizací, klasifikací a informačním vyhledáváním v obsahu webových stránek • v širším pojetí se AI zabývá dizajnem informačních (digitálních) prostor na mnoha úrovních, tedy celkovou vizí a plánem těchto prostorů • v širším pojetí se AI nevěnuje pouze webovým sídlům, ale také dalším samostatně přístupným informačním prostorům, jako např. CD-ROMům • proces dizajnu je primárně zaměřený na uživatele (user-centred): při tvorbě použitelných informačních prostorů vychází ze zkušeností uživatelů při řešení svých problémů v těchto prostorech Cíle informačních architektů • cíl: – řešení komunikačního problému: vytvořit digitální produkty, které přenášejí význam a vylepšují výkon uživatele – vybudovat takovou hierarchii menu a stránek, které se uživateli zdají instinktivní a dobře strukturované a nezasahují při svém používání do webovského sídla nebo nesvádějí na scestí – vytvořit takový stavební dizajn informačního prostoru, který umožní intuitivní přístup k obsahu a usnadní dokončení úkolů Cíle informačních architektů • IA dizajn je založený na organizačních a environmentálních požadavcích se zřetelem k estetice a použitelnosti • informační architekt je podobný architektovi v tom, že zohledňuje faktory prostředí (tj. enviromentální faktory) za účelem dosažení estetických a funkcionálních cílů • informační archiekt není dizajnér! Nestará se o grafický dizajn, o barvy, nákres a vizuální komunikaci. Je expertem na kategorizaci, XML, tvorbu a organizaci obsahu, interakční dizajn a navigační dizajn, tedy na informační struktury Prvky informační architektury • informační architekti jsou zodpovědní za celkovou strukturu a organizaci webového sídla • To zahrnuje: Ø organizaci obsahu stránek do kategorií Ø tvorbu interfejsu podporujícího tyto kategorie Ø dizajnování navigačních systémů Ø dizajnování vyhledávacích systémů,které pomáhají lidem najít informace a vědět si s nimi rady Ø klasifikování Ø organizování Ø strukturování Ø popisování (labeling) Současný kontext IA • firmy berou svůj znalostní kapitál vážně • znalost je sociálně a kolektivně vytvářená v praktických komunitách • výzvou je organizace jednotlivých forem znalostí • know-what je (explictině) stené tak jako know-how (vycházející z praxe) • firmy jsou sídla tvořící znalosti, které rozšiřují • kolektivní zkušenost v práci vytváří know-how, které je v průběhu času sdíleno jako porozumění tomu, co členové firmy vůbec dělají • výzva managementu spočívá v organizaci těchto znalostí v celé oblasti rozličných komunit, což odráží organizační dělbu práce • může IA tvořit a řídit webové stránky jako rozmezí v objektech firmy? Interdisciplinarita IA • IA je interdisciplinární – vychází z poznatků řady vědních disciplín jako jsou informační systémy, interakce člověk-počítač (HCI), informatika, psychologie, mediální studia, knihovní věda atd. • Co tedy musí informační architekt znát? Ø informační vědu – organizaci a přístup k informacím Ø informatiku – programování a databáze Ø inženýrství použitelnosti – porozumění tomu jak lidé používají stránky Ø grafický dizajn – vývoj zobrazování podporujícího úlohu stránek Ø marketing – rozpracování stránek tak, aby mohlo být prodáno zamýšlenému publiku Interdisciplinarita IA Ø psychologie – porozumění zamýšlenému publiku Ø interakční dizajn – tvorba a podpora úkolů a procesů na které bude uživatel v informačním prostoru narážet Ø projektový management – strategie, dovednosti a procedury potřebné k organizování, vedení a ukončení úkolů Ø obsahový management – procesy, postupy a procedury řídící přenos obsahu v informačním prostoru Ø znalostní management - procesy, postupy a procedury řídící využití intelektuálního kapitálu organizace (firmy) obrázek interdisciplinarity IA podle Howarda Rosenbauma: Povolání informačního architekta • co musí informační architekt dělat? Ø myslet: - jaké jsou oblasti s relevantním obsahem? - co lze udělat v rámci daných omezení? Ø plánovat: - jak spolu tyto oblasti vzájemně souvisejí? - jaká je struktura těchto vztahů? Ø dizajnovat: - jaké uspořádání nejlépe podporuje strukturu a organizační požadavky? Ø řídit: jací lidé, nástroje a zdroje jsou k dispozici? Povolání informačního architekta • informační architekt by měl: Ø mít rád práci s informacemi – jejich sběr, hodnocení a organizování Ø mít rád výzkum – rozhovory s kapitálovými účastníky a analýzu výsledků Ø zajímat se o nástroje a procesy vývoje stránek Ø chtít zvyšovat výkon Ø být připraven vybojovat bitvy kvůli poskytnutí zázemí uživatelům Ø mít dobrou znalost organizace • IA zahrnuje celkovou sociální a technickou strukturu stránek a vztahů mezi jejími elementy • IA umísťuje webové stránky do širšího sociálního kontextu Základná koncepty IA • organizační a strukturní systémy: slouží pro organizaci informací v IA: Ø jaké jsou rozdílné postupy, podle kterých může být digitální systém organizován? Ø jaký druh strukturálního uspořádání usnadňuje jejich použití a přístup k nim • navigační a popisný systém Ø jaké jsou vztahy mezi velkým množstvím informací? Ø jaké zvolit kategorie, aby jejich subkategorie byly intuitivně zařaditelné pod tyto kategorie Hodnocení webových stránek • kredibilita webovského sídla (spolehlivost a odbornost) • použitelnost (snadnost orientace v uspořádání webových stránek) • přístupnost (jednoduchost používání webových stránek např. i pro zdravotně hendikepované) • nalezitelnost stránky (do jakého stupně je určitý objekt lokalizovatelný)