Informační management průzkum profesních specializací Průzkum povolání *Jaké jsou typické popisy zaměstnání? *Jaký druh práce tito lidé dělají? *Jaké jsou jejich typické pracovní podmínky a odpovědnost? *Jaká je typická profesní cesta v těchto zaměstnáních? *Jaký základ a zkušenosti jsou požadovány nebo očekávány při každém pokroku? *Do jakých profesních organizací tito lidé pravděpodobně vstupují? Zdroje * http://www.istp.cz/charlie/expert2/act/index.act * http://www.acm.org/ * http://www.asis.org/ * http://www.sigchi.cz/ * http://cpsr.org/ * http://web.sks.cz/users/ku/LINKS/links9.htm * http://www.occupationsguide.cz/cz/main/mapa.aspx * http://www.sks.cz/program/SKN/programVOS.htm * http://www.portalci.cz/profesni-organizace Vzdělání Průměrná mzda těchto povolání Webdesigner *Webdesigner je pracovník s vyšší kvalifikací, který připravuje a určuje grafický design, rozvržení informací a základní strukturu webových stránek na internetu. Typické popisy zaměstnání a náplň práce *tvorba grafického vzhledu webových stránek s využitím HW a SW *vedení příslušné dokumentace *příprava a realizace návrhů, reprodukcí a schémat webových stránek *vytváření grafických archivů a knihoven grafických prvků *spolupráce s týmem spolupracovníků na přípravě webových stránek Typické pracovní podmínky a odpovědnost *požadavky na rozlišování barev a barevných odstínů *práci nemohou vykonávat lidé se závažnými poruchami vidění *nároky na koncentraci pozornosti, krátkodobou paměť, prakticky technickou (konstrukční a prostorovou) paměť, tvůrčí myšlení, přizpůsobivost, přesnost a preciznost a odolnost senzorické zátěži Zkušenosti požadovány nebo očekávány při každém pokroku *identifikace požadavků a představ zákazníka o webových stránkách *identifikace žádoucích funkcí webových stránek *rozpracovávání návrhů webových stránek do detailních řešení *definování vlastností a sestavy použitého webdesignu v souladu s představami zákazníka a funkcemi webových stránek *určování grafického vzhledu webových stránek Manažer informačních systémů *Manažer informačních systému je pracovník s vyšší kvalifikací, který zodpovídá za řízení a vývoj informačních systémů v souladu potřebami společnosti. Typické popisy zaměstnání a náplň práce * řízení, správa a koordinace vývoje fungování informačního systému * sledování vývoje a použití prozkoumaných poznatků * reprezentace společnosti u IT partnerů * vedení a koordinace zaměstnanců, rozdělování úkolů a kontrola jejich plnění, motivování, hodnocení zaměstnanců * řízení a kontrola oblasti bezpečnosti a hygieny práce * vedení příslušné technické a provozní dokumentace Typické pracovní podmínky a odpovědnost * požadavky na: samostatné myšlení sebekontrolu a sebeovládání samostatnost rozdělení pozornosti, schopnosti pro procesy a události přizpůsobivost flexibilitu schopnost pracovat v týmu odolnost vůči mentální zátěži a organizační schopnost Zkušenosti požadovány nebo očekávány při každém pokroku *zpracovávání – interních směrnic a metodik pro oblast politiky informačních technologií – nových systémových požadavků společnosti v oblasti řízení a vývoje informačních systémů – koncepcí spolupráce s jinými útvary v souladu s potřebami organizace *analyzování a monitoring vývojových trendů v oblasti informačních technologií Samostatný správce aplikací *Samostatný správce aplikací je pracovník s vyšší kvalifikací zajišťující chod a správnou funkci počítačových aplikací a procesů zpracování dat. Typické popisy zaměstnání a náplň práce * zajišťování – správy jednotlivých počítačových aplikací – konzultačních služeb a metodického řízení uživatelů aplikací – ochrany a údržby databází * definování problémů uživatelů a jejich řešení se všemi účastníky správy systémů, popř. s jeho dodavateli. * řešení nestandardních situací a jejich konzultace s uživateli a dodavateli * vedení provozní dokumentace o využívaném software za účelem dodržování autorských práv v této oblasti Typické pracovní podmínky a odpovědnost *požadavky na prostorové vidění *koncentraci pozornosti *rozdělení pozornosti *rozlišování barev a barevných odstínů *rozsah zrakového pole *přizpůsobivost, schopnost pracovat v týmu Zkušenosti požadovány nebo očekávány při každém pokroku * sestavování – návrhů řešení havarijních situací včetně návrhů ochrany a obnovy dat – pracovních postupů a provozních harmonogramů pro jednotlivé počítačové aplikace * kontrola dodržování provozních standardů a norem v oblasti administrace počítačových aplikací * definování nestandardních situací při provozu aplikací a jejich řešení se všemi účastníky správy systémů, popř. s jeho dodavateli * projektování a koordinace servisu, údržby a správy databází Popis profesních organizací * SIGCHI (spadá pod ACM) cílem je budovat komunitu lidí, kteří se zajímají o návrh uživatelských rozhraní, použitelnost a přístupnost * ASIS&T spojuje obory rozličných zaměření a zaměřuje se na různé přístupy k novým řešením běžných problémů * CPSR je globální organizace, která podporuje zodpovědné využívání výpočetní techniky. Byla založena v roce 1981 v USA. Vzdělává politiky a veřejnost v celé řadě otázek. CPSR má projekty jako např. Privaterra, Public Sphere Project, EPIC (Electronic soukromé Informační centrum). Popis pracovních organizací * Asociace AIIP vznikla v červnu 1987. Jejími členy jsou firmy poskytující informační služby jako je např. online vyhledávání, dodávání dokumentů, návrh databází, podpora knihoven. * Celosvětová profesní organizace SCIP vznikla v roce 1996 v USA. Sdružuje jednotlivce věnující se problematice konkurenčního zpravodajství. * itSMF – IT Service Management Forum – založena v roce 1991 ve Velké Británii. ItSMF je mezinárodně působící nezávislá a nezisková organizace účelově se věnující všem aspektům řízení služeb informačních a komunikačních technologií. Profesní organizace * ACM – zde může použít své znalosti,řídící schopnosti a tvůrčí mysl k stimulaci týmu lidí, kteří se v ACM zabývají jakýmkoliv novým IT řešením, reprezentovat na konferencích a být poradcem ve zdrojích kvalitní pracovní síly * CPRS – opět zde své řídící schopnosti uplatní jako hlava týmu lidí, kteří se v CPRS zabývají systémy, ať už vzdělávacími nebo ochrannými * SIGCHI – pokud je jeho úkolem vytvářet systém podporující buď uživatelské rozhraní, použitelnost a přístupnost * ASIS&T – jako řídící pracovník týmu informačních specialistů na něj budou kladeny ty nejvyšší nároky, ale má nejlepší předpoklady šéfovat takovému týmu Děkujeme za pozornost