Průzkum profesních specializací Informační průmysl Informační průmysl jako heslo Informační průmysl - odvětví hromadného zpracování a šíření bibliografických a nebibliografických informací ve formě bází dat. Ø Informační průmysl poskytuje ve všech svých resortech, jako jsou tvorba, šíření, uchování, vyhledávání a znovu šíření resp. poskytování informací, rychle se rozšiřující prostor pro uplatňování nejrůznějších podnikatelských aktivit. Ø Informační služby jsou požadovány nejen pracovníky a pracovišti ve vědě, vývoji a vzdělávání, ale stále více také sférou podnikatelů v obchodě, finančnictví a ve výrobě. Ø Zhruba ve druhé polovině 20. století lze charakterizovat stav vývoje informačních služeb v nejvyspělejších zemích světa jako průmyslovou činnost. Ø Vzniku informačního průmyslu předcházelo několik kroků: 1. hromadné provozní zavedení počítačů 2. edice různě tříděných informačních materiálů (bibliografických a referátových periodik, průběžných rešeršních služeb) 3. vstup technologie dálkového dialogového přístupu k bázím dat 4.rozvinutí činností tzv. databázových center 5. vznik multimediálních serverů na globální počítačové sítí Internet Rešeršér n na základě informačního požadavku vyhledává informace, tituly nebo odkazy na dané téma pro konkrétního zákazníka, nalezené informace dále zpracovává do podoby rešerše a seřazuje v sjednaném pořadí; rešerše musí mít stanovenou podobu a udržet sjednaný termín vypracování Informační specialista n Informační specialista se zabývá informacemi obecně. Pracuje s nimi, zpracovává je a vyhledává. Předmětem zkoumání mohou být obecné informace nebo konktrétní témata, podle potřeb a informačních dotazů zákazníka. Informační architekt n tvoří web s cílem všeobecné spokojenosti a dobré orientace v něm; tvoří přehlednou a srozumitelnou strukturu webových stránek ku prospěchu a uspokojení uživatele; měl by se dobře orientovat v informačních technologiích, znát marketing, informační vědu, jednání a chování uživatelů, management a design Desktop support analyst n Nutná je znalost angličtiny a hardwaru. Uchazeč o toto povolání má na starosti servis, správu a podporu uživatelských stolních počítačů. Požadované je vzdělání v oboru IT. Network support engineer n Obsluhuje síť osobních počítačů. Musí mít znalosti z oblasti serverů, paměti a kapacitních komponentů, propojitelnosti sítě, databází a údržby aplikací. Web developer (tvůrce webu) n Vývojový pracovník z oblasti tvorby webu, do jeho práce může spadat též web design a architektura webu. Web developer především kóduje webové stránky a aplikace. Spolupracuje s programátory a grafiky, podílí se také na přípravě a návrhu projektů. Znalost HTML a CSS jazyka je samozřejmostí. PC helpdesk support technician n Pracuje s informačními technologiemi, zabývá se systémovým inženýrstvím a profesionálním servisem zákazníkům, měl by se vyznat v zabezpečení počítačů, federálních a civilních komerčních sektorech a znát podporu uživatelských funkcí. Pracovník v oblasti Competative Inteligence n Povolání patřící v západních zemích k důležitým prostředkům konkurenčního boje, není zatím v České republice dostatečně domácími firmami doceněno, či vůbec využíváno. n Základem jeho práce je využívání veřejně přístupných zdrojů i placených databází, něco jako informační broker, ale tento pracovník přidává vyšší přidanou hodnotu získaným datům, protože je analyzuje a vyhodnocuje. n Pro výkon této práce je nutná orientace na trhu, znalost místních právních předpisů i místní společenské situace (např.:při zjištění, že v Kuvajtu není konkurence v dovozu vepřového masa, se musí brát v potaz místní arabská tradice toto maso nejíst) a schopnost získaná data využít pro další rozvoj firmy. Zároveň je nutné hlídat interní firemní informace, aby nepadly do špatných rukou; zametení před vlastním prahem. n Jde o významnou oblast, kde se role nových médií a technologií velmi rychle projevila.Každý v oblasti obchodního a financního sveta potřebuje CI. Je jedno, zda je to marketingový odborník, obchodník, pojišťovací agent, expert strategického plánování nebo prezident spolecnosti. n SCIP je společnost, která sdružuje pracovníky competitive inteligence z celého světa. Existuje i SCIP CZECH, která sdružuje CI pracovníky z ČR. n Vzdělání: kvalifikační úroveň: vysokoškolské bakalářské nebo magisterské vzdělání v oboru Informační studia a knihovnictví; existují i jiné vzdělávací cesty například různé informatické vzdělání na vysokoškolské úrovni. Nutností je celoživotní vzdělávání a doškolování v různých kurzech. Dále stálý přehled o novinkách či vylepšení ve svém oboru. n Důležité schopnosti a vlastnosti: výraznými řídící a komunikační schopnosti, znalost oboru, na který se orientuje, vnitřní etický kompas, zkušenost s rešeršní činností a vyhledáváním, výtečné analytické a kombinační schopnosti, dobrý slovní projev, koncentrace pozornosti, samostatné a praktické myšlení n Pracovní podmínky: je to práce kancelářská, ovšem někdy velice kontaktní s lidmi, nformace se dají zjistit i přímým rozhovorem n Platové podmínky: odhaduje, že je ohodnocená dle interních pokynů firmy, jako konzultační služba. Tvůrce databází n S jakými pojmy tvůrce databází pracuje: n Databázový systém – skupina informací, prostředků a technik sloužící k práci s informačními systémy n Báze dat – množina vzájemně propojených dat n Systém řízení báze dat – programové vybavení, které řídí přístupy k datům n Popis povolání- projektování a organizační zabezpečení oborových, regionálních a jiných bází dat obsahujících dokumentografické a faktografické informace, průběžné aktualizování jejich obsahu a zajišťování jejich efektivního uplatnění – informační zaměření, IT schopnosti, ovládání moderních technologií n Druh práce – kancelářské povolání, datový management, práce s výpočetní technikou (IT) n Náplň práce – tvorba databází, administrace existujících databází, plánování, vývoj, řešení problémů, nastavování práv uživatelů, zapezpeční, záloha dat, zajištění datové integrity, práce s metadaty n Proces návrhu relační dababáze: n 1. zadání úlohy, sběr požadavků různých uživatelů n 2. konceptuální shcéma n 3. databázový model (u relačních databází jde o převod do tabulek a jejich vzájemné propojení pomocí relací) n 4. fyzické schéma (organizace datových struktur, indexování apod.) n Pracovní postup : Etapy tvorby konceptuálního modelu: 1. nalezení objektů 2. určení vztahů mezi objekty 3. nalezení primárního klíče 4. určení popisných atributů (vlastností) a integritních omezení n Kariéra – perspektivní povolání, dá se očekávat jeho rozvoj do budoucna, dobré platové ohodnocení, pracovní místa v databázových centrech, institucích či firmách n Vzdělání a zkušenosti – dobrá znalost práce s výpočetní technikou a informacemi – vzdělání technického směru výhodou, možnost dalšího vzdělání z široké nabídky kurzů zaměřených na tvorbu databází, dobrá znalost SQL (standardizovaný dotazovací jazyk používaný pro práci s daty v relačních databázích), Oracle (systém řízení báze dat), orientace v informační architektuře n Schopnosti – logické myšlení, koncentrace, pozornost k detailům, práce v týmu, kombinační shcopnosti, přesnost, estetické cítění, systematický způsob práce Informační broker (neboli informační zprostředkovatel) n Zaměstnání dnes málo známé, ale s obrovským potenciálem do budoucna. n Náplň práce : zprostředkovávání a prodej informačních produktů a služeb, např. odborné rešerše, situační a SWOT analýzy, služby v oblasti Competetive Inteligence, informační průzkum trhu. n Jejich práce je postavená na expertním využívání online databází, do kterých jejich zakladatelé či nejrůznější instituce vkládají strukturované výlučné informace a nabízejí je uživatelům. K nejdůležitější schopnosti infobrokera tudíž patří dokonalá orientace v datových sítích a vysoce obsáhlé znalosti metod dotazovacího jazyka nazývaného retrieval language. n Avšak infobroker nelpí pouze na vyhledávání v online databázích a neviditelných webech, mnoho informací mu může být poskytnuto i ze speciálních archivů a dokumentačních středisek. Setkává se tudíž i s dokumenty tradičními (tištěnými). Všechny tyto získané informace poté musí převést do přehledné podoby a sestavit vlastně zákazníkovi výsledky jeho požadavků. n Nejdůležitější přidanou hodnotou této profese jsou rychlost a přesnost s jakou upraví sesbírané informace do přehledné podoby a vystihne jádro zákazníkových otázek. n Vzdělání: kvalifikační úroveň: vysokoškolské bakalářské nebo magisterské vzdělání v oboru Informační studia a knihovnictví; existují i jiné vzdělávací cesty například různé informatické vzdělání na vysokoškolské úrovni. Nutností je celoživotní vzdělávání a doškolování v různých kurzech. Dále stálý přehled o novinkách či vylepšení ve svém oboru. n Důležité schopnosti a vlastnosti: výraznými řídící a komunikační schopnosti, znalost oboru, na který se orientuje, zkušenost s rešeršní činností a vyhledáváním, výtečné analytické a kombinační schopnosti, dobrý slovní projev, koncentrace pozornosti, samostatné a praktické myšlení n Pracovní podmínky: je to práce kancelářská, případně v archívech, takže zmoknutí nehrozí ;-) n Platové podmínky: odhaduje se, že je ohodnocená na spodní hranici příjmu informatiků, v jistých směrech se jich profesně týká. Před počítačovou érou… Dnes … Děkujeme za pozornost. Zpracovaly: Barbora Blahová Vanda Gřešáková Jana Holá Tereza Miškechová Vendula Škrabalová