Mezinárodní desetinné třídění 10. 11. 2006 Mgr. Silvie Kořínková Presová presova@phil.muni.cz Kabinet knihovnictví, FF MU Obecná charakteristika q prekoordinovaný systematický SJ q podle tematického zaměření jde o: à univerzální SSJ usiluje o klasifikaci univerza lidských poznatků a jejich uspořádání v rámci jednotlivých vědních oborů do tříd, podtříd, oddílů klasifikované pojmy systémů MDT a vztahy mezi pojmy vycházejí z vědních disciplín hierarchický princip, rodo-druhové vztahy, podřazení specifického tématu obecnému Obecná charakteristika n pořádací znak Ø klasifikační znak, numerická notace pro označení třídy Ø 025.4 (klasifikace a indexace) n princip desetinné notace, rozděluje univerzum do deseti základních tříd (základní znaky), které je možné rozčlenit až na deset podtříd vyjadřujících bezprostředně podřazené pojmy a ty zase až na deset podtříd nižšího řádu (jednoduché znaky) n posloupnost znaků notace označující třídu vzniklou rozkladem je dána postupným přidáváním číslic 0 – 9 zprava Deset základní tříd 0 Všeobecnosti 1 Filozofie. Psychologie 2 Náboženství. Teologie 3 Společenské vědy. Statistika. Politika. Ekonomie. Obchod. Právo. Veřejná správa. Vojenství. Sociální péče. Pojišťovnictví. Výchova a vzdělání. Folkloristika 4 neobsazená 5 Matematika a přírodní vědy 6 Aplikované vědy. Lékařství. Technika 7 Umění. Užité umění. Architektura. Fotografie. Hudba. Zábavy. Sport 8 Jazyk. Lingvistika. Literatura 9 Geografie. Biografické studie. Dějiny Základní znak versus jednoduchý 2 Náboženství (základní třída) 21 Prehistor. a primitiv. nábož. (podřazené třídy – podtřídy) 22 Východní náboženství 221 Náboženství Číny 221.3 Taoismus na základě principu desetinné notace dochází k rozkladu základního znaku (označující základní třídu) na jednoduché znaky vyjadřující podtřídy Slovník MDT Klasifikační tabulky n fixováno klasifikační schéma, systematické seskupení pojmů do tříd, podtříd, oddílů a pododdílů označených notacemi a opatřených slovním vyjádřením (slovními ekvivalenty) n hlavní tabulky n pomocné tabulky n abecední rejstřík Vydání tabulek různé druhy vydání tabulek různý rozsah tříd: úplné (přibližně 150 000 znaků), střední (jednotlivé třídy jsou kráceny v různém poměru), zkrácené (počet znaků je redukován přibližně stejnou měrou ve všech třídách) a speciální (omezeno tematikou) n tištěná verze n online verze – MDT MRF – tzv. základní vydání (5. vydání, aktualizace z roku 2002), oproti úplnému vydání neobsahuje pomocné znaky v celé šíři n PRAVIDLA? --- viz tabulky nebo odborná literatura Kdo se o MDT stará? spravující organizací je UDC Consorcium se sídlem v Haagu • odpovídá za aktualizace klasifikačního schématu • odpovídá za rozvoj schématu • zpřístupňuje licence • v ČR odpovídá za aplikaci MDT NK ČR à oddělení Věcné zpracování. Věcné autority Klasifikace témat dokumentů dva přístupy vyjádření předmětu dokumentu výběr jednoduchých znaků tvorba složených a z hlavních tabulek rozvinutých znaků syntaktická pravidla – součástí tabulek MDT Z těchto dvou přístupů je patrné, že MDT není čistě F ani enumerativní klasifikační systém F ani fasetový klasifikační systém Využívá fasetový i enumerativní přístup analyticko-syntetický klasif. systém příklad Nástroje fasetového přístupu n pomocné znaky n všeobecné – např. jazyka, formy dokumentu, místa, času, etnické n zvláštní n spojovací symboly n např. symbol pro vyjádření vztahu : Předmět dokumentu lze vyjádřit ðznakem jednoduchým 004.738.5 internet ð znakem složeným 316.772:004.738.5 internetová komunikace ð znakem rozvinutým 004.738.5(437.3) internet v ČR SLOŽENÉ ZNAKY - vznikají spojením jednoduchých nebo rozvinutých znaků MDT, které jsou k sobě připojeny pomocí spojovacích symbolů/znaků (zastupují je interpunkční znaménka), např. 51+53 Matematika a fyzika ROZVINUTÉ ZNAKY - vznikají spojením jednoduchých znaků MDT se znaky pomocnými (všeobecnými a zvláštními), např. 94(437) Spojovací znaky/symboly kde je nalezneme? v pomocných tabulkách Tabulka 1a. Přiřazení. Rozšíření Tabulka 1b. Vztah. Podřazení à tištěná verze à elektronická verze – MDT MRF PŘIŘAZENÍ symbol/notační znak + n spojuje dva nebo více od sebe vzdálené (ne po sobě následující) znaky MDT, aby bylo možno vyjádřit složený předmět, pro který neexistuje žádný jednoduchý (hlavní) znak n rozšiřuje význam jednoduchého znaku n vyjádření logického součtu, označuje složený předmět n 622+669 hornictví a hutnictví n 330.5+338 národní hospodářství G 504.66+338.2+304.3 F trvale udržitelný rozvoj – dnes nahrazen 502.131.1 ROZŠÍŘENÍ symbol/notační znak / n rozšiřuje význam jednoduchého znaku n vyjádření logického součtu, označuje složený předmět n spojuje první a poslední z řady po sobě následujících znaků MDT n 025.44/.47 Klasifikační systémy n 026/027 Knihovny § 026 Odborné/speciální knihovny § 027 Univerzální knihovny n 791/793 Film, divadlo,tanec X 791+793 PODŘAZENÍ symbol/notační znak [ ] n aplikuje se při kombinaci znaků MDT, aby objasnil povahu vztahů mezi znaky MDT v rámci jejich kombinace n podřazení může být použito tehdy, jestliže předmět, který byl vyjádřen dvěma nebo více znaky MDT spojenými symbolem `plus`, `lomítko` nebo `dvojtečka`, je uváděn pomocí dvojtečky jako celek do vztahu k jinému znaku nebo je blíže určen prostřednictvím všeobecného nebo speciálního pomocného znaku n 783:[274/278] Protestantská chrámová hudba n 004.384:[621.771.016.3:669.14] Počítače ve válcovnách oceli za studena VZTAH symbol/notační znak : n používá se jako nástroj specifikace a pro spojení dvou nebo více znaků MDT, jejichž pojmy se projevují v různých typech vztahů n na rozdíl od symbolů `plus` a `lomítko` dvojtečka spíše zužuje než rozšiřuje rozsah předmětů n 316.74:2 Sociologie náboženství n 341.63(44:450) Arbitráž ve sporech mezi Francií a Itálií x (44+450) n 004.78:02 knihovnické systémy Pomocné znaky n účelem je vyjádření druhotné charakteristiky předmětu zastoupeného hlavním znakem n pomocí nich vznikají rozvinuté znaky n výčet pomocných znaků a instrukce pro jejich aplikaci obsahují pomocné tabulky rozvinutý znak=hlavní znak + všeobecný pomocný znak 821.134.2(862) nebo kolumbijská literatura + zvláštní pomocný znak 821.134.2.09 španělská literatura (o ní) Pomocné znaky Ø všeobecné PZ Ø SPOJOVACÍ ZNAKY Ø VPZ SAMOSTATNÉ Ø VPZ ZÁVISLÉ Ø zvláštní PZ Všeobecné pomocné znaky n slouží k vyjádření druhotných charakteristik všeobecného typu n lze použít pro specifikaci primárního předmětu vyjádřeného hlavním znakem v celé šíři klasifikačního schématu a pro připojení ke složenému znaku n každý z těchto znaků má svoji specifickou formu Všeobecné pomocné znaky VPZ SAMOSTATNÉ n jazyka n formy dokumentu n místa n času n etnické VPZ ZÁVISLÉ n vlastností n materiálů n osob VPZ JAZYKA n symbol: =1/=9 označují jazyk dokumentu (vyjadřují jazyk nebo jazykovou formu dokumentu, jehož předmět je klasifikovaný hlavními znaky MDT ) 53(035)=111=112.2=133.1 Příručka fyziky v angličtině, francouzštině a němčině n používají se jako podklad § pro členění třídy 811 - jazyky 811.162.3 =162.3 čeština § pro členění třídy 821- literatura 821.162.3 § pro tvorbu všeobecných pomocných znaků etnických § =411.16 Hebrejština (=411.16) Hebrejský. Židé. VPZ FORMY DOKUMENTU n symbol: (0...) vyjadřují formu dokumentu n 02(038.072) výkladové slovníky z oboru knihovnictví n VPZ MÍSTA vypovídají o geografické oblasti, lokalitě nebo jiných prostorových aspektech předmětu, který byl popsán znakem MDT n symbol: (1/9) … např. (437.3) Česká republika 316.774(437.3) masmédia v ČR n součástí hlavních znaků ve třídě 913 Regionální geografie a 94 Dějiny 94(437.3) dějiny Česka další příklady hojného užití: 821.111(73), 821.134.2(862) VPZ plemen, etnických skupin a národů n označují etnický aspekt předmětu vyjádřeného znaky MDT n symbol: (=...) n členěny podle VPZ jazyka a místa n 341.43(=411.16) deportace Židů n 398(=81/=82) Severoamerický indiánský folkor n VPZ ČASU blíže určují předmět v čase n symbol: "..." n "19„ 20. století n "192„ dvacátá léta (1920-1929) 94(100)"1914/1918" obecné dějiny časový údaj univerzální ve vztahu k místu 1. světová válka VPZ závislé – nestojí samostatně q VPZ vlastností označují obecné vlastnosti nebo rysy předmětů (entit) symbol: -02 377.14-028.26 audiovizuální výcvikové metody q VPZ materiálů vyjadřují materiály nebo složky, z nichž jsou zhotoveny předměty nebo výrobky (hlediska materiálu jsou vzhledem k předmětu druhotná) symbol: -03 620.1-034 (kovy - zkoušení) q VPZ osob a osobních charakteristik označují jednotlivé kategorie osob v souvislosti s předmětem dok. symbol: -05 32-051 politici, 82-055.2 literatura psaná ženami Zvláštní pomocné znaky q jejich uplatnění pro konkrétní třídy je definováno přímo v hlavních tabulkách, nelze uplatnit v celé šíři tabulek Fna jejich existenci se upozorňuje na začátku každé třídy, oddílu, pododdílu Fsérie se spojovníkem, série s tečkou a nulou,série s apostrofem Fnelze je spojovat s hlavními znaky libovolně 82-1 821.162.3-1 Co z toho o MDT vyplývá? n není čistě enumerativním SSJ (jako např. LCC) n nástroje pro tvorbu komplexních znaků, fasetový přístup (VPZ) à analyticko-syntetické třídění 821.111(73)-1 americká poezie hlavní znak ZPZ se spojovníkem VPZ místa Co z toho vyplývá dále? flexibilita při aplikaci MDT Fklasifikace pomocí jednoduchých znaků je MDT aplikováno jako enumerativní, nesyntetická klasifikace, jejímž hlavním smyslem je systematické prohlížení a je si v mnohém podobná s funkčními prvky DDC Ftvorba složených a rozvinutých znaků obtížnější a časově náročnější, indexátor musí rozhodovat o tom, jaké použije pomocné znaky, jaké vztahy mezi znaky chce vyjádřit, jaké zvolí citační pořadí ALE Knihovny různé podoby MDT mohou aplikovat různá vydání tabulek, dva způsoby klasifikace à flexibilita způsobuje nejednotnost aplikace MDT, problematizuje standardizaci a znesnadňuje kooperaci, která předpokládá jednotnou aplikaci à při vyhledávání znát politiku instituce vzhledem k MDT Aplikace MDT F NK ČR n znak MDT součástí autoritního záznamu věcného selekčního prvku v SVA n příklad: prostituce, český román, sociologie lékařství n v SOD se vážou MDT k vyjádření příslušných hesel zahrnutých do SOD n příklad: Počátky emancipace žen v Čechách F skupiny Konspektu F doporučení NK ČR minimální věcné zpřístupnění IZ n použití vybraných znaků MDT nebo skupin Konspektu n příklad psychologie hudby v Souborném katalogu MU, MSVK OIB – oborové inf. brány některé k organizovanému a strukturovanému přístupu k informačním zdrojům na Internetu využívají schémata vycházející z tradičních SSJ LITERATURA n PRESOVÁ, S. Metoda Konspektu a její vztah k selekčním jazykům. V Brně : Masarykova univerzita, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3685-0 studnice informací: n About Universal Decimal Classification and the UDC Consortium [online]. Last updated: 8th February 2006 [cit. 2006-05-03]. Dostupné z http://www.udcc.org/about.htm n Národní knihovna České republiky. Věcné zpracování. Věcné autority [online]. 01.03.06 [cit. 2006-05-03]. Dostupné z http://www.nkp.cz/pages/page.php3?page=fond_mdt_vybznak.htm