1 VVíítejte na ztejte na záákladech marketingukladech marketingu ppřřednednášáška 23. 04. 2009ka 23. 04. 2009 Fundraising Fundraising ,,Věda" o tom, jak úspěšně přesvědčit druhé, že právě vy a vaše činnost jsou důležité, a že se do nich vyplatí investovat. (Ledvinová, J.) Fundraising získávání prostředků, resp. hledání zdrojů, které má pomoci především neziskovým organizacím zbavit se nedostatku financí. zahrnuje různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskovým organizací. fundraiser Kdo by se mKdo by se měěll fundraisingufundraisingu vvěěnovat?novat? ˇSprávní rada, představenstvo ˇŘeditel ˇProfesionální fundraiser ˇDobrovolník ˇKonzultant fundraisingu 2 Kdo by se mKdo by se měěll fundraisingufundraisingu vvěěnovat?novat? stav v 2004 (stav v 2004 (spiralisspiralis výzkum 455 NO)výzkum 455 NO) Fundraising v malých NO je zabezpečován vedením organizace, správní rady, představenstva S růstem velikosti NO přesun výkonu fundraisingu na jiné osoby (fundraisery) 1/3 NO měla fundraisera U velkých NO zaměstnanci u menších NO dobrovolníci Dovednosti fundraisera Silná osobnost Zápal pro věc - ,,věřit z celého srdce" Schopnost požádat ,,peníze nejsou tabu" Přesvědčivost - působivá argumentů Sebedůvěra - ,,nemám se za co stydět, neomlouvám se" Pravdomluvnost Sociální dovednosti ,,práce s lidmi" Organizační dovednosti Kontakty a schopnosti Pohotovost - ,,nepromarnit žádnou příležitost Vytrvalost - ,,nevzdávat se" Aktivity fundraisera 1. plánování Fundraiser vytváří fundraisingový plán, spravuje databázi dárců a kontaktů, spolupracuje s ekonomem na přípravě rozpočtů a sleduje jejich plnění, připravuje komunikaci s dárci. 2. administrativa Práce zahrnuje evidenci spojenou s realizací projektů, zpracování průběžných a závěrečných zpráv, ale také spolupráci na vytváření nových projektů (žádosti o udělení grantů a dotací). 3. komunikace Fundraiser v nejširším slova smyslu reprezentuje organizaci, komunikuje se stávajícími i potenciálními dárci, vytváří a distribuuje materiály (nabídky, prezentace, informace ad.). 4. strategie Fundraiser pravidelně vyhodnocuje vlastní činnost i fundraisingový plán, připravuje podklady pro jednání správní rady, podílí se na strategickém plánování a na vedení organizace. Očekávání NO a praxe ze zahraničí Neziskové organizace od fundraisera očekávají, že bude stratégem a manažerem fundraisingu, výkonnou silou pro realizaci fundraisingu v celém jeho rozsahu a pečlivým úředníkem. Podle zkušeností zahraničí je fundraiser manažerem, který vede dobrovolníky, zaměstnance, členy správní rady, členy sdružení atd., nikoliv člověkem, který sám peníze získává. Fundraiser je manažera fundraisingu Kdo všechno může být objekt fundrasingu? Zdroje financování NO z vlastní činnosti od jiných subjektů z neveřejných zdrojů (tuzemské i zahraniční) z veřejných zdrojů (tuzemské i zahraniční) 3 Zdroje financování neziskových organizací můžeme dělit na následující skupiny: Vnitřní zdroje ­ z vlastní činnosti Členské příspěvky Prodej výrobků a služeb Pronájem Loterie a spotřebitelské hry Kapitálové úroky apod. Veřejné sbírky a další fundraisingové metody Zdroje financování neziskových organizací můžeme dělit na následující skupiny: z veřejných zdrojů Státní rozpočet Státní fondy Krajské rozpočty Rozpočty nižších ÚSC ­ (obcí) Fond vysočiny apod. Fondy EU Norský fond, Visegrádský fond, apod. Nadační investiční fond Dotace ­ dotační řízení Resortní politiky Státní dotační politika vůči NNO a další meziresortní politiky Zakázky (faktury, licence, koncese) ­ veřejné zakázky Daňové úlevy Slevy a osvobození od poplatků, pronájmů, apod. Ze zákona (příspěvky Církvím a náboženských společnostem, politickým stranám, normativy apod. další oborové prostředky) Zdroje financování neziskových organizací můžeme dělit na následující skupiny: z neveřejných zdrojů (tuzemští i zahraniční Fyzické osoby Živnostníci Právnické osoby ­ a.s., s.r.o apod. Právnické osoby nepodnikatelské ­ nadace a nadační fondy Dary ­ financí, věcí, informací, know how, času (dobrovolníci), Granty Sponzoring a partnerství Dárcovství Tři stupně ve vztahu žádosti NO k dárci (sponzorovi): nezisková organizace mu nemůže nabídnout nic volí tedy formu prosby, protože očekává čistý dar, může nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší ­ volí proto vztah ,,kvazipartnerství", kdy např. prodává lístek na dobročinný koncert za přemrštěnou cenu, přičemž to ví i kupující, který se na koncert možná ani nedostaví, nabízí srovnatelnou protihodnotu ­ vede tedy obchodní jednání, aby získala např. placený inzerát do sponzorované knihy. Pojem Charita(tivnost) Křesťanská láska Před welfare state Charitativní organizace byly projevem, výsledkem, vyjádřením ,,velkodušnosti", dobročinnosti jednotlivce a státu Se slábnutím vlivu aristokracie a církve přechází ,,starání se o druhé" pod vliv státu Školy, muzea, chudobince... 4 Filantropie Obecně láska k lidem, snaha pomoci motivována láskou k bližnímu. výsledek snahy a přání určitých skupin občanů. Širší pojem než charita Komplex společenských vztahů založených na dobrovolných aktivitách jednotlivců, které jsou podporovány státem. Aktivity neuskutečňované pro maximalizaci vlastního zisku či užitku Dárcovství Firemní dárcovství Individuální dárcovství Dary mohou mít podobu Finanční pomoci Věcné pomoci Lidského zdroje Know how a informací Proč lidé dávají peníze? Kolik korun byste tento rok dali? Na jaké účely tento dar vynaložíte? Je nějaká konkrétní organizace, které byste chtěl(a) svůj dar dát? Věděl(a) jste určitě, do jaké činnosti chcete své peníze investovat? Vázal(a) jste své darovací úmysly na nějakou konkrétní osobu? Bylo pro vaše rozhodování důležité, že máte v některé organizaci své přátele a známé, kterým důvěřujete? Členové NO uvádějí nejčastěji jako svou motivaci k dávání: pocit užitečnosti, radost z dávání, osobní uspokojení, chuť pomoci jiným, snahu vyřešit problém. Obecně lidé dávají peníze: jestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod, jsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti, vidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi, vědí, že jim bude neodkladně poděkováno že budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, Obecně lidé dávají peníze že budou pravidelně informováni o rozvoji organizace, vědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně, naplnění společných cílů, že podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. 5 Obecně lidé dávají peníze: Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NO, snížení daňového základu, apod.) Negativní motivy (pocit moci, praní špinavých peněz) Motiv víry (Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bližnímu svému) Co víme o individuálních dárcích? Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce. Relativní roční výše daru se naopak zvyšuje s věkem dárce. Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří dobrovolných prací neúčastní. Hledáme své dárce Ač se to nezdá, potencionální dárci se vyskytují všude. Jde však o to, je správně vytipovat, oslovit a následně s nimi dále komunikovat. Tradiční okruhy dárců: mají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky. nemají vymezené prostředky na dané cíle, ale v případě, že je zaujmou, poskytnou je podnikatelé a podniky, obchodní společnosti, banky, individuální dárci, příznivci, členové, veřejnost. Další vhodné členění je na ty, kteří: jsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu, dávají poprvé, dali již v minulosti . Dříve než oslovíme vybraného dárce, je dobré si ujasnit následující otázky: je vůbec solventní? jaké širší marketingové cíle sleduje? do čeho chce dlouhodobě investovat? nachází v dobré situaci, aby se u něj prosadila myšlenka altruismu? 6 Seznam dárců: Kdo z těch, které znáte, poskytne příspěvek vaší organizaci, i když to třeba bude méně, než kolik byste potřebovali nebo očekávali? Kteří jedinci nebo organizace mají zájem na tom, aby vaše organizace byla úspěšná a kteří, pokud je vhodně oslovíte, budou ochotni vás podpořit? Kdo nebo která organizace by vás podpořili, ale pouze když byste jim věnovali velkou pozornost a nejprve byste je pečlivě a dlouhodobě na dárcovství připravovali? Metody fundraisingu Metody fundraisingu Inzerce * nejméně účinná metoda, protože kontakt mezi dárcem a organizací či námi je anonymní. * Osobu, kterou žádáme o podporu, nevidíme. * Výhodou této metody však je, že oslovíme velký počet potencionálních dárců. * Vhodné v kombinaci Metody fundraisingu Direct mail, * tj. přímý poštovní styk = hromadný (formální) adresný nebo neadresný dopis, někdy s vloženou obálkou pro odpověď a/nebo s poštovní poukázkou. Metody fundraisingu Vyhlášení veřejné sbírky * výzva předem neurčenému okruhu dárců sdělovacími prostředky (včetně plakátů a letáků) * vyžadují dobrou organizační přípravu * využití více prostředků propagace, prezentaci silného motivu pro dárce * svědomité pracovníky, dostatek fin. pr. a bezúhonnost organizace; Metody fundraisingu Kampaň * má všechny atributy veřejné sbírky, jen má větší rozsah. Lze u ní nalézt i rysy benefice: Benefiční akce * výzva předem neurčenému okruhu dárců vyžaduje divácky a publicisticky zajímavý program, min. jednu známou osobnost v programu, bezchybný průběh akce a dostatečnou prezentaci dobročinného účelu celé akce, viz. dále 7 Metody fundraisingu fundraising ,,od dveří ke dveřím" * nevýhoda vstupování do soukromí potencionálních dárců. Metody fundraisingu Osobní dopis či telefonický rozhovor (tzv. telefonní fundraising) * předpokladem úspěchu je předcházející znalost dárce, který už dar poskytl a nyní žádáme o obnovení daru. Někdy se však podaří prolomit "ledy" a získat příslib finanční podpory i od nově oslovených dárců. Metody fundraisingu Písemná žádost o grant * velmi byrokratický postup, který však přinese vysoké finanční sumy, možnost dlouhodobé spolupráce Osobní setkání, resp. návštěva * předem vytipovaných možných dárců * spolu s žádostí o grant nejúčinnější způsob, Metody fundraisingu Členství * má velkou výhodu dlouhodobého vztahu mezi dárcem a organizací. * Je velmi užitečné s členy udržovat pravidelný kontakt, setkávat se s nimi, napsat jim občas dopis nebo zatelefonovat. Metody fundraisingu Vlastní příjmy, tzv. samofinancování * cesty k dlouhodobé stabilitě NNO ,,Testament-fundraising" * odkaz majetku, tj. získávání příslibu odkazu majetku. Metody fundraisingu ­ Spiralis 2004 Při získávání peněz preferují NO osobní kontakt, ať už jakýmkoli způsobem. Menšinovou formou komunikace je reklama, využívaná asi 20% NO. Jde o organizace s větším rozpočtem. Finance získávají většinou jednorázovým platebním příkazem (82% organizací) nebo v hotovosti (66% NNO). Trvalým bankovním příkazem 24% NO. Zastoupení internetu a mobilu jako nástroje fundraisingu je statisticky nízké (14%) a jen občasné. 8 Plánování fundraisingu Plánování fundraisingu Dlouhodobý proces Věnovat se mu by měla 1/3 objemu činností neziskové organizace Spiralis 2003 Pouze třetina NO zpracovává plán fundraisingu, skoro polovina rozvíjí nebo promýšlí alespoň určitou strategii. Plánování fundraisingu: 1. definovat poslání organizace ­ stručně, jasně, výstižně, aby s ním byl srozuměn každý člen organizace a uměl ho reprodukovat, 2. určit konkrétních a měřitelných cílů ­ dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vědět co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3. vypracovat realizační a časový plán aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, 4. ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, místo organizace na trhu Plánování fundraisingu: 5. uvažovat o zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, 6. vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, 7. sestavit seznamu možných zdrojů, 8. specifikovat okruh dárců, 9. požádat o dar, 10. informovat dárce o použití jeho daru, 11. snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru. Měření efektivnosti 9 Měření efektivity fundraisingu Návratnost investic Poměr mezi získaným příjmem a náklady na jeho získání Čistý příjem Částka, kterou jste - po odečtení všech nákladů na fundraising skutečně získali Procento odpovědí ­ návratnost Procentuální podíl těch, kteří zareagují, z počtu lidí, které jste oslovili Průměrný příspěvek Částka, kterou v průměru přispěje každý dárce Náklady na získání dárce Náklady vynaložené na získání nového dárce/průměrná celková hodnota dárce, tj. odhad celkové částky, kterou vám dárce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat. Vyhodnocování fundraisingu Spiralis 2004 Přibližně polovina neziskových organizací uvádí, že své fundraisingové aktivity vyhodnocuje. Většinou se však omezuje jen na hodnocení vlastních akcí. Pouze 15 % z celkového počtu respondentů hodnotí návratnost prostředků investovaných do fundraisingu. Ostatní způsoby vyhodnocování jsou percentuelně ještě slabší. Zájmová literatura Informační zdroje Ledvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu Norton Michael: The Worldwide Fundraiser's Handbook (Nadace VIA 2003) Spiralis: Cesty k účinnému fundrasingu (http://www.spiralis-os.cz/) http://www.fundraising.cz/