1 VVíítejte natejte na zzáákladech marketingukladech marketingu 44 ppřřednednášáška 12. 3.ka 12. 3. 20092009 Obsah dnešní přednášky Segmentace trhu Pozitroning a repozitroning Makro a mikroprostředí organizace SWOT PESTE Porterova analýza pěti sil Marketingový výzkum SegmentaceSegmentace Cílený marketing x hromadný Hromadný marketing ­ náročné, potřeby a zájmy lidí jsou různorodé, finančně se vyplatí zacílit na segment Střelba kulovnicí ­ přímý zásah zákazníka Tržní segmentace Vstupní proces tzv. strategického marketingového plánování. Většina organizací poskytujících služby nedokáže vyhovět potřebám všech zákazníků, tzv. nediferencovanému trhu, ani nedokáže konkurovat všem jeho účastníkům. Proto každá organizace, zisková i nezisková, zpravidla přijímá strategii tržní segmentace a positioningu. Cílený marketing 3 kroky a) Tržní segmentace- rozčlenění trhu na relativně homogenní skupinky b) Tržní cílení ­ pokrytí trhu ­ vyhodnocení segmentu a výběr těch, kde se budu snažit získat co největší podíl c) Tržní umisťování - tržní pozice ­ Positroning prostředek jak firma tlumočí odlišným skupinám fakt, že jsou pro mě připraveny splnit jejich potřeby 2 Segment trhu je skupina zákazníků se shodnými potřebami, které se ve vztahu ke stejnému výrobku/službě odlišují od potřeb zákazníků jiných skupin. Výhody segmentace Zvyšování tržeb Pružnější reakce na změny v poptávce Snížení nebezpečí konkurenčních válek Účelnější vynaložení finančních prostředků Různé přístupy k selekci cílového trhu ­ 1 segment * Výhodné pro malé organizace * přesné vymezení kvůli reklamě, * nevýhoda ­ sázka na 1 kartu produkt P3 P2 P1 marketM3M2M1 Různé přístupy k selekci cílového trhu ­ výběrová segmentace * Obrana proti sázce na 1 kartu * Roztříštění do 3 míst potřeb 3 různých servisů údržby * nevýhoda ­ větší alokace, víc práce, * Výhoda ­ když jeden z nich nevyjde neznamená to konce organizace produkt P3 P2 P1 marketM3M2M1 Různé přístupy k selekci cílového trhu ­ tržní segmentace * Zaměřena na 1 trh a na celé spektrum výrobků a služeb, které mohou zaplnit * Nevýhody: skončení trhu konec organizaceprodukt P3 P2 P1 marketM3M2M1 Různé přístupy k selekci cílového trhu ­ výrobková segmentace * Vyvarování se předešlému scénáři * Náročnější na propagaci ­ 3 různé propagační strategie produkt P3 P2 P1 marketM3M2M1 3 Různé přístupy k selekci cílového trhu ­ úplné pokrytí produkt P3 P2 P1 marketM3M2M1 Cílový segment představuje tu část trhu, kterou si organizace vybrala z širšího trhu. Organizace tak činí na základě tzv. segmentačních kritérií: Geografická (země, kraj, město,...) Demografická (věk, pohlaví, stav,...) Socioekonomická (příjem, životní standard, ...) Psychografická (postoje, potřeby, živ.hodnoty,...) Motivy vedoucí ke koupi (zvyk, loajalita ke značce,...) Časové (víkendové nákupy, dovolené, ...) Příklad segmentace podle demografického aspektu Natalita, mortalita, strom života Kategorie YUPPIE ­ mladí odborníci ,,25 ­ 39 let". Vysoký příjem, vzdělání, schopní, ve městě Kategorie 6O plus - lidé na hranici kariéry, se slušným příjmem, ještě zdraví a s nezávislými dětmi, druhá míza Kategorie GENERATION NEXT ,,15-19 let" neuznávají hodnoty, rebelové, záliba v elektronice, přestože závislý dobře zaopatření Příklad segmentace podle demografického aspektu Mezní momenty: Roční : před vánoci, před prázdninami Životní: před svatbou, smrt v rodině, změna bydliště Podmínky účelné segmentace Rozsah segmentu Po započtení všech nákladů na spojených s uskutečňováním odděleného marketingu je pro podnik výhodnější než působit na trhu masovém Odezva na podněty marketingu Odezva zákazníků na uplatnění rozdílných taktik a nástrojů se podstatně odlišuje, např: cena ­ zákazníci jsou připraveny platit v úzkém, ale podstatě stejném rozmezí Dynamika Rozdíl když je možnost růstu a když už je strop Strategie pozitioningu P o z i t i o n i n g odlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejích konkurentů Prostřednictvím Marketing-mixu umísťování svého produktu mezi produkty konkurence Cíl ­ získání konkurenční výhody 4 Strategie pozitioningu podle Winda (1982): Vlastnosti produktu/služby Cena/kvalita Užití (jak často, kdy, za jakých okolností) Třída produktu/služby (oproti jiné značce) Uživatelé produktu Konkurenti Kulturní aspekty a symboly (vztahující se k osobnosti značky) Základní kameny pozitioningu ve službách: Kvalita Cena Pomocí těchto dvou dimenzí lze vytvořit tzv. poziční mapu. Body podél pomyslné diagonály v poziční mapě představují možné poziční strategie, které mohou uplatňovat poskytovatelé dané služby. Př. Poziční mapa hotelových služeb Vnímaná úroveň ceny vysoká nízká nízká vysoká Vnímaná kvalita hotelových služeb Penzion Slavia Hotel Beránek Hotel Intercontinental Poziční mapy nadací a ekologických sdružení Poziční mapy nadací a ekologických sdružení Poziční mapy nadací a ekologických sdružení 5 Poziční mapy nadací a ekologických sdružení Repozitioning Znamená úpravu postavení určité služby na trhu. Je zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů. Marketingové prostředí Marketingové prostředí Makroprostředí Mikroprostředí MIKROPROSTŘEDÍ ­ tvořeno Naším trhem * Personál firmy * Financování * Oblast techniky a technologie, * Využívání informačního systému * Marketingový audit/ mix Zákazníky Konkurencí Našimi dodavateli Mikroprostředí Pro poznání mikroprostředí slouží 1/2 SWOT analýzy Silné a slabé stránky Pro poznání Makroprostředí slouží 2/2 SWOT analýzy Příležitosti a ohrožení 6 Makroprostředí Síly mimo organizaci, které mohou ovlivnit jeho počínání. Např: Vlivy ekonomické Vlivy demografické Vlivy politické Vlivy technologické Vlivy kulturní Vlivy přírodní Makroprostředí - další používané analýzy PESTE - politické,sociální, ekonomické, technologické, ekologické vlivy Porterova analýza pěti sil a) pozice mezi konkurenty = ,,jízdní prostor" b) síla zákazníků c) síla dodavatelů d) hrozba nově vstupujících na trh e) hrozba substituce výrobků a služeb SWOT analýza Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace) + Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby) SWOT analýza THREATS Hrozby OPPORTUNITIES Příležitosti WEAKNESSES Slabé stránky STRENGHTS Silné stránky Plus minus matice analýzy SWOT Porovnává vzájemné vazby mezi námi vytypovanými: silnými stránkami ,,S", slabými stránkami ,,W", spolu s příležitostmi ,,O" a hrozbami ,,T". Rozlišujeme: Silnou oboustranně pozitivní vazbu: ++ Silnou oboustranně negativní vazbu: - Slabší pozitivní vazbu: + Slabší negativní vazbu: Žádný vzájemný vztah: 0 7 Další možnosti využití SWOT: Matice důležitosti a efektu Vymezení vztahů závažnosti a výkonnosti vybraných kritérií Analýza příčin a důsledků vybraných faktorů Marketingový výzkum Marketingový výzkum Systematické shromažďování a analýza informací, týkajících se marketingu. Zjišťuje různé informace, jako např.: * Potřeby a přání klientů * Změny v chování klientů * Postoje a uznávané hodnoty * Efektivitu marketingové komunikace * Efektivitu nabízených služeb * Oprávěnost/smysluplnost nabízených služeb * Velikost a rozdělení/segmentaci trhu URČENÍ CÍLE VÝZKUMU DEFINOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU PŘÍNOS VÝZKUMU ZDROJE DAT A OPERACIONALIZACE HLAVNÍCH VÝZKUMNÝCH OTÁZEK METODY A TECHNIKY SBĚRU DAT URČENÍ ZPŮSOBU VÝBĚRU A VELIKOSTI VZORKU ORGANIZACE SBĚRU DAT ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA DAT ZPRACOVÁNÍ A PREZENTACE ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY NEVYČERPÁVAJÍCÍ ŠETŘENÍ VÝBĚROVÁ ŠETŘENÍ výsledky jsou zobecnitelné NEÚPLNÁ ŠETŘENÍ výsledky nejsou zobecnitelné PRAVDĚPODOBNOSTNÍ VÝBĚR o výběru jednotky rozhoduje náhoda ZÁMĚRNÝ VÝBĚR o výběru jednotky rozhoduje výzkumník ANKETA Spontánní, příležitostný výběr METODA ZÁKLADNÍHO MASIVU šetření se provádí u relativně malého počtu velkých jednotek Zdroje dat Primární ­ vlastní výzkum Sekundární vnější (státní statistika, periodika, noviny, internet, výroční zprávy) vnitřní ­ komunikace s klienty, komunikace se zaměstnanci, z účetnictví, z benchmarkingu 8 Kvantitativní metody Reprezentativní dotazníkové šetření Omnibus Výrobkový výzkum Mystery shopping UPE ­ Utajované hodnocení Poštovní anketa Analýza statistických dat Kvalitativní metody Skupinová diskuse Individuální hloubkový rozhovor Brainstorming .... Příště uslyšíte... Marketingové strategické plánování Marketingové strategie Ansoffova matice Matice šíře sortimentu Bostonský diagram Metoda ABC