VVíítejte natejte na zzáákladech marketingukladech marketingu 55 ppřřednednášáška 19. 3. 2009ka 19. 3. 2009 Obsah dnešní přednášky Praktické vyzkoušení poziční mapa Potterova analýza 5 sil SWOT Poziční mapa - na příkladu MU/Brno/Knihovna Repozitioning Znamená úpravu postavení určité služby na trhu. Je zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů. Potterova analýza 5 sil - na příkladu MU/Brno/Knihovna SWOT analýza - na příkladu MU/Brno/Knihovna Strategie růstu 1. Růstové strategie Růst organizace lze analyzovat pomocí dvou základních rozvojových prvků: ROZVOJ TRHU a ROZVOJ PRODUKTU. Kombinaci těchto růstových prvků organizace zachycuje MATICE TRŽNÍ FIRMY, navržená ANSOFFEM (1957). Trhy a produkty jsou zkoumány na základě jejich novosti pro organizaci. Ansoffova matice rozlišuje 4 produktové strategie: Pronikání na trh Vývoj výrobku/služby Rozšiřování trhu Diverzifikace . Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Vývoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkonT R H Y existující nové VÝROBKYexistující nové Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu AnsoffovaAnsoffova maticematice . Diverzifikace Nabídka nových typů zájezdových představení Rozšiřování, rozvoj trhu Nabídka stávajících představení pro nový trh Vývoj produktu Zařazení baletních představení do nabídky divadla T R H Y existující nové VÝROBKYexistující nové Pronikání na trhy Dosažení většího tržního podílu mezi diváky z řad studentů. Aplikace Ansoffovy matice pro regionální divadlo 2. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Základem pro vytvoření této strategie je zjištění činností, které představují konkurenční výhodu organizace. Podle Portera (1980) lze konkurenční strategie zařadit do tří typů: Výhoda nižších celkových nákladů Diferenciace Specializace Výhoda nižších celkových nákladů Org. sledující tuto strategii musí dosahovat efektivní produkce, např. hospodárností, plynoucí z rozsahu jejích operací. V org. poskytujících služby lze tuto strategii volit, když: Org.je velká, alespoň regionální působnost Org.má menší míru kontaktů se zákazníky, popř. lze využít moderní techniky pro realizaci některých jejích operací (např.účetnictví, poradenství, apod.) POZOR !!! Často dochází ke snížení kvality služeb!!! (DSO pro kombinované studium???) Diferenciace Snaha o zvýšení hodnoty nabízené služby Spočívá především ve zvýšení kvality poskytované služby ve vztahu k její ceně Vyšší kvalitu lze dosáhnout nabídkou zcela nových, doplňkových služeb nebo zjednodušením přístupu ke službě (např. divadla - rezervace přes Internet, pobočky bank, apod.) Specializace Organizace se zaměřuje na určité menší tržní segmenty. V rámci tohoto segmentu, který dokonale zná, snáze uspoří náklady a ,,ušije" službu přímo na míru spotřebiteli (např. Vítkovice tours ­ dovolená v Chorvatsku, HaDivadlo ­ SŠ a VŠ mládež) Nebezpečí ­ pokles poptávky daného segmetu 3. Strategie zaměřené na vývoj, resp. růst portfolia Organizace, zvláště ty poskytující tržní služby (značně konkurenční prostředí a rychle se měnící požadavky spotřebitelů), by se neměly spoléhat na jednotlivý produkt/službu a jednotlivý trh. Měly by si vytvořit portfolio produktů = více různých služeb pro různé tržní segmenty, tj. sortiment služeb. Analýza portfolia ­ matice BCG, resp. Bostonský diagram Vychází z názoru, že ziskovost je spojena s podílem organizace na trhu a s růstem tohoto trhu. Podíl na trhu = poměr tržeb org. v poměru k tržbám v daném odvětví služeb (tržby alespoň tří nejvýznamnějších konkurentů v odvětví).Hranicí mezi vysokým a nízkým tržním podílem je hodnota 1. Tržní růst se měří v ročních přírůstcích tržeb z prodeje služby. Hranici mezi pomalým a rychlým růstem činí hodnota 10 %. Bostonský diagram: . Tempo růstu trhu Relativní podíl organizace na trhu potřeb vysoké nízké Hvězdy Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz. Rostoucí zisk. Otazníky/ Problémové děti Výrazně negativní tok peněz. Nízký zisk. (Dojné) krávy Výrazně pozitivní tok peněz. Nejvyšší zisk. Psi Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz.Nejnižší zisk. vysoký nízký 1,0 10 % Příště uslyšíte... Komunikace v marketingu Veřejnost a veřejné mínění Prostředky práce s veřejností PR