Obsah a formy informačního vzdělávání I. Osnova Obsah a formy informačního vzdělávání • Podle různých typů institucí v ČR, zahraničí • Iniciativy, organizace, projekty zabývající se problematikou IG • Informační vzdělávání a vysokoškolské knihovny u nás a ve světě • Jak se informační vzdělávání vyvíjelo • Pracovní skupiny pro informační gramotnost • Komise IVIG a její činnost • Řešené projekty u nás Zásadní odkazy • Obecné odkazy - Infolit http://www.infolitglobal.info/ - ENIL http://www.ceris.cnr.it/Basili/EnIL/index.html - Weblogy - http://www.information-literacy.net/ - http://information-literacy.blogspot.com/ - http://www.informationliteracy.org.uk/ Význam informačního vzdělávání § IG = cíl, jehož by mělo být dosaženo § změny ve společnosti § nutná změna v osnovách a studijních programech § IDEÁL => ne 1 předmět, ale široké spektrum prvků IV § na každém vzdělávacím stupni jiná podoba, jiné dílčí cíle … § akreditace, kritérium pro hodnocení školy Odpovědnost … § odborná garance a zázemí § personální zajištění § tvorba programů, příprava materiálů, různé formy výuky … § postoj školy § knihovníci? § učitelé? SPOLUPRÁCE Knihovna a škola Spolupráce naprosto nezbytná!!! § se studenty § s vedením školy § s pedagogy § s ostatními zaměstnanci Aktivní přístup ze strany knihovny … Postavení knihoven § školní, vysokoškolské … § pozice v rámci školy § podíl na chodu školy § změny v souvislosti s IV § situace v zahraničí (např. VB, USA) § Academic success (support) centre (odborné čtení a psaní, učební styly, time management, základy PC, vyhledávání informací) Informační vzdělávání minulost § dlouhá tradice – je na čem stavět § bibliographic instruction (BI), library instruction + informatická příprava § nelze jen změnit obsah kurzů § odpoutat se od původního pojetí § prvky IV napříč osnovami a studijními programy Informační vzdělávání vysokoškolské knihovny v ČR Ve světě a u nás • 50. léta - počátky? • 60. léta - rozvoj od orientace k instrukci • 70. léta - centra pro sběr a výměnu materiálů • 80. léta – rozvoj výuky na univerzitách • 90. léta - obnovená potřeba, ICT, informační politika, definice a standardy, marketing, web-based courses, strategie, mezinárodní projekty, IG jako součást vzdělávání • 00. léta – centra pro učení, e-learning, multimedia, jak psát … Formy informační vzdělávání na V • (exkurze v knihovně, průběžná, jednorázová školení na určité služby, zdroje) • systematicky koncipované kontaktní, e-learningové kurzy, přednášky, semináře, semestrální cvičení v rámci řádné výuky na V • www portály, průvodci Obsah informační vzdělávání na V • služby, zdroje konkrétní VŠ knihovny • obecné zásady zjišťování, sledování, vyhledávání, zpracování, použití v kontextu=integrování, hodnocení, prezentování informací • citování informací, autorská etika, plagiátorství • zásady vědeckého publikování (včetně elektronického), pomůcky pro diplomanty, doktorandy • konkrétní práce s oborovými a dalšími informačními zdroji (specializované vědecké zdroje, elektronické inf. zdroje) • informace v souvislostech - terminologie, teorie, celoživotní vzdělávání Obsah a formy informační vzdělávání na V Obsah • Kde hledat informace • Jak hledat informace • Jaké hledat informace • Jak s nimi naložit • Jak se dostat k plným textům • Jaké služby využít • Jak informace použít • Jak psát • Jak se chovat eticky • Jak se chovat zákonně Formy • Vstupní přednášky knihoven • Kurzy knihoven • Předmět v osnovách • Výuka v odborných předmětech • Online kurzy • Multimediální kurzy • E-learning • Kombinovaná výuka Obsah informační vzdělávání na V průzkum 2006 Obsah informační vzdělávání na V průzkum – srovnání 2006 a 2008 • Práce s katalogem • Práce s databázemi • Služby obecně • Citování • Vyhledávání na internetu • Psaní odborného textu • Prevence plagiátorství (novinka) Informační vzdělávání vysokoškolské knihovny v ČR Strategie a taktika • k prosazení: nalezení advokáta, argumentace, příprava projektu, spolupráce s pedagogy • k získání zájemců: propagace, nabídka, flexibilita, atraktivnost Aktivity • semináře pro akademickou obec • kurzy na objednávku pro učitele i studenty • výuka: předmět v učebních osnovách téma v odborných předmětech • podpora nezávislého samostudia: online kurzy … Formy informační vzdělávání na V průzkum 2006 Obsah informační vzdělávání na V průzkum – srovnání 2006 a 2008 • Jednorázová školení • Exkurze • Jednorázové samostatné přednášky • Výukové materiály na webových stránkách • Účast na výuce povinných odborných předmětů • Samostatný volitelný předmět • Ostatní typy kurzů • Účast ve výuce volitelných odborných předmětů • Povinný samostatný předmět • E-learningový volitelný kurz • E-learningový povinný kurz Něco k historii průzkumů • Průzkum v létě 2006, účast 16 V – prezentace je na http://knihovny.cvut.cz/ivig/ivig2006.html • Nový průzkum v létě 2008, účast 14 V • Změny v druhém šetření: – Sumarizace výsledků za celou V – Přibylo pár otázek a podotázek • Zajímavost – „Koncepci IV na VŠ v ČR“ četli všichni J Sledované údaje v první části dotazníku • Rozvoj IG studentů a zaměstnanců v dlouhodobém záměru VŠ – většinou není uveden L • Existence koordinátora vzdělávacích aktivit na VŠ, případně v knihovně – čím dál častěji J Odborné kompetence knihovníků – druhá část šetření • Vedení VŠ nepožaduje po učících knihovnících oficiální pedagogické vzdělání NAPROTI TOMU • Knihovníci nepatří v ČR mezi akademické pracovníky – vyskytly se protesty pedagogů, aby knihovníci zajišťovali výuku celých kurzů Akce knihoven se zaměřují na • Účast ve výuce povinných předmětů • Online vysílání přednášek a školení • Nové e-learningové předměty • Nový volitelný samostatný předmět v osnovách • Instruktáže pro studenty 1. ročníků • Rozšíření a modernizace e-learningového kurzu IV ve statistikách V • V roce 2007/2008 uspořádaly knihovny, které se zúčastnily dotazníkového šetření celkem: – 544 jednorázových akcí pro 16 667 účastníků – 37 kurzů pro 3 468 účastníků • Což představuje 1 647 hodin výuky Struktura uživatelů podle četnosti výskytu • Studenti 1. ročníků • Studenti co píší bakalářskou či diplomovou práci • Doktorandi • Pedagogové • Studenti kombinovaného a distančního studia • Zahraniční studenti • Studenti se zdravotním handicapem • Zaměstnanci školy (i knihovníci?) Zahraničí – informační vzdělávání na V • Infrastruktura univerzit – spojenci, akademické mezičlánky, logická spolupráce více pracovišť v rámci instituce (academic support center, learning centre, centre for academic practice and learning, academic success centre, academic writing centre) – Academic skills (jak úspěšně projít studiem, vědecké publikování a psaní odborných textů, prezentační a lektorské dovednosti, e-tutoring, komplexní kurzy ICT dovedností včetně e-learningu) http://www.une.edu.au/tlc/aso/students/programs/tuneup/ • Implementace do výuky V – Německo, Univerzita Biefeld – založení „teaching service“, která nabízí fakultám výuku akademických klíčových kompetencí včetně informačního vzdělávání – ICT helpdesk včetně pedagogického rozměru – Norsko, Univerzitní knihovna Stord/Hausegund – Informační vzdělávání v programech pro inženýrské obory průmyslového designu – Švédsko, Univerzita Skövde – Finsko ve strategických dokumentech MŠ 2004-2006 - priority podpora vzdělávání v dovednostech IL, ICT, „computer based“ služby implementace do výuky po celou dobu studia Finsko – „Curriculum plan for informational literacy“, síť „vyučujících knihovníků“ na univerzitách Zahraničí – informační vzdělávání na V . Zajímavosti: • Project SAILS – standardizované testy IL • Queensland University of Technology – Integrated literacies coordinator • Academic center, Learning center, Centre for Academic Writing – infrastruktura zahraničních univerzit podporuje spolupráci ve prospěch IG Tutorialy, weby: • Open University Information Literacy Unit • University of Leeds – Training material • Searchpath Michigan University • The University of South Dakota - Gateway to Information Literacy Assessment („Information literacy instruction disseminated through blogs, podcasts, Web-based tutorials, and other popular distribution channels“) - Smith, G. A. Academic Libraries in Transition:Current Trends, Future Prospects. Liberty University, 2006) Hodnocení online kurzů • E-Skills (Une, Plus) Une http://www.une.edu.au/library/eskillsune/ Plus http://www.une.edu.au/library/eskillsplus/ • ICT Driving Licence - University of Helsinki, Finsko http://www.helsinki.fi/tvt-ajokortti/english/material.htm • (VISION – Uni TUHH, Hamburg http://www.vision.tu-harburg.de/) Hodnocení online kurzů: kriteria • Přístup: je kurz veřejně přístupný celý, nebo jen jeho část, případně přístup pro hosty? jak složité je najít start kurzu? • Design: považujete ho za zdařilý, co se vám nejvíce líbí, co nejméně? zkuste najít vhodný termín, který by ho charakterizoval, • Struktura: Je členění kurzu přehledné? Jsou některé celky příliš stručné nebo naopak příliš obsáhlé? • Obsah: Odpovídá podle vašeho názoru zaměření kurzu a cílové skupině? Postrádáte v něm něco, nebo naopak považujete něco za zbytečné? Připadá vám něco jako příliš složité, nebo naopak „polopatické“? Jsou k dispozici testy, animace a další výukové aplikace kromě textů? • Uživatelský komfort: Je zřejmé, pro koho je kurz určen? Je kurz aktualizován? Je vyhovující navigace po kurzu? Rozumíte všem pokynům? Je k dispozici kontakt na správce, tvůrce, nebo jiná zpětná vazba? Práce v týmu Principy • stanovení cílů a důvodů, metod, pravidel a času práce • ochota naslouchat, přispívat, komunikovat, ustupovat • členové týmu – tvůrčí nadšenec, systematický tahoun, hledač chyb, administrativní puntičkář Klady • Invence, rychlost, komplexní pohled, spolupráce Zápory • kompromisy, přizpůsobení se v zájmu dohody, závislost Nástroje k týmové práci • software ke sdílení materiálů a výsledků práce Hodnocení práce v týmu • Kolik bylo členů týmu? • Kdo měl jakou roli? (organizátor, tvůrce, systematik, hnidopich) • Jak jste si role určili? (vyplynuly přirozeně, dohodou) • Jak se dělila práce? (na začátku, v průběhu, dohodou, přidělením) • Jaké byly vztahy? (vstřícnost, dohadování, rozčilování) • Jak probíhala dohoda? (shoda, kompromisy, argumentace, distancování od většiny) • Jak se vám líbila práce v týmu? • Co vám nejvíc vadilo? • Chtěli byste v tomto týmu pracovat na nějakém řešení? Pracovní skupiny pro informační gramotnost Sdružení, fóra, odborné sekce, pracovní skupiny • při knihovnických asociacích – národních i mezinárodních • na univerzitách • v univerzitních knihovnách Příklady IFLA - Information Literacy Section http://www.ifla.org/VII/s42/index.htm ALA - ACRL – sekce akademických a vědeckých knihoven http://www.ala.org/ala/acrl/acrlissues/acrlinfolit/informationliteracy.cfm NFIL – americké národní fórum http://www.infolit.org/ UNESCO – Capacity Building, IFAP – Information Literacy, Information Literacy Resources Directory NORDINFOLIT – severské země http://www.nordinfolit.org/default.asp?nid=13 ANZIIL – Austrálie http://www.anziil.org EnIL – evropská síť http://www.ceris.cnr.it/Basili/EnIL/index.html Pracovní skupiny pro informační gramotnost Pracovní skupiny CAUL http://www.caul.edu.au/info-literacy/ Information Literacy Working Group Committee of Australian University Librarians SCONUL http://www.sconul.ac.uk/topics_issues/info_literacy/ Working Group on Information Literacy Society of College, National and University Libraries CARL http://www.carl-abrc.ca/projects/information_literacy/information_literacy-e.html Information Literacy Working Group Canadian Association of Research Libraries Komise IVIG a její činnost založená 2000, od roku 2002 v rámci AKV § Terminologie – informační vzdělávání, informační gramotnost § Přehled aktivit v univerzitních knihovnách 2001, 2003, 2006 § Definice informační gramotnosti jako struktury 5 modulů 2004 § Standardy informační gramotnosti univerzitních studentů 2005 § Pilotní průzkum stavu informační gramotnosti studentů 2004, 2005 § Seminář IVIG od roku 2003 § Standardy IG § Koncepce IV na VŠ v ČR § Spolupráce Řešené projekty Příklady projektů na univerzitách v ČR • VŠB – Jak pracovat s informacemi – Web-based course • MU – e-learning – FF, PdF, LF(Kurz práce s informacemi, Jak pracovat s odbornými informacemi, RING) • ČVUT – Kurz informační výchovy – Web-based course • VUT • Univerzita Karlova, Univerzita Pardubice, Univerzita Hradec Králové, VUT Brno, OPF Karviná… Shrnutí § Formy a obsah IV na V § Pracovní skupiny, iniciativy v oblasti IG § Práce v týmu