Informační vzdělávání Didaktické aspekty informačního vzdělávání Co vědět o učení a (vyučování) lektorování Plánování a realizace výuky - pokračování 1. Cíle (co bude obsahem učení, obecné i specifické cíle) 2. Proces výuky a učení (co bude obsahem učebního procesu, jaké didaktické metody se použijí) 3. Hodnocení a evaluace (způsob měření efektivity a úspěšnosti vyučovaného obsahu) Analýza, cíle • stanovení cílů – Kognitivní – znalosti (vědět, hlava) – Afektivní (emocionální) – postoje (pociťovat, srdce) – Psychomotorické – dovednosti (dělat, ruce/nohy) • Definování cílů z hlediska účastníků - Bloomova taxonomie Proces výuky didaktické minimum • jak si lidé pamatují informace – 10% čteného – 20% slyšeného – 30% viděného – 50% slyšeného a viděného – 70% z toho, co říkáme – 90% z toho,co děláme • učební styly – jak se člověk učí (např. vizuální, verbální nebo kinestetický typ) – vliv osobnosti, inteligence, motivace, věku, pohlaví, sociální a vývojové vlivy • teorie učení – konstruktivismus • komunikace – kladení otázek Proces výuky Základní dovednosti „učitele“ • Plánování a příprava (výukové cíle, obsah, činnosti, pomůcky) • Realizace vyučovací hodiny (projev, kladení otázek, diskuse, přizpůsobení se vzdělávaným) • Řízení, organizace vyučovací hodiny (tempo, průběh, způsoby výuky, hluk) • Klima, interakce (vhodnost práce pro vzdělávané, motivace, vztah, pořádek, vzhled) • Kázeň (autorita, konfrontace, výstrahy) • Hodnocení vzdělávaných • Reflexe a sebehodnocení vlastní práce Proces výuky Základní dovednosti „učitele“ • Vědomosti, znalosti – Obsah – Strategických koncepcí a kurikululárních materiálů – Didaktika – Kontext (studující) – Výchovné cíle, hodnoty • Rozhodování • Chování Základní dovednosti „učitele“ Komunikační dovednosti • Řečnické prostředky – Jak hlavně nezačínat (omluvami, podlézavě, pasivně, buzeračně, nepodceňovat se…) – Jak začít (sebejistě, dobromyslně, navodit bezpečí, strukturovat) – Dramatické (výraz řeči, těla), kontaktové (oslovování, otázky), logické (fakta, zkušenosti), názorné (příběhy, čísla, metafory), sugestivní (citáty, povzbuzování účastníků) – Být připravený, věcná argumentace – rozložení argumentace, používat podobný jazyk posluchačům Základní dovednosti „učitele“ Kladení otázek • Umění, různé cíle – Pochopení, podnět k přemýšlení, zopakování, upoutání pozornosti, zklidnění, učení se z odpovědí druhých, možnost vyjádření • Různé typy – Otevřené (více správných odpovědí) x Uzavřené (jedna správná odpověď) – Vyššího řádu (potřeba rozvaha, analýza, hodnocení) x nižšího řádu (vybavení informace) Řeč těla • Mimika • Posturika • Gestika • Kinezika • Teritorialita • Haptika • Zjev Zbraně proti stresu Eustres – povzbuzující vzrušující x Distres – paralizující • Být vyrovnaný, co nejméně se trápit sám se sebou • Pomalá řeč • Pravidelné prohloubení dechu, pomalý pravidelný pohyb • Progresivní relaxace (napínání a uvolňování svalů) • Rozcvičení pusy, rozezívání • Mozková gymnastika (křížení, milé představy, zaměřit pozornost např. na počítání) Prevence proti konfliktům ve výuce • Sledovat studující, využít individuální přístup, když je potřeba nasměrovat, pomoci • Oční kontakt s rušiči • Kladení otázek • Přiblížení k rušičům, pohyb po učebně • Změna činnosti, tempa • Registrovat projevy ospalosti, neúcty, ostré pokárání s mírou Inspirace, jak řešit problémy ve výuce http://prosolva.org/spip Proces výuky obsah výuky – tvorba sylabu • Vodítko standardy a modely IG Proces výuky Kolbův cyklus učení Prožitková pedagogika, učení se z vlastních prožitků a zkušenosti (zkušenostní učení) • vlastní aktivita - řešení společného úkolu, vlastní prožívání • ohlednutí - rekapitulace, jak jsme pracovali a co prožili, příp. hodnocení výsledku • zobecnění - prodiskutování špatných i dobrých postupů a posouzení, co pro nás znamenají • plánování - Co se stane příště? Co máme pro příště změnit?" .... nová aktivita Aktivita • Připravit zásady úspěšné prezentace – Společný brainstorming – Doladění ve skupinkách • Připravit ve skupině 3 min. prezentaci podle stanovených zásad Zásady úspěšné prezentace • Příprava • Ukotvení, úvod orientovaný na účastníky • Vlastní projev – úvod, jádro, shrnutí • Závěr ve vztahu k účastníkům • Zpětná vazba (dotazník, hodnocení) • Slova, srozumitelnost, tempo, práce s hlasem • Neverbální projevy Organizační formy výuky • Individuální • Hromadná • Diferencovaná podle schopností a zájmů účastníků • Skupinová, kooperativní, týmová Proces výuky metody • Klasické – Slovní (přednáška, vysvětlování, vyprávění…) – Názorně-demonstrační (pozorování, práce s obrazem) – Dovednostně-praktické (experimentování, činnosti) • Aktivizující – Diskuse, řešení problémů, didaktické hry… • Komplexní – Učení v životních situacích, projektová výuka, kooperativní výuka… Problémová metoda Problem based learning Problémové učení • Aktivní, samostatné řešení problémů samotnými posluchači, studenty • problémové úlohy by měly vycházet z reálných, přirozených životních situací nebo na ně navazovat • problémová úloha by měla podněcovat posluchače k uvažování, hledání, zkoumání, případně k dalšímu studiu • Řešení problému fáze : identifikace (zadání) – analýza (jádro problému) – hypotézy – verifikace – řešení • Proč…, Čím se liší…, Srovnej…, Jak bys vysvětlil…, Urči…, Popiš…, Vysvětli…, Dokaž…, Jaký je základní rozdíl…, Které společné znaky…, Jak souvisí…, Co je příčinou…, Jak lze použít… Projektové učení • Způsob učení, které staví na kooperativním řešení komplexního tématu, které je důležité pro studentův každodenní život - dlouhodobě, vyžadující užití metod na bázi výzkumu. • Studenti si ve vzájemné spolupráci sami řídí, organizují proces řešení Příklad projekt – přeměna školních knihoven v pulsující informační centra Inscenační metoda hraní rolí User Centred Information Literacy Education Simulace Dobrovolný úkol 2 § Zpracovat písemně, dát do odevzdávárny DO 10.5.2009 § 1. Vyhledat, prostudovat a stručně popsat a zhodnotit jeden libovolný rozsáhlý web nebo kurz pro studující z oblasti informační gramotnosti § 2. Vyhledat, prostudovat a stručně popsat a zhodnotit jeden libovolný rozsáhlý web, který se věnuje didaktice či metodám a zdokonalování kompetencí „učitele“ nejlépe informační gramotnosti.