Obsah a formy informačního vzdělávání II. Osnova Informační vzdělávání a vysokoškolské knihovny u nás a ve světě • Pracovní skupiny pro informační gramotnost • Komise IVIG a její činnost • Řešené projekty u nás Otázky • Jaké formy (způsoby) informačního vzdělávání se dají použít pro VŠ studenty? • Jakou formu byste použili a proč? • Jaké obsahy byste zařadili do vzdělávacích aktivit? • Co by podle Vás obnášela funkce koordinátora informačního vzdělávání v rámci konkrétní VŠ? Konkrétní příklady forem online -informační vzdělávání na V • Research guide: průvodce procesem vyhledávání, hodnocení a zpracování informací při řešení nějakého úkolu, případně materiál podrobněji zaměřený na některou součást tohoto procesu. – Josef K http://www.econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/josef-k/ – http://www.sunysb.edu/library/tutorial/ • Subject guide (guides, pathfinder): rozcestník, průvodce zaměřený na určitý obor, většinou přehled různých typů informačních zdrojů k danému tématu (encyklopedie, slovníky, webové stránky, základní monografie aj.). – http://www.libraries.rutgers.edu/rul/rr_gateway/research_guides/research_guides.shtml • Online tutorial, videa: webová prezentace, která nás krok za krokem provede určitým tématem; ideální pro ukázky praktického vyhledávání v určitém zdroji. – Databáze tutorialů Primo http://www.ala.org/apps/primo/public/search.cfm • Komplexní online kurz: uzavřené systémy LMS Řešené projekty v ČR Příklady projektů na univerzitách v ČR • VŠB – Jak pracovat s informacemi – Web-based course • MU – e-learning – FF, PdF, LF(Kurz práce s informacemi, Jak pracovat s odbornými informacemi, RING) • ČVUT – Kurz informační výchovy – Web-based course • VUT • Univerzita Karlova, Univerzita Pardubice, Univerzita Hradec Králové, VUT Brno, OPF Karviná… Pracovní skupiny pro informační gramotnost Sdružení, fóra, odborné sekce, pracovní skupiny • při knihovnických asociacích – národních i mezinárodních • na univerzitách • v univerzitních knihovnách Příklady IFLA - Information Literacy Section http://www.ifla.org/VII/s42/index.htm ALA - ACRL – sekce akademických a vědeckých knihoven http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/issues/infolit/informationliteracy.cfm NFIL – americké národní fórum http://www.infolit.org/ UNESCO – Capacity Building, IFAP – Information Literacy, Information Literacy Resources Directory NORDINFOLIT – severské země http://www.nordinfolit.org/default.asp?nid=59 ANZIIL – Austrálie http://www.anziil.org Pracovní skupiny pro informační gramotnost Pracovní skupiny CAUL http://www.caul.edu.au/info-literacy/ Information Literacy Working Group Committee of Australian University Librarians SCONUL http://www.sconul.ac.uk/topics_issues/info_literacy/ Working Group on Information Literacy Society of College, National and University Libraries CARL http://www.carl-abrc.ca/projects/information_literacy/information_literacy-e.html Information Literacy Working Group Canadian Association of Research Libraries Komise IVIG a její činnost založená 2000, od roku 2002 v rámci AKV § Terminologie – informační vzdělávání, informační gramotnost § Přehled aktivit v univerzitních knihovnách 2001, 2003, 2006 § Definice informační gramotnosti jako struktury 5 modulů 2004 § Standardy informační gramotnosti univerzitních studentů 2005 § Pilotní průzkum stavu informační gramotnosti studentů 2004, 2005 § Seminář IVIG od roku 2003 § Standardy IG § Koncepce IV na VŠ v ČR § Spolupráce Práce s koncepcí – plánování IG aktivit • Nezávislé aktivity x integrace do kurikula • Kolaborace, partnerství = IG není záležitost pouze knihovny (příznivci a odpůrci IG aktivit, vytipování příležitosti-co pálí vaší fakultu, univerzitu např. plagiátorství, výzkumy prováděné studenty, generační rozdíly) • Kompetence k učení (didaktické zásady, učební styly, akceptace moderních výukových metod) • Evaluace Práce s koncepcí – jak začít • Rozvaha, záměr („programové prohlášení“) • Cílová skupina a její potřeby • Cíle, výběr formy a rozsahu vzděl. aktivity • Personální a finanční zajištění, partneři • Průzkum potřeb • Rámcová koncepce • Prezentace záměru • Zpracování podrobné koncepce • Pilotní výuka, ostrá výuka • Evaluace Práce s koncepcí Použít modelový akční plán jako kuchařku pro návrh vlastní koncepce • ve skupině se domluvte na typu instituce, za kterou budete navrhovat plán • načrtněte plán činností a domluvte se, jak byste zajišťovali jednotlivé body podle modelového plánu Práce v týmu Principy • stanovení cílů a důvodů, metod, pravidel a času práce • ochota naslouchat, přispívat, komunikovat, ustupovat • členové týmu – tvůrčí nadšenec, systematický tahoun, hledač chyb, administrativní puntičkář Klady • Invence, rychlost, komplexní pohled, spolupráce Zápory • kompromisy, přizpůsobení se v zájmu dohody, závislost Nástroje k týmové práci • software ke sdílení materiálů a výsledků práce Hodnocení práce v týmu • Kolik bylo členů týmu? • Kdo měl jakou roli? (organizátor, tvůrce, systematik, hnidopich) • Jak jste si role určili? (vyplynuly přirozeně, dohodou) • Jak se dělila práce? (na začátku, v průběhu, dohodou, přidělením) • Jaké byly vztahy? (vstřícnost, dohadování, rozčilování) • Jak probíhala dohoda? (shoda, kompromisy, argumentace, distancování od většiny) • Jak se vám líbila práce v týmu? • Co vám nejvíc vadilo? • Chtěli byste v tomto týmu pracovat na nějakém řešení?