Informační vzdělávání Didaktické aspekty informačního vzdělávání Obsah • „Knihovník za katedrou“ reflexe změn knihovnických dovedností • Minimum co vědět o učení • Minimum co vědět o vyučování, lektorování Co vědět o učení a (vyučování) lektorování Plánování a realizace výuky 1. Cíle (co bude obsahem učení, obecné i specifické cíle) 2. Proces výuky a učení (co bude obsahem učebního procesu, jaké didaktické metody se použijí) 3. Hodnocení a evaluace (způsob měření efektivity a úspěšnosti vyučovaného obsahu) 1. Analýza, cíle • stanovení cílů – Co budou účastníci ZNÁT, UMĚT, čemu ROZUMĚT – Jak budou JEDNAT, MÍT POSTOJ • Definovat konkrétně – z hlediska účastníků nikoli učitele – používat slovesa – vodítko Bloomova taxonomie Aktivita - obrázek Shrnutí výukové cíle • CÍLE (výuky) – Bloomova taxonomie cílů – Kam směřují naše cíle (Co chceme měnit směrem k našim „studentům“) • Jejich emoce • Jejich intelektuální dovednosti – myšlení • Jejich osobnostní vlastnosti • Jejich postoje a hodnoty • Jejich sociální dovednosti • Jejich technologické dovednosti • Jejich tvořivost • Jejich vědomosti • Jejich pohybové dovednosti 1. Analýza, cíle • stanovení cílů – Kognitivní – znalosti (vědět, hlava) – Afektivní (emocionální) – postoje (pociťovat, srdce) – Psychomotorické – dovednosti (dělat, ruce/nohy) • cílová skupina (velikost, dovednosti, znalosti, prerekvizity), jaké existují nedostatky u cílové skupiny • volba metod a typ tréninku, volba média, pomůcek Aktivita – Bloomova taxonomie Struktura • Výběr a uspořádání učiva, faktů – Formou asociací – myšlenkové mapy – Logická struktura Struktura – pomocná schemata Jak poskládat lekci? • Úvod orientovaný na účastníky – Oslovení, představení • Vlastní začátek práce s obsahem – Úvod k obsahu, příběh, vtip – (Řekněte, co řeknete) • Výklad (Řekněte to) • Závěr ve vztahu k látce – resume (Řekněte, co jste řekli) • Závěr ve vztahu k účastníkům • Zpětná vazba (dotazník, hodnocení) Osobnost lektora znám sám sebe? Komunikační dovednosti • Řečnické prostředky – Jak hlavně nezačínat (omluvami, podlézavě, pasivně, buzeračně, nepodceňovat se…) – Jak začít (sebejistě, dobromyslně, navodit bezpečí, strukturovat) – Dramatické (výraz řeči, těla), kontaktové (oslovování, otázky), logické (fakta, zkušenosti), názorné (příběhy, čísla, metafory), sugestivní (citáty, povzbuzování účastníků) – Být připravený, věcná argumentace – rozložení argumentace, používat podobný jazyk posluchačům Řeč těla • Mimika • Posturika • Gestika • Kinezika • Teritorialita • Haptika • Zjev 2.Proces výuky obsah výuky – tvorba sylabu • Vodítko standardy a modely IG 2. Proces výuky didaktické minimum • jak si lidé pamatují informace – 10% čteného – 20% slyšeného – 30% viděného – 50% slyšeného a viděného – 70% z toho, co říkáme – 90% z toho,co děláme • učební styly – jak se člověk učí (např. vizuální, verbální nebo kinestetický typ) – vliv osobnosti, inteligence, motivace, věku, pohlaví, sociální a vývojové vlivy • teorie učení – konstruktivismus • komunikace – kladení otázek Kolbův cyklus učení Prožitková pedagogika, učení se z vlastních prožitků a zkušenosti (týmová spolupráce) • vlastní aktivita - řešení společného úkolu, vlastní prožívání • ohlednutí - rekapitulace, jak jsme pracovali a co prožili, příp. hodnocení výsledku • zobecnění - prodiskutování špatných i dobrých postupů a posouzení, co pro nás znamenají • plánování - Co se stane příště? Co máme pro příště změnit?" .... nová aktivita Organizační formy výuky • Individuální • Hromadná • Diferencovaná podle schopností a zájmů účastníků • Skupinová, kooperativní, týmová 2. Proces výuky metody • Klasické – Slovní (přednáška, vysvětlování, vyprávění…) – Názorně-demonstrační (pozorování, práce s obrazem) – Dovednostně-praktické (experimentování, činnosti) • Aktivizující – Diskuse, řešení problémů, didaktické hry… • Komplexní – Učení v životních situacích, projektová výuka, kooperativní výuka… Problémová metoda Problem based learning Problémové učení • Aktivní, samostatné řešení problémů samotnými posluchači, studenty • problémové úlohy by měly vycházet z reálných, přirozených životních situací nebo na ně navazovat • problémová úloha by měla podněcovat posluchače k uvažování, hledání, zkoumání, případně k dalšímu studiu • Řešení problému fáze : identifikace (zadání) – analýza (jádro problému) – hypotézy – verifikace – řešení • Proč…, Čím se liší…, Srovnej…, Jak bys vysvětlil…, Urči…, Popiš…, Vysvětli…, Dokaž…, Jaký je základní rozdíl…, Které společné znaky…, Jak souvisí…, Co je příčinou…, Jak lze použít… Projektové učení • Způsob učení, které staví na kooperativním řešení komplexního tématu, které je důležité pro studentův každodenní život - dlouhodobě, vyžadující užití metod na bázi výzkumu. • Studenti si ve vzájemné spolupráci sami řídí, organizují proces řešení Příklad projekt – přeměna školních knihoven v pulsující informační centra Inscenační metoda hraní rolí User Centred Information Literacy Education Simulace 3. Hodnocení, evaluace • Zjišťujeme na konci lekce, tématického celku – zpětná vazba, hodnocení činnosti, procesu učení – Potřeba si stanovit pro konkrétní cíle kritéria hodnocení/ jaký má být výsledek (co mají studenti umět – pomohou standardy) • Diagnostika nedostatků (mezer znalostí studentů), testování studentů 3. Hodnocení jak hodnotit-techniky • Příklady technik hodnocení – Anotovaná bibliografie s uvedenou vyhledávací strategií – Komentovaná bibliografie – prezentace výsledků ústní formou – Řešení příkladů kolaborativní formou ve třídě – Esej, případová studie – Praktické příklady – Test – výběr odpovědí – Praktikum v knihovně – Tvorba rozcestníku a průvodce, kde a jak vyhledávat o určitém tématu (pathfinder assignment) – Výzkumné portfolio (research portfolio) adresář na webu nebo v klasické formě složka s kopiemi relevantních článků nebo kapitol knih s krátkým popisem – Deník výzkumníka (research journal) dokumentace vědeckého postupu – specifikace a otázky k tématu, KW, změny v postupu Lektorské dovednosti pro knihovníky • Teaching Skills for Teaching Librarians: Postcards from the Edge of the Educational Paradigm http://alia.org.au/publishing/aarl/32.1/full.text/jpeacock.html • Standards of professional excellence for teacher librarians http://www.asla.org.au/policy/standards.htm • Teacher tap • Information Age Inquiry • Materiály ACRL • SCONUL • Make it Happen • IL Toolkit