Informační vzdělávání Didaktické aspekty informačního vzdělávání Co vědět o učení a (vyučování) lektorování Plánování a realizace výuky 1. Cíle (co bude obsahem učení, obecné i specifické cíle) 2. Proces výuky a učení (co bude obsahem učebního procesu, jaké didaktické metody se použijí) 3. Hodnocení a evaluace (způsob měření efektivity a úspěšnosti vyučovaného obsahu) Organizační formy výuky • Individuální • Hromadná • Diferencovaná podle schopností a zájmů účastníků • Skupinová, kooperativní, týmová Proces výuky metody • Klasické – Slovní (přednáška, vysvětlování, vyprávění…) – Názorně-demonstrační (pozorování, práce s obrazem) – Dovednostně-praktické (experimentování, činnosti) • Aktivizující – Diskuse, řešení problémů, didaktické hry… • Komplexní – Učení v životních situacích, projektová výuka, kooperativní výuka… Problémová metoda Problem based learning Problémové učení • Aktivní, samostatné řešení problémů samotnými posluchači, studenty • problémové úlohy by měly vycházet z reálných, přirozených životních situací nebo na ně navazovat • problémová úloha by měla podněcovat posluchače k uvažování, hledání, zkoumání, případně k dalšímu studiu • Řešení problému fáze : identifikace (zadání) – analýza (jádro problému) – hypotézy – verifikace – řešení • Proč…, Čím se liší…, Srovnej…, Jak bys vysvětlil…, Urči…, Popiš…, Vysvětli…, Dokaž…, Jaký je základní rozdíl…, Které společné znaky…, Jak souvisí…, Co je příčinou…, Jak lze použít… Problémové otázky • Proč existují placené informační zdroje? • Čím se liší elektronický katalog libovolné knihovny a databáze plných textů ? • Srovnejte vyhledávací možnosti Googlu a příslušné oborové plnotextové databáze. • Jak byste vysvětlili pojem plnotextová a bibliografická databáze? • Určete typické znaky pro placené odborné elektronické zdroje a odborné volně dostupné elektronické zdroje. • Popište postup vyhledávání, který jste použili při praktickém vyhledávání v zadaných zdrojích. • Vysvětlete, k čemu je dobrá „citační norma". • Jaký je základní rozdíl mezi digitální knihovnou a tradiční knihovnou? • Které společné znaky mají placené a volně dostupné informační zdroje? • Jak souvisí autorská etika s psaním odborných textů? • Co je příčinou plagiátorství? • Jak lze použít booleovské operátory ve vyhledávání? Projektové učení • Způsob učení, které staví na kooperativním řešení komplexního tématu, které je důležité pro studentův každodenní život - dlouhodobě, vyžadující užití metod na bázi výzkumu. • Studenti si ve vzájemné spolupráci sami řídí, organizují proces řešení Příklad projekt – přeměna školních knihoven v pulsující informační centra Inscenační metoda hraní rolí User Centred Information Literacy Education Simulace Hodnocení • Hodnocení studujících („výkony“) • Hodnocení procesu výuky, lekcí, výuky – Zjišťujeme na konci lekce, tématického celku – zpětná vazba, hodnocení činnosti, procesu učení – Potřeba si stanovit pro konkrétní cíle kritéria hodnocení/ jaký má být výsledek (co mají studenti umět – pomohou standardy) • Hodnocení lektora – Odborná, pedagogická složka, osobnostní a sociální kvality Hodnocení studujících druhy • Formativní – hodnocení na odhalení chyb, obtíží, nedostatků, užitečná zpětná vazba (procvičování, úkoly, testy), diagnostické hodnocení – Nabízí radu, vedení, poučení • Sumativní (shrnující, finální) – Stanovuje úroveň dosažených výsledků za určité období (vysvědčení) • Normativní (známkování) – Hodnocení vůči ostatním • Kriteriální hodnocení (za účast) • Interní (učitel) x Externí (inspekce) • Formální x neformální • Průběžné x Závěrečné Hodnocení jak hodnotit v IV-techniky • Příklady technik hodnocení – Anotovaná bibliografie s uvedenou vyhledávací strategií – Komentovaná bibliografie – prezentace výsledků ústní formou – Řešení příkladů kolaborativní formou ve třídě – Esej, případová studie – Praktické příklady – Test – výběr odpovědí – Praktikum v knihovně – Tvorba rozcestníku a průvodce, kde a jak vyhledávat o určitém tématu (pathfinder assignment) – Výzkumné portfolio (research portfolio) adresář na webu nebo v klasické formě složka s kopiemi relevantních článků nebo kapitol knih s krátkým popisem – Deník výzkumníka (research journal) dokumentace vědeckého postupu – specifikace a otázky k tématu, KW, změny v postupu Hodnocení kurzu, lekce • Ústní, písemné ankety, evaluční archy • Na dílčí témata, cíle (na závěr), očekávání • Otázky formulovat z osobního pohledu (ne obecně) • Kombinovat otevřené, uzavřené otázky • Užívat symboly, grafické znázornění, škálování… Dobrovolný úkol 2 § Zpracovat písemně, dát do odevzdávárny DO 10.5.2009 § 1. Vyhledat, prostudovat a stručně popsat a zhodnotit jeden libovolný rozsáhlý web nebo kurz pro studující z oblasti informační gramotnosti § 2. Vyhledat, prostudovat a stručně popsat a zhodnotit jeden libovolný rozsáhlý web, který se věnuje didaktice či metodám a zdokonalování kompetencí „učitele“ nejlépe informační gramotnosti. Lektorské dovednosti pro knihovníky • Teaching Skills for Teaching Librarians: Postcards from the Edge of the Educational Paradigm http://alia.org.au/publishing/aarl/32.1/full.text/jpeacock.html • Standards of professional excellence for teacher librarians http://www.asla.org.au/policy/standards.htm • Teacher tap • Information Age Inquiry • Materiály ACRL • SCONUL • Make it Happen • IL Toolkit • Učitelský spomocník http://www.spomocnik.cz/ • European Schoolnet http://www.europeanschoolnet.org/ww/en/pub/eun/index.htm • Kurzy http://www.skoleni-kurzy-educity.cz/