Monika Stolaríková 342179 František Xaver Svoboda (1860-1943) Psán nejčastěji F.X.Svoboda. Působil v řadě literárních spolků. Manžel spisovatelky Růženy Svobodov é. Vystudoval v Praze reálku, ale techniku již nedokončil. Pracoval jako praktikant na pražském mag istrátu, od 1889 byl úředníkem České spořitelny a od roku 1910 žil na penzi v Praze a Mníšku. Autor rozsáhlého básnického, prozaického a dramatického díla, reagující zejména věcnou evokací krajinnýc h nálad na lumírovskou poetiku, jako prozaik a dramatik realistickým zobrazováním hmotného i moráln ího rozkladu tradičních rodin. Pozornost zaostřil i na psychologicky odstíněnou kresbu ženských pos tav. Přispíval do časopisu Lumír, Zlatá Praha, Zvon, Osvěta, Lípa aj. Ve své době byl znám jako autor neobyčejně rozsáhlého prozaického a dramatického díla, východiskem však pro něj byla poezie. Debutoval verši v časopise Naší mládeži (1877) a v Almanachu české omladi ny (1979). Jeho prvotním dílem byly sbírky pojmenované Básně. V počátečních verších se výrazně odli šoval bezprostředností pocitů a nálad lyrického subjektu i překvapivou konkrétností a výrazovou opr oštěností od reflexivnosti, alegorizace a stylizátorství poetických témat lumírovců. V lyrice se mu dařilo vystihnout poetičnost všedního života s pomocí věcného detailu-ten navazoval intimitu výpov ědi a evokoval atmosféru celé básně. V milostných a hlavně v přírodě popisných verších vyjadřovala především prchavou náladu, jejíž významnou komponentou byla vzpomínka. Na tyto rysy básnických prvo tin navázala později i Svobodova lyrika, v níž pojímal přírodu a s ní spojený venkov. Svoboda se sn ažil vyvarovat proměn moderní poezie (platí to i v některých jeho prózách). Sám ve svých počátcích předznamenal některá její směřování- zejména lyrický impresionismus 90.let. Toto postavení dosvědču je i jeho veršovaná epika: romány a povídky (v nichž rozvíjel intimní milostné příběhy) např. Koket ky, ženichové a nevěsty, román Dcerka mlynářova aj.) Smysl pro konkrétní detail a věcnost zobrazení se projevil i v jeho prvních dramatech (uvedena na s céně spolu s hrami M. A. Šimáčka a bratří Mrštíků v Nár. Divadla). Hry z každodenního života spojuj e pojetí dramatické postavy a jejího jednání jako jevů zcela determinovaných okolím, v němž žije. D ůsledkem toho byla proměna podoby dramatického děje, v němž se namísto konstrukce-zápletky-přímého střetu uplatňoval spíše vývoj (sociálně a psychologicky motivovaný) dějových fází. Většinu dramatic ké tvorby tvořily komorní hry o krizích v měšťáckých rodinách (neúspěšný-tragický střet mravně cítí cích žen s morální vyprázdněností okolí). V prozaické tvorbě se uplatňovala autorova snaha prohloubit psychologicky orientovaný obraz jedince o jeho vazby k rodině, rodu, kraji, přírodě, prostředí, společnosti. V románovém a novelistickém d íle soustřeďoval F. X. Svoboda pozornost k osudům žen určeným erotickými vztahy - s psychologickou jemností odstiňoval v drobnějších povídkách a doplňoval drobnokresbou vizuálních detailů prostředí (oblečení, interiéry, gesta).