Otakar Hostinský 2. 1. 1847 Martiněves † 19. 1. 1910 Praha lstudovat filozofii a estetiku na FF (1867–68 na univerzitě v Mnichově); studium uzavřel v r. 1869 doktorátem filozofie. Živil se pak jako publicista a redaktor: přispíval do Dalibora, Hudebních listů, Pokroku, Národních listů, Osvěty, přednášel často pro veřejnost, zejména v rámci Umělecké besedy. Ve svých prvních pojednáních se představil jako stoupenec B. Smetany a jeho pojetí národní hudby. V r. 1887 se na pražské univerzitě habilitoval pro estetiku a dějiny hudby a začal přednášet na univerzitě. Zároveň se stal profesorem dějin umění na Akademii výtvarných umění. Po rozdělení univerzity (1882) působil na FF české univerzity jako profesor estetiky a dějin hudby; 1894–1904 vedl odbor dějin umění. K jeho žákům patřili O. Zich, Z. Nejedlý. Darwin a drama ( Lumír 1873) lVědecké zkoumání člověka lIndividuální rozdíly a detaily lZdokonalování a zachování druhu – přirozeným výběrem a bojem o život – láska a sobectví lBoj jednotlivce s překážkami – dramatický konflikt lPravda má člověkem otřást O realismu uměleckém (Květy 1890) lumění celé Evropy, diskuze kolem něj je pozitivní, příchod nových talentů a nových směrů je vždy pro umění dobrý lpřirovnává ke Smetanovi, který srovnal českou hudbu se světovými tendencemi lrealismus v Evropě vznikl i díky některým politickým událostem (Francouzská revoluce, sjednocení Německa) + vědecký pokrok (Darwin) + sociální hnutí lK porozumění umění je třeba historický i kritický výklad l – jak a čím vzniklo nové hnutí? l - jaký má vliv na další umělecký vývoj? lrozhoduje-li umělec podle subjektivních pohledů, nemůže čekat, že všichni ostatní, budou soudit stejně lrealismus jako spor mezi krásou a pravdou Krása X Pravda lNejvyšším zákonem umění jest krása; a kdykoli pravda jí odporuje a překáží, musí pravý umělec, ač nedovede-li dokonale vyhověti oběma, straniti kráse, nikoli pravdě. lKonec krásna, konec umění! lPravda umělecká, tj. věrnost obrazu uměleckého, jest právě tak prvkem estetickým, činitelem krásna, jako úhlednost linií a tvarů, harmonie barev a zvuků, plynulost a kontrast myšlenek básnických, souměrnost kompozice celkové. l- realismus se nestaví proti krásnu, ale pouze neodděluje krásu od šeredna, dobro od zla, vznešené od hrozného… přijímá vše tak, jak to život přináší NATURALISMUS lz Darwinovy teorie zdůrazňuje především: l ●všechny formy života mají společný původ l ● vývoj druhů je vysvětlitelný přežitím nejlépe přizpůsobených organismů. ldědičnost a prostředí je hlavní determinující faktory lidského osudu. Jestliže lidské jednání nazíráme jako produkt dědičnosti a prostředí, pak je determinováno faktory vymykajícími se kontrole jedince, alespoň částečnou odpovědnost za nežádoucí chování tohoto jedince musí tedy přijmout společnost, která existenci těchto nepříznivých vlivů dědičnosti a prostředí umožňuje. lX realisté - jedinec a jeho úděl je určován svou povahou a okolnostmi, jež ho obklopují X naturalisté – determinismus chápou osudově, jako nevyhnutelnost. l Naturalismus v člověku přeceňoval temperament, instinkty, pudy. To pak vedlo ke zveličování všeho mechanického a pudového v člověku i v jeho okolí, k ironizování citů i duchovních vznětů jako falešných iluzí a prázdných či groteskních gest. Od realistické estetiky se naturalistická liší tedy ironickým přízvukem a hyperbolizací. Realismus má působit neutrálně, nestranně a věrohodně. Realistická metoda lpožadavek na umělcovu opravdovost (nic vylhaného, nic vypůjčeného, nic lhostejného) lhistorická pravdivost nezaručuje ještě realismus, podstatná je (psychologická) pravděpodobnost a přirozenost lKonkrétnost lStylizace Pouhá fotografie? lnení výsledným uměleckým dílem, ale je pro umělce pouze studií k budoucímu dílu lvolba tématu (zobrazovaného předmětu) l„ realismus má v konkrétních zjevech pouze své východisko a cílem je vyvolání konkrétního dojmu, jímž působí umělecký obraz těchto zjevů.“ Realismus X Idealismus l lHostinský neklade do ostrého kontrastu lIdealista – předmět zájmu ve vlastní fantazii lRealista – předmět zájmu ve skutečnosti lIdealismus - vhodný pro alegorii, mýtus, báji, legendu, náboženský výjev lRealismus – vhodný pro román, drama, historický obraz lIdealista – směřuje od myšlenky k obrazu lRealista - směřuje od obrazu k myšlence