Evald Flisar What about Leonardo? Kaj pa Leonardo? A co Leonardo? Autor l * 13.2.1945 ve Slovinsku l studoval srovnávací literaturu v Ljubljani, angličtinu a literaturu v Londýně a psychologii v Austrálii l cestuje po celém světě l nepíše jen divadelní hry, ale i knihy, scénáře, cestopisy... l v letech 1995 – 2002 byl předsedou Svazu slovinských spisovatelů l Od roku 1999 je šéfredaktorem literárního magazínu SODOBNOST l žije převážně ve Slovinsku,ale pořádá autorská čtení všude po světě l jeho hry jsou inscenovány po celém světě Hra l Oceněna Grumovou cenou pro nejlepší drama za rok 1992 a cenou Prešernovy nadace l premiéra: 9.10. 1992 v Ljubljani, režírována Dušanem Mlakarem l má dvě dějství; první je rozděleno na 8 výstupů, druhé na 7 l odehrává se v neurologickém institutu,kterému šéfuje Dr.Hoffman a asistuje mu zdravotní sestra(Nurse)‏ l na úvod se seznamujeme s pacienty: Rebeccou, Martinem, prof. Carusem, p.Sniffem, pí. Twitchovou, později přichází i Leaning Man – bizarní postavy ústavu, žijí ve svém vlastním světě,ale vzájemně se vnímají, mají mezi sebou dobrý vztah l do jejich světa vstupuje z vnějšího světa Dr. DaSilva, začíná svůj výzkum – rozhýbává děj l další postavy: pí.Martinová, Dr. Roberts, reportér, kameraman Hra l nejdříve nahlédnem do běžného života pacientů, do toho vstupuje Dr. Hoffman a přivádí Dr.DaSilva l ta si vybírá Martina jako objekt svého zkoumání, navzdory názoru Dr. Hoffmana uskutečňuje setkání s jeho ženou, které Martina přivádí do stavu šoku, stává se z něj jen prázdná nádoba l tím o něj Dr. DaSilva ztrácí zájem, ale posléze zjistí, že má schopnost pamatovat si vše, co lidé kolem něj řeknou l učiní z něj velký vědecký projekt XXX, vůči kterému se velmi ostře vymezuje Dr. Hoffman,pomocí pacientů se snaží o „sabotáž“ l Martin se učí mnoho jazyků, kulturu, filozofii, umění...avšak vše je pro něj jen mechanické, nemá vlastní vůli, ani možnost rozhodování l Dr. Hoffman v něm chce probudit nějaké „vnitřní já“ tím, že se ho snaží dát dohromady s Rebeccou, probudit v něm lásku l poté, co se do výzkumu zapojí vládní organizace a chce Martina využít jako lidského robota, učí ho násilí, Dr.DaSilva se připojí na stranu Dr. Hoffmana a snaží se ukončit tento projekt Hra l Dr. DaSilva se snaží přivést Martina ke svému vlastnímu „já“, chce k tomu dojít pomocí sexu, avšak při recitaci Shakespeara (z Othella – scéna,kdy Othello zavraždí Desdemonu) se Martin nechá verši unést natolik, že doktorku zabije,s ní poté i Dr. Robertse a Leaning Mana l Přichází všichni pacienti s Dr. Hoffmanem a Sestrou a pozorují Martina, který se vrací ke svému starému „já“