Nina Mitrović (*1978) Sousedství vzhůru nohama (Komšiluk naglavačke) Životopis autorky * Nina Mitrović (1978) patří k nevýraznějším současným chorvatským autorům nejmladší generace * studuje poslední ročník katedry dramaturgie na Akademii dramatických umění v Záhřebu * její hra The Culpirt byla publikována v časopise Kolo v roce 2003 a vysílána v Croatian Radio o rok později * další její hra When We Dead Slay Each Other byla provedena jako scénické čtení v rámci International Drama Colony in Motovun (režie Želimir Mesarić, 2003) a byla zahrnuta do repertoáru divadla Kerempuh v sezóně 2003/04 * hra Komšiluk naglavačke měla svou premiéru v Chorvatském národním divadle Ivana pl. Zajc v Rijece (získala několik ocenění, mezi nimi cenu za nejlepší hru a produkci na Dnech satiry v Záhřebu, a za nejlepší produkci Chorvatského Národního divadla v sezoně 2002/03) * hrála se v mnoha chorvatských divadlech (Rijeka, Split, Zenica, Skoplje) a byla jako scénické čtení uvedena i v Německu (Theatertreffen), Anglii (Soho Theatre) a New Yorku (Playwright's Week festival) a také vysílána v Croatian Radio (2003) Výstavba * není tradiční * nerozkládá se na dějství, obrazy, výstupy * skládá se ze sedmi hlavních příběhů, pěti „meziher“, „prologu“, „epilogu“ a „dohry“ * scénické poznámky jsou minimální * každý příběh má svůj název a pojmenování místa (číslo poschodí), kde se děj odehrává * v hlavních příbězích, ve kterých vystupují dvě až tři postavy, a které se odehrávají v soukromých bytech, vyskočí z okna jedna z nich nebo je jí k tomu dopomoženo * v mezihrách se potom za letu setkávají postavy, které vyskočily, příběhy postav se tedy v každé mezihře spojí Jazyk * hovorový, bez servítek * vyskytuje se mnoho vulgarit i toho nejhoršího kalibru; kurva, piča, vymrdal * vulgarity jsou použity někdy až v nepřirozeném množství, aby dodaly na drsnosti * drsný, černý humor Odkazy * zmiňování války * náboženství; nedůvěra k bohu – myšlenka, že kdyby existoval bůh, nedopustil by taková zvěrstva, bůh může způsobit dobro, ale i zlo * pomíjivost lidského života * budova, ve které se děj odehrává, má pravděpodobně představovat očistec * neschopnost komunikace mezi lidmi, neschopnost vzájemného odpuštění, pomoci Charakteristika * tragikomedie s černým humorem * surovost, drsnost, cynismus, ironie, sarkasmus * není ponechán prostor pro emoci * bez dlouhých příprav na tragédii * končí vždy vyskočením nebo vyhozením z okna a pak už nic nenásleduje Charakteristika postav * kvůli krátkosti příběhů se nedá mluvit o propracované charakteristice postav * otcové v jednotlivých příbězích jsou si však podobní, všichni jsou drsní, plní nenávisti, kterou skrývají za sarkasmus a cynismus, působí někdy až bláznivě; Momo, Starý, Žiga * postavy spojuje beznaděj, řešení problémů hledají ve vraždě nebo sebevrazdě „Prolog“ Střecha Pád prvního člověka * osobní zpověď Hukliji * monolog * odvolává se k bohu, ale také ho obviňuje, považuje ho za svého souseda * Huklija spadl z lešení, zranění mu způsobí, že se nemůže vrátit do normálního života, vyskočí z okna * obviňuje justici a vlast * bůh podle něj dokáže upozornit na blížící se nebezpečí, ale lidstvo to nedokáže včas vnímat * předzvěst budoucího děje 20. poschodí Syn starého * Dado a jeho otec, nazvaný jako Starý, jsou policisté * Dado má za úkol zbavit otce zbraně a odznaku kvůli provinění, které se objasňuje až v mezihře * Dado je rozumnější než otec * Starý má od začátku svou sebevraždu naplánovanou * mluví celou dobu jako blázen (podobnost s Hamletem), ačkoli má vše dobře promyšlené 16. poschodí Blbci se vracejí * Djuka se vrací ze Švábska ke své ženě a dceři * v bytě už je však nová nájemnice Anna * ta mu vyjeví, že jeho žena odešla i s dalším dítětem, Robertem, které však podle Djukových propočtů není jeho * Djuka zabije Anniného ptáka, aby jí dokázal, že ji nemůže ochránit před samotou * Djuka vyskočí z okna 13. poschodí Synův tatínek * Sike a jeho milenec Miljac si přivydělávají šmelinou s whisky, cigaretami, oblečením, což Sikeho otec odsuzuje, ačkoli jej tím také živí * otec Momo se nesmíří s tím, že bez krádeží není možno se uživit * Momo vyhodí Miljaca z okna 10. poschodí Operace bez doktora * Roda si jde vyřídit účty s doktorem Goranem, který ho měl neúspěšně operovat * v průběhu děje se však ukáže, že Goran za operaci pouze vzal peníze, a operaci nechal provést někým jiným * Roda vyhodí Gorana z okna 5. poschodí Fáro bez řidičského průkazu * Žiga předstírá, že je pojišťovací agent, sejde se s Mirem * ve skutečnosti je Žiga otec Jeleny, kterou Miro srazil autem a ujel z místa nehody * Jelena skončila na invalidním vozíku, ale Miro nebyl díky svým kontaktům na vyšších místech potrestán * Žiga vyhodí Miru z okna * chvíli po něm skočí Jelena * v mezihře, která následuje po tomto příběhu, se objevují otázky týkající se boha, kritika => bůh není 1. poschodí Tanec * Mičo a Dana jsou nuceni opustit byt, do kterého se vrací jeho původní srbský obyvatel, protože je udal doktor Goran * konec jiný než u ostatních příběhů (odehrává se v prvním poschodí), Mičo chce vyhodit do vzduchu bombu, která ale nevybuchne * Mičo vidí z okna padající sousedy, okno za nimi zabouchne * končí zemětřesením „Epilog“ Beton Pád mrakodrapu Babel * Huklija vystupuje sám * Huklija vypráví o svém rozhovoru se sousedem – bohem * bůh odůvodňuje zvěrstva, která se dějí na zemi, nepravdou, která na zemi zavládla, podle něj jsou ze všech bytostí křiváci * bůh obviňuje lidstvo, že si mezi sebou nerozumí, neposlouchá se * přirovnávání víry k hypotéce; víra se bere na úvěr a musí se splácet * lidé chtějí mít víru (jistotu), ale nejsou schopni pro ni nic obětovat, prognóza na zlepšení do budoucna nemluví příznivě * v jedné části obrat k publiku * pokračování jeho úvahy ze začátku hry * shrnutí všech příběhů – vždy začíná slovy „Bůh dal“ a končí „Bůh vzal“ „Dohra“ V některém poschodí některé jiné budovy v sousedství Pád první ženy neboli Rodina v prachu * Juliška si povídá s urnami, ve kterých je popel jejího manžela a syna * Juliška obviňuje otce, opíjí se rakijou * vypadne z okna * tato scéna je pravděpodobně zařazena jako ukázka toho, že i ženy mohou skončit špatně * monolog, samostatný příběh nesouvisející s předchozími * podle scénických poznámek může být umístěn kdekoli mezi první a poslední scénu