Úvod do studia IM II IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Z minulé hodiny Návaznost na Vizuální kulturu a Kybernetické paradigma Současná VK se konceptualizuje na základě 3 tezí: Odkazu k původní podobě VK na konci 19. a začátku 20. St a návratu k podívané Rovině tvorby obrazů ­ posun ve způsobu vidění na základě společenských proměn (aktualizace významů) Vzniku nových médií a technologie umožňující změnu v povaze médií Nová média; digitální-média; interaktivní média Začátek diskuze o NM je rámovány otázkami co jsou NM? jak se NM stala novými? která NM nás zajímají a jaké mají souvislosti s technologií, kulturou a mediální praxí? Literatura reflektující dané téma nabízí několik základních konceptů nových médií. Šíře většiny definic ,,novosti" těchto médií se rozpíná od jejich technické (digitální) konstrukce přes způsoby, jakými reprezentují svět, k proměně vztahu mezi uživateli technologie a mediálními technikami a v neposlední řadě též ke způsobům organizace, produkce, distribuce a percepce mediálních sdělení. Srov. Např. Lister, 2003 ; Manovich, 2002 ; Walther, 2002 či Macek, 2004. Nová média; digitální-média; interaktivní média Často se nová média spojují s počítačem, to je omezující, protože není důvod privilegovat počítač, to je nástroj pro produkci i přístroj pro uskladnění médií Novost termínově tak označuje změnu, ke které dochází ve všech oblastech (technologie, médií, vizuality, kultury, společnosti) ke kterým dochází v různé míře a intenzitě zhruba od 60. Let 20.st podstatným pro NM je proto změna v reprodukčním procesu Nová média; digitální-média; interaktivní média ? do jaké míry je technologický aparát nezávislý na ekonomických, sociálních a politických souvislostech Technologičtí deterministé: reprezentanti tzv. kanadské komunikační školy H. A. Innis a jeho proslulejší následovník M. McLuhan, ke kterým se v letech sedmdesátých respektive osmdesátých připojil W. Ong a J.Meyrowitz Pojetí technologických deterministů se objevují i na začátku studia nových médií. Nová média; digitální-média; interaktivní média Konceptualizace NM: Feldman, Manovich, Lister Nová média; digitální-média; interaktivní média UNFINISHED BUSINESS / PETER LUNENFELD Unfinished Space (Nedokončený prostor) princip/technika unášení (drifting - derivé) - pomíjivého průchodu skrze různá prostředí; digital derivé je každém okamžiku nedokončené Unfinished Stories rozdíly mezi érami je odrazem ve způsobu jakým jsou strukturovány příběhy; digitální formy jsou k smíchávání textu a pratextu velmi náchylné díky své podstatě Unfinished Time v každé zápletce přirozenost směřovat ke smrti ­ idea smrti je postavena na přirozenosti každého příběhu ; THE DIGITAL DIALECTIC: New Essays on New Media edited by Peter Lunenfeld... [et al.](1999): The MIT Press Cambridge, Massachusetts 1999 Nová média; digitální-média; interaktivní média FROM WAGNER TO VIRTUAL REALITY http://www.w2vr.com/contents.html RICHARD WAGNER | TOTAL ARTWORK <1949> F.T. MARINETTI | FUTURIST CINEMA <1916> LÁSZLÓ MOHOLY-NAGY | THEATRE OF TOTALITY <1924> Literatura M.Lister ­ New Media: A critical introduction (str. 13 ­ 37) From Wagner to Virtual Reality - http://www.w2vr.com/contents.html Doporučená: THE DIGITAL DIALECTIC: New Essays on New Media edited by Peter Lunenfeld... [et al.](1999): The MIT Press Cambridge, Massachusetts 1999