Úvod do studia IM II IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Téma hodiny  Web jako komunikační nástroj, web 2.0, web 3.0 a další vývoj  V minulé přednášce Digitální estetika  Filozoficko-umělecký přístup k DE, Popkulturní DE, Estetika surface play, Estetika Spectacle, DE a proměna reality (proměna vidění, vztah k VR)  Dnes: Web  PC ERA: 1980 - 1990 (WINDOWS, MAC OS, SGML, BBS)  WEB 1.0: 1990 - 2000 (HTTP, HTML, JAVA, XML, FLASH)  WEB 2.0: 2000 - 2010 (OPEN ID, ATOM, RSS, AJAX, OWL, SWRL)  WEB 3.0: 2010 - 2020 (SEMANTICKÝ WEB, CLOUD COMPUTING)  WEB 4.0 > 2020 - 2030 (UMĚLÁ INTELIGENCE). Teorie webu: web jako kom.nástroj  Na web pohlížíme i jako na komunikační nástroj – z pohledu technologie, lingvistiky a diskursivní teorie  Konverguje mnoho médií čímž nabízí současně odlišné módy pro komunikaci  Nabízí mody one2one, one2many, many2many – což představuje web jako unikátně nový typ komunikačního módu, interaktivní-strojem zprostředkovaného-komunikace (IMCMC) Teorie webu: web jako kom.nástroj  Základem internetové logiky komunikace webu z ligvistického i technického hlediska je hypertext  1945 koncept hypertextu v článku As We May Think od Vannevara Bushe  Zdůraznil koncepci nového informačního média, které by vyhledávalo informace způsobem, jakým pracuje lidský mozek Teorie webu: web jako kom.nástroj  William Burroughs | Cut-ups <1959>  Burroughsovy práce s dekonstrukcí slov a jazyka, ktere označujeme jako  cut-up (výstřihování ) a  fold-in (vkládání - ale ve smyslu vmíšení do textu) jsou předobrazem práce s jazykem v době nových médií.  Nelineární přístup a fragmentace sdělení ve vizuálních a textových kolážích mísících fragmentů texty v překvapivých juxtapozicích. Teorie webu: web jako kom.nástroj  Ted Nelson | Hypertext <1963>  rozšíření možností lidské paměti  Magické místo literární paměti Xanadu  Volal po nástrojích, které mění způsob našeho čtení a psaní,  spojuje s pojmy jako hypertext a hypermédia pro popis nového paradigmatu Teorie webu: web jako kom.nástroj  Tim Berners-Lee | World Wide Web <1989>  Na začátku 80let vyvinul britský inženýr Tim Berners-Lee síťový systém pro elektronickou publikaci vědeckých zpráv na CERNu  umožňoval ukládal a získávat a hyperlinkovat dokumenty  ale po uveřejnění technologické specifikace provozu sítě (protokol TCP/IP) se systém začal samovolně rozšiřovat, čímž vznikl základ internetu. Teorie webu: web jako kom.nástroj První komunikační nástroje  Internet ve svých začátcích se omezoval na informační a komunikační služby.  Informační služby byly FTP (přenos souborů), Telnet (vzdálený přístup), Gopher (distribuce, vyhledávání dokumentů), které na síti byly dostupné. Teorie webu: web jako kom.nástroj  První komunikační nástroje  Komunikační služby pak email, mailinglisty (listservery), IRC (internet relay chat) a Multi-users domain/dungeons (MUDs) Teorie webu: web jako kom.nástroj E-mailové konference (listserver)  Za první hromadné diskuzní skupiny můžeme považovat ve své době velmi populární emailové konference (mailinglisty), ve kterých probíhá hromadná výměna e-mailů mezi všemi účastníky.  Prvním systémem byl od roku 1986 Listserver Teorie webu: web jako kom.nástroj Internet Relay Chat (IRC)  jednou z prvních možností komunikace v reálném čase po internetu  Ve své době propojovala významnou část internetových uživatelů.  IRC tak částečně stojí u zrodu „internetového chatování“ (many-to-many). Teorie webu: web jako kom.nástroj Internet Relay Chat (IRC)  Uživatelé přes IRC komunikují převážně na tzv. kanálech, které jsou podobné „místnostem“ v jiných internetových chatech. MUD (multi-user domain / dungeon)  textová počítačová hra na hrdiny pro více hráčů (tzv. Multiplayer)  Na rozdíl od MMORPG není MUD založen na grafickém enginu. Hraní probíhá pomocí textového rozhraní - telnetu. Teorie webu: web jako kom.nástroj Teorie webu: web jako kom.nástroj  Již první komunikační nástroje pracovali odlišně  Zatímco emaily, listservery a newsgroupy byly ucelené a pevně ohraničené informace,  X IRC a MUD již pracovali s fragmentarizovanými informacemi.  K přístupu ke komunikačním nástrojům umožňovali informační nástroje.  Změna nastává s nástupem prohlížeče. Teorie webu: web jako kom.nástroj Mosaic  první internetový prohlížeč, který se masivně rozšířil do celého světa.  byl zcela zdarma a to i pod Windows, který byl na 80 % osobních počítačů. Mezi jeho další přednosti patřilo, že:  zobrazoval obrázky spolu s textem (kromě prohlížeče ViolaWWW se do té doby zobrazovaly ve speciálním okně)  si rozuměl se zvuky, formuláři, videoklipy, záložkami i historií prohlížených stránek (samozřejmě postupně v pozdějších verzích) Teorie webu: web jako kom.nástroj Mosaic Teorie webu: web jako kom.nástroj  Vývoj webu pak na začátku 90. let učinil z internetu komunikační nástroj, díky kterému se začal stále více uplatňovat nový komunikační model, tzv. síťové komunikace.  Zhruba ve druhé polovině 90. let získal web pozornost široké veřejnosti  Rozvoj profesionálního webu vedl k rozvoji nových webových technologií. Webové stránky byly obohacovány o interaktivní nástroje. Teorie webu: web jako kom.nástroj  Snadnost editace obsahu nebo obrázků, zvukových či video souborů, se stal novým trendem v rozvoji webu, jež začal být označován jako web 2.0.  Průvodním jevem tohoto trendu byl vznik nového typu společenských sítí – virtuálních komunit, které umožnily nejen nový druh komunikace, ale podpořily rovněž nové formy produkce.  Nové webové technologie mají dopad na proměnu vizuálního jazyka hypermédií (online nových médií) v době webu 2.0 Teorie webu: web jako kom.nástroj Charakteristika webu 2.0  Koncentrace dat - web jako platforma  Rozmlžení hranice producent/konzument  Wiki systémy  Long Tail (dlouhý chvost)  Reputační systémy  Webové služby nahrazující desktopové aplikace  Mashup – možnost využívat API a vytvářet nové služby  Změna komunikačního modelu – nástup many-to-many Teorie webu: web jako kom.nástroj Změna komunikačního modelu – nástup many-to-many  V situaci, kdy existují jen dva komunikační modely (oneto-one a one-to-many), vzniká disproporce.  S rozvojem internetu se zvyšuje možnost oslovovat velké publikum při zachování individuálního přístupu, web 2.0 toto činí ještě jednodušším.  Několik příkladů: při tvorbě blogu se autor automaticky zapojuje do komunity mnoha set tisíc blogerů  Oddělení formy a obsahu u blogů  V zásadě téměř kdekoliv, kde se publikují pravidelně novinky) funguje pomocí k tomu určených formátů: nejrozšířenější jsou RSS2 a ATOM Síť – sociální nástroje webu  Růst vyhledávání jako dominantního způsobu získávání informací je jednou z nejvýraznější a nejzásadnější změnou v lidském přístupu k informačnímu prostředí.  Rostoucí exploze dat, která generujeme, čteme, aktualizujeme, analyzujeme a, vizualizujeme a ukládáme – a to včetně všech kulturních obsahů  Uživatelsky generovaný obsah je jedním z nejrychleji rostoucí částí tohoto neustále expandujícího světa.  Charakteristickým rysem je narůstající počet tvůrců těchto obsahů, kterými jsou běžní uživatelé. Síť – sociální nástroje webu  Blogy a mikroblogy typu Twitter  webová aplikace obsahující příspěvky jednoho editora na jedné webové stránce  umožňuje přidávat komentáře k jednotlivým příspěvkům, takže kolem nich vzniká čtenářská komunita  příspěvky jsou téměř vždy označeny datem a časem; jelikož odkazy jsou pro weblogy důležité, většina má způsob, jak archivovat starší příspěvky a určit jim stabilní URL adresu; ta se nazývá permalink. Stále častější a dnes už de facto standard je nabízet přehled nejnovějších příspěvků ve formátu RSS  Předchůdci: glogs, Usenet, elektronický mailing list a Bulletin boards system (BBS), WebX  1994 první blog (Justin Hall) ; 1997 rozdělení na blog od weblog Síť – sociální nástroje webu  Blogy a mikroblogy typu Twitter  Mikroblogy (micro-blog) jsou velmi podobné blogům s tím rozdílem, že příspěvek délkou obvykle nepřesahuje 160 znaků (délka jedné SMS).  Publikované odkazy bývají automaticky zkráceny za využití služeb typu TinyURL.com  Twitter je poskytovatel sociální sítě a mikroblogu, který umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli, známé jako tweety.  Tweety jsou textové příspěvky dlouhé maximálně 140 znaků, které se zobrazují na uživatelově profilové stránce a na stránkách jeho odběratelů (followers).  Založen v roce 2006 Jackem Dorsey Síť – sociální nástroje webu  Mikrosites jako paratext  Microsite, rovněž nazývaná minisite či weblet, je webdesignerským názvem pro speciální malý web, fungující jako doplněk hlavní webové prezentace.  Hlavní rozdíl microsite oproti hlavní prezentaci je její účel a soudržnost skupiny informací oproti širokému rozsahu hlavní prezentace  Microsites jsou rovněž často používány také ke zveřejňování „efektivních“ článků. – slouží jako paratext internetových stránek  Microsites mohou záměrně obsahovat množství klikatelných klíčových slov a kontextové reklamy  vytvářeny také k udržování tématického okruhu bohatého na klíčová slova Síť – sociální nástroje webu  Komunitní web (server)  platforma zajišťující interakci mezi uživateli.  Využívá technologii web 2.0  velká spoustu funkcí, které mohou uživatelé využívat. Jde například o blogy, fotogalerie, emailovou schránku, vlastní webový prostor, …  Převážná většina jejich obsahu či provozu je tvořena samotnými uživateli  Rozdělení na Makro a Mikrokomunitní weby Síť – sociální nástroje webu  Sociální web  Sociální síť (správnější ale méně používaný název je společenská síť, komunita) je propojená skupina lidí, kteří se navzájem ovlivňují.  Spojen s nástupem webů, které se na vytváření sociálních sítí přímo zaměřují (Facebook, Lidé.cz, …), sociální sítě se můžou vytvářet také v zájmových komunitách kolem určitých webů, například na jejich fórech  Virtuální komunita  Virtuální komunita, e-komunita nebo on-line komunita je skupina lidí, ve které její členové navzájem komunikují jinak, než přímým kontaktem a činí tak ze sociálních, profesních, vzdělávacích či jiných důvodů Síť – sociální nástroje webu  Virtuální komunita - Členský cyklus on-line komunit byl navržen Amy Jo Kim (2000)  pět typů tras:  Periferní (tj. lurker – číhající) - externí, nestrukturovaná účast  Příchozí (tj. nováček) – nově příchozí je vpuštěn do komunity a může se plně účastnit diskuze  Zasvěcenec (tj. stálý člen) – plně uznaný účastník  Strážce hranic (tj. vůdce) – podporuje členství a zprostředkovává interakce  Odchozí (tj. starý) – proces opouštění komunity kvůli novým vztahům, novým místům, novým vyhlídkám  Příklad YouTube.com Síť – sociální nástroje webu  Mobilní web - Web 3.0  navazuje na termín Web 2.0  Znaky:  implikace prvků sémantického webu.  mikroformáty (microformats.cz )  sdílené aplikace (např. GoogleDocs )  přístup na web skrz a aplikace pro různá zařízení  přizpůsobitelnost a personalizace aplikací  větší interakce na softwarové úrovni  rozostření hranic profesionál/poloprofesionál/uživatel  dotazování v přirozeném jazyce  částečná umělá inteligence webu  větší využití videa  3D prostředí webových prohlížečů (např. 3B) Síť – sociální nástroje webu  BeeTagg kódy  technologii umožňující jednoduché propojení ostatních médií s interaktivním médiem jako je internet  Díky aplikaci BeeTagg kódů jsme po nafocení jediného obrázku schopni propojit daný obrázek (BeeTagg kód) s interaktivní akcí, jako je linkování na webovou adresu, stažení požadovaného obsahu, dodání dodatečných informací, či spojení s prodejcem. http://www.slideshare.net/JohannesBhakfi/web30-986081?from=ss_embed Prezentace, diskuze: možná témata  Jaké nové formy médií, procesy nebo vývojové směry se objevují v TIM v současné době?  Nástup éry MoreMedia  Kulturní analytika  Softwarová studia  Vizualizace kulturních vzorců (např. vizuální mapy historie filmu aj.)  … a další?  Formát prezentace 15 min.  Hodnocení prezentace = počet bodů z testu pro získání známky D Literatura  Adam Zbiejczuk (2007): WEB 2.0 - charakteristiky a služby, diplomová práce FSS MU (česky online)  Doporučená:  Web 3.0 (anglicky online)  What is web 3.0 (anglicky online)